Nowe autobusy. Pojedziemy mercedesami czy tureckimi otokarami?

Do ZTM wpłynęło sześć ofert od producentów autobusów. Na zdjęciu Łukasz M. Dziągwa, dyrektor ZTM i Daniel Kozdęba z Urzędu Miasta Rzeszowa otwierają jedną z nich. Fot. Wit Hadło

RZESZÓW. Sześć firm walczy o dostawę autobusów dla Rzeszowa.

W środę otwarto oferty w przetargu na dostawę 80 miejskich autobusów dla Rzeszowa, które miasto chce kupić w ramach tzw. dużego programu transportowego. Trafią one do MPK.

Zamówienie obejmuje trzy kategorie wozów: 30 na olej napędowy o długości 12 metrów, 30 tej samej długości ale na gaz ziemny oraz 20 na olej, ale 10-metrowych. Na zakup poszczególnych typów autobusów miasto zarezerwowało odpowiednio: 28,4, 32,2 i 17,8 mln zł (łącznie ponad 78,5 mln zł). W środę po otwarciu ofert okazało się, że do rywalizacji stanęło sześć firm. Nie wszystkie jednak złożyły oferty na trzy kategorie pojazdów.

Takie uniwersalne propozycje wpłynęły jedynie od Solarisa i EvoBusa reprezentującego markę Mercedes-Benz. Przedstawiciele Solbusa złożyli ofertę tylko na najkrótsze autobusy, Autosana tylko na napędzane olejem, MAN-a tylko na 12-metrowe, a reprezentująca tureckiego Otokara firma Gran złożyła ofertę tylko na gazowce, co zdziwiło wszystkich obecnych. Powód? Do tej pory nikt w Polsce nie widział tureckiego wozu w wersji gazowej.

A oto proponowane ceny:

Autobusy 12-metrowe na olej napędowy
Solaris – 30 mln 258 tys. zł
EvoBus (Mercedes-Benz) – 29 mln 875 tys. zł
Autosan – 24 mln 313 tys. zł
MAN – 29 mln 206 tys. zł

Autobusy 12-metrowe na gaz ziemny
Solaris – 34 mln 317 tys. zł
EvoBus (Mercedes-Benz) – 35 mln 321 tys. zł
MAN – 34 mln 217 tys. zł
Gran (Otokar) – 30 mln 589 tys. zł

Autobusy 10-metrowe na olej napędowy
Solaris – 18 mln 942 tys. zł
EvoBus (Mercedes-Benz) – 18 mln 771 tys. zł
Lider Trading (Solbus) – 17 mln 266 tys. zł
Autosan – 15 mln 373 tys. zł

Jak widać w kategorii pojazdów na olej napędowy najniższą ceną wszystkich przebił Autosan. W kategorii autobusów gazowych najtańszą okazała się oferta Otokara. W kwocie jaką dysponuje miasto mieści się też propozycja Solbusa. Natomiast Solaris, Mercedes i MAN złożyły droższe oferty. Mimo to, zwłaszcza Mercedes i MAN nie są jeszcze na przegranej pozycji.

- Kryterium ceny to 65 procent wartości przy ocenie ofert – tłumaczy Łukasz M. Dziągwa, dyrektor Zarządu Transportu Miejskiego. Pozostałe procenty dotyczą parametrów technicznych takich jak spalanie (7 proc.), zawieszenie, nadwozie, silnik itp. Analiza ofert zajmie dwa-trzy tygodnie.

- Nie będziemy się ani spieszyli, ani zwlekali. Na początku sprawdzimy czy oferty są poprawne i zawierają wszystkie wymagane elementy – zapowiada dyrektor ZTM. – Gdyby tak nie było będziemy wzywać oferentów do ich uzupełnienia. Inaczej zostaną odrzucone.

W tym roku ma być dostarczonych 40 nowych autobusów, 32 w 2013 r. i 8 ostatnich w 2014 r.

Więcej w czwartkowych Super Nowościach.

kk

do “Nowe autobusy. Pojedziemy mercedesami czy tureckimi otokarami?”

  1. bolek

    Po co tą piane toczycie chyba wyraźnie widać że Autosan ma najlepszą oferte.

  2. marcin

    Logicznie i mądrze myśląc to powinni wybrać polskie dobre Autosany.
    1. Ludzie mają pracę przy produkcji
    2.MPK ma serwis i części na miejscu
    3. Jak widać oferta Autosanu jest najbardziej korzystna
    4. Każdy kraj powinien promować własne produkty, nie jakieś tureckie czy niemieckie.
    Ale znając życie wcale nie musi wygrać najkorzystniejsza oferta, wystarczy łapówka jakiegoś turka i przetarg wygrywa on. Zobaczymy czy mamy Polaków czy sprzedawczyków w zarządzie MPK.

  3. zombi

    Jak mi doniósl stary ormowiec przetarg na nowepojazdy ma wygrać znana z przeszlości firma Osinobus.Jak przystalo na miasto inowacji.

  4. ROMAN

    należy popierać producenta naszego – tak robią na całym świecie – tylko nie u nas a potem biadolenie i płacz i miałkot- chyba że przed przetargiem była gadka- szmatka.

  5. polo

    dla mnie oczywistym jest że powinien wygrać autosan przynajmniej na te 10 metrowce spalinowe jeśli sie tak nie stanie to będzie skandal niestety w tym kraju nie ma patriotów liczą się tylko łapówki i znajomości dla mnie totalnym skandalem było by zwycięstwo jakiś turków kiedy pod nosem mamy fabrykę autobusów

  6. all

    i w taki to piękny sposób miasto wojewódzkie Rzeszów wyruchało swojego sąsiada, zabierając pracę nie tylko mieszkańcom południa województwa, ale też całej reszcie, bo kooperacja przy produkcji takich autobusów sięga naprawdę daleko.. szkoda, ale czułem że tak będzie.
    Krótkowzroczność należy leczyć,a przynajmniej być pod stałą opieką specjalisty.

  7. Stefan

    I kupią najtańsze i będzimey mieli autobusy miejskie każdy z innej parafii. Nikt nie pomyślał o serwisowaniu i naprawach. Przecież jeden typ to mniejsze kłopoty. Poza tym trzba myśleć, aby dać pracę ludziom z Podkarpacia a nie z tureckiej Anatolii.

  8. Piotrek

    Ja też jestem zdania żeby zakupić podkarpackie Autosany na ON a gazowca Solarisa bo już takie MPK ma a zakup jakiegoś Gran-a to byłby strzał w kolano chyba że zapewnią w Rzeszowie serwis i magazyn z częściami. Solbus odpada bo Rzeszowski PKS ma tego złomu co niemiara, a to nie dość że awaryjne to jeszcze części trzeba po Polsce szukać bo ta firma z Solca to bankrut.

  9. wiesiek

    Już były przetargi inwestorzy z Kataru Chińczycy od autostrad kto na tych przetargach zarobił? Nikt nie stracił społeczeństwo świadome wie jak glosowało w nagrodę podniesiono im wiek emerytalny. Przetarg powtórka serialu Dyrektorzy czy Ranczo

  10. Dario

    A czy pochodzenie autobusów nie ma znaczenia???
    Przecież nasze podkarpackie Autosany powinny jeździć u nas.

  11. bramkarz

    I po co nam kolejne smierdziele na ropę

Skomentuj

Copyright © Super Nowości 2010-2016 Wszystkie prawa zastrzeżone.