Rekordowa kara za oszukiwanie klientów

– Nakładając tak wysoką karę wziąłem pod uwagę to, że praktyka trwała 8 lat – nie było w trakcie postępowania żadnych propozycji ugodowych ze strony spółki – mówi Marek Niechciał, prezes UOKiK. – Firma działała na szkodę konsumentów, ponieważ kierowała nieetyczne rekomendacje, aby dealerzy nie uwzględniali zasadnych reklamacji konsumentów. Nieprawdziwe informacje w materiałach reklamowych wywołały dezinformację – odwoływały się do proekologicznej postawy Volkswagena, gdy w rzeczywistości samochody nie były przyjazne środowisku. Manipulowanie emisją spalin to zaprzeczenie ekologiczności – dodał prezes. Fot. Archiwum UOKiK

KRAJ, PODKARPACIE. UOKiK nałożył 120,6 mln zł kary na Volkswagen Group Polska za wprowadzenie w błąd klientów ws. m.in. poziomu emisji spalin.

Jak poinformował w środę UOKiK, koncern Volkswagen stosował w samochodach Volkswagen, Audi, Seat i Skoda produkowanych po 2008 r. oprogramowanie do sterowania silnikiem EA 189 EU 5. „W warunkach testowych pozwalało ono zaniżać wartość emisji tlenków azotu. To oprogramowanie rozpoznawało, że samochód znajduje się na stanowisku kontrolnym i obniżało emisję tlenków azotu” – podał.  

Dodał też, że podczas normalnej jazdy te wartości były dużo wyższe i znacznie odbiegały od tych deklarowanych konsumentom w materiałach reklamowych i w dokumentach homologacyjnych. Zostali oni więc wprowadzeni w błąd. Tym bardziej, że koncern wystosował też wytyczne dla dealerów, które „sugerowały nieuwzględnianie reklamacji konsumentów, mimo istnienia ewidentnej wady”.

To najwyższa kara w historii UOKiK za naruszenie praw konsumentów

W postępowaniu przeciwko koncernowi, które zakończyło się we wtorek, UOKiK zgromadził 25 tomów akt, ponad 5 tys. kart z dowodami. Kara wynosi ponad 120 mln zł. „Nasz Urząd jest kolejnym organem ochrony konsumentów w Europie, który wydał decyzję w tej sprawie. Swoje postępowanie zakończył m.in. włoski urząd, który nałożył łącznie na Volkswagen AG i Volkswagen Group Italia 5 mln euro kary. Volkswagen manipulował wskaźnikami emisji spalin – wprowadzał więc  konsumentów w błąd, twierdząc, że jego pojazdy są przyjazne środowisku. Rośnie świadomość ekologiczna Polaków, więc wiele osób mogło celowo wybierać samochody, które emitują mniejsze ilości szkodliwych substancji” – mówi, cytowany w komunikacie, Marek Niechciał, prezes UOKiK.

Poza karą finansową, prezes urzędu nakazał poinformowanie o decyzji wszystkich konsumentów, którzy kupili samochody z grupy VW z silnikiem EA 189 EU 5. Firma powinna również opublikować decyzję na swoich stronach internetowych. Rozstrzygnięcie urzędu, jak podano, nie jest prawomocne, ponieważ przysługuje od niego odwołanie do sądu. UOKiK wyjaśnił, że po uprawomocnieniu jego decyzje „stają się prejudykatem, co ułatwia konsumentom dochodzenie ewentualnych roszczeń w sądach”. Ustalenia urzędu co do faktu stosowania praktyki są wiążące dla sądów powszechnych w przypadku rozpatrywania indywidualnych spraw w zakresie zakwestionowanych w decyzji praktyk. Na decyzję UOKiK konsumenci mogą się także powołać przy składaniu reklamacji.

Anna Moraniec

Dodaj komentarz

avatar
  Subscribe  
Powiadom o