Poprawiają pamięć i koncentrację

- Owoc orzecha zawiera bardzo cenny olej, w którym zawarte są niezbędne nienasycone kwasy tłuszczowe, które obniżają poziom cholesterolu i zapobiegają odkładaniu się płytek miażdżycowych w tętnicach - mówi Krystyna Starzak, dietetyk z Wojewódzkiego Szpitala Specjalistycznego w Rzeszowie.

Orzechy powinny jeść osoby uczące się oraz podatne na zmiany pogody.

Nawet niewielka ilość orzechów uzupełnia dzienne zapotrzebowanie ludzkiego organizmu w nienasycone kwasy tłuszczowe, które korzystnie wpływają na układ krwionośny, zapobiegają atakom serca i udarom mózgu. Zawarty w twardej skorupce miąższ orzecha obniża ciśnienie tętnicze, poziom cukru we krwi oraz zmniejsza stężenie złego cholesterolu. Pobudza także pracę mózgu i łagodzi stany depresyjne. Owoce te wykorzystywane są również w terapii antynowotworowej.

Orzechy posiadają silne działanie bakteriobójcze w stosunku do paciorkowców, gronkowców, bakterii duru brzusznego, czerwonki i innych, często odpornych na niektóre antybiotyki szczepów. Mają działanie grzybobójcze i przeciwzapalnie. Ponadto o odtruwają organizm, poprawiają trawienie i przyswajanie pokarmów.

Zdrowy tłuszcz

Orzechy są bogatym źródłem kwasu linolinowego (bardzo zdrowy tłuszcz z grupy wielonienasyconych), z którego organizm produkuje kwasy omega-3 (z nich w 30 proc. składają się nasze szare komórki). Omega-3 chronią nas przed miażdżycą, zmniejszają tendencję do powstawania zakrzepów w żyłach i w ten sposób chronią przed zawałem. Tłuszcz ten jest niezbędny, aby płód dziecka rozwijał się prawidłowo, dlatego w swojej diecie orzechy powinny uwzględnić kobiety będące w ciąży lub planujące dziecko. Owoce te czuwają też nad funkcjonowaniem całego układu nerwowego i mogą ochronić nas przed depresją sezonową.

Sole mineralne w orzechach (fosfor, wapń, magnez i potas) korzystnie wpływają na osoby nadpobudliwe, wrażliwe na zmiany pogody czy czujące zmęczenie po obudzeniu się. O wartości orzechów świadczy również stosunkowo duża ilość zawartego w nich bardzo wartościowego białka roślinnego i błonnika. Każdy rodzaj orzechów (włoskie, laskowe, pistacjowe i kokosowe) zawiera charakterystyczny dla siebie zestaw witamin i mikroelementów. Większość z nich jest bogata w witaminę A i C oraz E rozpuszczalną w tłuszczach, która dodaje nam energii, urody, chroni przed bezpłodnością i wolnymi rodnikami.

Orzechy (szczególnie pistacjowe) są doskonałym źródłem fitosteroli, grupy chemicznych związków roślinnych mających wpływ na redukcje poziomu cholesterolu i poprawę pracy serca. Stosunkowo niedawno odkryto, iż orzechy zmniejszają ryzyko wystąpienia cukrzycy i raka jelita grubego.

Dla urody

Orzechy możemy chrupać także dla urody, bo omega-3 nawilżają skórę, zatrzymując wodę w jej głębokich warstwach. Dzięki właściwościom bakteriobójczym i przeciwzapalnym orzech wykorzystywany jest jako składnik kremów i maseczek oczyszczających pory, a także do leczenia trądziku młodzieńczego. Dzięki brązowemu barwnikowi glikozydowemu ekstrakty z orzecha włoskiego zawarte w balsamach opalających pozwalają osiągnąć efekt delikatnej, złotobrązowej opalenizny bez konieczności narażania skóry na zabójcze promienie UV.

Plusy:
- Obniżają stężenie cholesterolu.
- Regulują ciśnienie tętnicze.
- Chronią przed zawałem i udarem mózgu.
- Działają atybakteryjnie i przeciwgrzybiczo.
- Koją nerwy.
- Podnoszą libido.
- Obniżają poziom cukru.
Minusy:
- Są wysokokaloryczne
- Mogą uczulać (szczególnie orzechy ziemne i pistacjowe)

Anna Moraniec

Skomentuj

Copyright © Super Nowości 2010-2016 Wszystkie prawa zastrzeżone.