Radość z zakupów – produkt poszukiwany przez naukowców

Fot. Archiwum

Produkt, który zadowoli wszystkich klientów to marketingowa kwadratura koła. Mogłoby się wydawać, że ile kupujących, tyle ocen. Tymczasem naukowcy sprowadzili problem do dwóch grup konsumentów – jedna szuka przyjemności, a druga chce uniknąć cierpienia.

Naukowcy przeanalizowali reakcje w dwóch konsumenckich sytuacjach: próbowaniu zamówionej kawy i wybieraniu kamery cyfrowej. W obu przypadkach badani otrzymali produkt dobrej jakości oraz taki o celowo obniżonej jakości. Według naukowców uczestnicy badania podzielili się na dwie grupy: osób, dla których ważne są promocje („pleasure-seeking” – szukanie przyjemności) i takich, dla których istotne jest zapobieganie nieszczęściom („pain-avoiding” – unikanie bólu).

- Te dwie grupy reagują skrajnie inaczej na ten sam poziom obsługi czy takie same problemy z produktem – powiedział Kyle Murray z Alberta School of Business.
- Ludzie, którzy skupiają się na promocjach i obniżkach cen są o wiele bardziej nieszczęśliwi, gdy ich zakup okaże się trefny. Z drugiej jednak strony większa jest też ich radość, gdy wszystko pójdzie dobrze. Osoby „zapobiegliwe” są mniej rozczarowane w przypadku porażki, czyli złego zakupy lub pozostawiającej wiele do życzenia obsługi – ale są też mniej szczęśliwe, gdy uda im się przeprowadzić korzystną transakcję – tłumaczy Murray.

Druga grupa nie potrafi w pełni odczuwać „konsumenckiej radości”, a ich reakcje są bardziej kontrolowane. Naukowcy mówią nawet o pewnym konsumenckim „skrzywieniu”. Co ciekawe, do tej grupy w przeważającej liczbie należą kobiety i osoby starsze. Grupę skupiającą się na promocjach i czerpiąca więcej satysfakcji z zakupów stanowią zaś w przewadze mężczyźni i osoby młode.

PAP Life, anja

Skomentuj

Copyright © Super Nowości 2010-2016 Wszystkie prawa zastrzeżone.