Poproś o pieniądze internautów

Fot. Archiwum

Nie wiesz jak sfinansować własny biznes, a masz ciekawy pomysł – poproś o pieniądze internautów

Każdy przedsiębiorca boryka się z problemem finansowania swojego biznesu. Najtrudniej jest kiedy chcemy realizacji nowatorskiego pomysłu lub gdy naszym pragnieniem jest w ogóle wystartować i założyć swój biznes. W takich sytuacjach mogą nam pomóc mało znane narzędzia, z pozoru dziwaczne. Otóż możemy poprosić o pomoc internautów.

Crowdfounding (z angielskiego w wolnym tłumaczeniu finansowanie przez tłum) co kryje się pod tym pojęciem? Jest to zupełnie nowatorska metoda pozyskiwania pieniędzy na rozkręcenie biznesu lub zrealizowanie nowatorskiego projektu. Do pozyskania pieniędzy wykorzystuje się specjalne portale społecznościowe. Do tego celu stworzono szereg platform crowdfoundingowych, są takie, które funkcjonują już w Polsce. Na takich portalach można skorzystać z tej nowatorskiej dla wielu szalonej formy finansowania.

Cztery miesiące na zbiórkę
Działanie crowdfoundingu można porównać do internetowej zrzutki na realizację czyjegoś pomysłu. Może to być zarówno pomysł na biznes, na zorganizowanie imprezy a nawet na postawienie pomnika postaci ze stron popularnej powieści. Pomysłodawca ogłasza pomysł na portalu opisuje co chce zrobić i ile pieniędzy potrzebuje. Na przeprowadzenie zbiórki mamy określony czas (zazwyczaj jest to maksymalnie 4 miesiące). Jeśli w tym czasie internauci nie okażą entuzjazmu dla projektu i nie zbierzemy założonej kwoty to pieniądze wracają do darczyńców, a pomysłodawca nic nie otrzymuje, ale też nic nie traci.

Zbiórka i darmowa reklama
W praktyce na takim portalu można np. ogłosić pomysł na otwarcie w danej miejscowości restauracji o orientalnym menu, może to być też pomysł na klub muzyczny, sklep internetowy albo warsztat. Najważniejsze to zainteresować pomysłem internautów, którzy złożą się na jego realizację wpłacając zazwyczaj małe, symboliczne kwoty. Dodatkowym atutem takiej formy pozyskiwania środków na działalność, jest … darmowa reklama. Jeśli zbieramy np. na lokal gastronomiczny, ci którzy nas wspomogą już będą wiedzieli, że powstaje np. fajna restauracja i zapewne zechcą ją odwiedzić. Jednak uzbieranie pieniędzy na otwarcie w danym mieście restauracji z np. kuchnią afrykańska oznacza, że są internauci chętnie poszliby do takiej właśnie restauracji.
Badanie rynku i potrzeb klienta

Ten rodzaj internetowej zrzutki to nie tylko forma sfinansowania pomysłu ale także skonfrontowania go z oczekiwaniami potencjalnego klienta. To swego rodzaju sondaż rynku, który możemy przeprowadzić bez ryzyka, jednocześnie to reklama powstającego biznesu. Co ważne ta forma finansowania szczególnie sprawdza się w przypadku pomysłu na firmę działającą za pośrednictwem Internetu lub świadczącą usługi za jego pośrednictwem. Wtedy przeprowadzamy sondaż rynku na najbardziej reprezentatywnej próbce właśnie na internautach.

Moda na crowdfounding
Taka forma rozpoczęcia własnego biznesu może wydawać się dziwna. Można na to jednak spojrzeć z innej strony. Internet od lat na dobre zadomowił się w biznesie, także polskim. Obecnie Internet jest medium o coraz bardziej społecznościowym charakterze. Crowdfounding realizuje właśnie ten społecznościowy trend w sieci. Tego typu platformy przenoszą w zupełnie nowy wymiar takie zagadnienia jak tworzenie biznesu. Wystarczy dobry pomysł i odpowiednie sprzedanie go na portalu tak aby zainteresować nim ludzi.

Artur Getler

Skomentuj

Copyright © Super Nowości 2010-2016 Wszystkie prawa zastrzeżone.