Rusza festiwal obietnic wyborczych

W kampanii wyborczej politycy bA�dA� prA?bowaA� ocieplaA� swA?j wizerunek na wiele sposobA?w. Fot. Wit HadA�o
W kampanii wyborczej politycy bA�dA� prA?bowaA� ocieplaA� swA?j wizerunek na wiele sposobA?w. Fot. Wit HadA�o

PODKARPACIE. Kampania wyborcza to czas obiecywania gruszek na wierzbie. Wyborca musi pamiA�taA�, aby nie daA� siA� zwariowaA�…

Do wyborA?w samorzA�dowych pozostaA�o juA? niewiele czasu. W najbliA?szych tygodniach najwiA�ksze partie polityczne rozpocznA� kampanie i zaprezentujA� kandydatA?w m.in. na wA�odarzy miast, a nieco pA?A?niej podobnA� drogA� obiorA� lokalni samorzA�dowcy. Politolodzy zgodnie twierdzA�: – To czas a�zkieA�basy wyborczeja�?.

KaA?dym wyborom samorzA�dowym towarzyszA� kampanie pomagajA�ce w promowaniu kandydatA?w. Dobra prezentacja nie jest rA?wnoznaczna z tym, A?e sam polityk jest dobry. Wielu z nich zakA�ada maski, stosuje obietnice bez pokrycia czy kreuje siA� na a�zzwykA�egoa�? obywatela troszczA�cego siA� o lokalny interes. SposobA?w na zyskanie sympatii jest mnA?stwo, na jakie wiA�c powinien najbardziej uwaA?aA� wyborca?

MnA?stwo obietnic
a�zNikt Ci tyle nie da ile polityk Ci obiecaa�?. SA�owa te idealnie odzwierciedlajA� sytuacje przed wyborami. Politycy obiecujA� na potA�gA�, nie zawsze wywiA�zujA�c siA� z zapewnieA�. PrzykA�ad? W 2005 r. Platforma Obywatelska deklarowaA�a wprowadzenie 3×15, czyli 15 proc. stawki PIT, CIT i VAT. Wielu wyborcA?w w to uwierzyA�o. OczywiA�cie obniA?ek A?adnych nie byA�o, a rzA�dzA�cy podnieA�li VAT z 22 na… 23 proc. Podobnie postA�piA�o Prawo i SprawiedliwoA�ci, ktA?re ogA�osiA�o w kampanii, A?e zbuduje 3 mln mieszkaA� w 8 lat. Po wygranych wyborach byA�a juA? tylko mowa… o 1,8 mln lokali, ktA?rych ostatecznie i tak nie stworzono. Inne przykA�ady dotyczyA�y 500 plus na KAA�DE dziecko, likwidacji ZUS-u czy zrobienia z JarosA�awa Gowina… szefa MON-u. – Nigdy nie zdarza siA�, A?e program wyborczy realizowany jest do koA�ca – mA?wi dr Dominik SzczepaA�ski, rzeszowski politolog. – JeA�li polityk skA�ada obietnice bez pokrycia, to w przyszA�oA�ci moA?e on nie zdobyA� poparcia – dodaje. Wyborcy powinni wiA�c zachowaA� czujnoA�A�, szczegA?lnie A?e wystudiowane pozy i a�zrumiane policzkia�? zerkajA� z billboardA?w, ulotek czy telewizji nie od dziA�.

Tworzenie a�znieskazitelnegoa�? wizerunku
Przy kaA?dych wyborach politycy stosujA� podobnA� praktykA� – a�zco zA�ego to nie mya�?. Wymienianie wszystkich rzeczy, ktA?rych nie udaA�o siA� zrobiA� oponentom, to juA? klasyka. KaA?dy samorzA�dowiec, aby wypaA�A� lepiej stara siA� obnaA?yA� najwiA�ksze przywary przeciwnika, zapominajA�c przy tym… o wA�asnych niedoskonaA�oA�ciach. – SztukA� jest umieA� przyznaA� siA� do bA�A�du, jednak politycy omijajA� ten temat szerokim A�ukiem – wyjaA�nia dr SzczepaA�ski.

Gra na emocjach
Nic tak nie wzbudza sympatii odbiorcA?w jak emocje. W najbliA?szych miesiA�cach politycy bA�dA� a�zsprzedawaA�a�? swojA� prywatnoA�A� opowiadajA�c np. o przeszA�oA�ci, powoA�ujA�c siA� na korzenie lub tragedie rodzinne. Takie zachowania ocieplajA� odbiA?r i sprawiajA�, A?e osoba publiczna nagle staje siA� kimA� a�zzwyczajnyma�?. Wiele osA?b w trakcie kampanii wykorzystuje do pomocy czA�onkA?w rodziny. – JeA?eli A?ona idzie w parze z mA�A?em, a ich dzieci obecne sA� na wyborczych eventach, to czA�sto jest to pozytywnie odbierane – tA�umaczy Sebastian DrobczyA�ski, ekspert ds. marketingu politycznego. Wielu komentatorA?w do dziA� twierdzi, A?e to wA�aA�nie dziA�ki wyksztaA�conej A?onie i cA?rce z klasA�, Andrzej Duda w 2015 r. zyskaA� sporA� przewagA� nad BronisA�awem Komorowskim.

Co ponadto? Politycy zamawiajA� na swojA� korzyA�A� sondaA?e zakrzywiajA�ce rzeczywistoA�A�, wykorzystujA� do gry zaprzyjaA?nione media oraz wymyA�lajA� kA�amstwa, ktA?re majA� stanowiA� pole do ataku. Dlatego warto pamiA�taA�, aby A�lepo nie wierzyA� w ich zapewnienia, szczegA?lnie w zbliA?ajA�cym siA� gorA�cym okresie kampanii wyborczej.

Kamil Lech

4
Dodaj komentarz

avatar
4 Comment threads
0 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
4 Comment authors
ewa"czytelniczka"ROMANgalicjok Recent comment authors
  Subscribe  
najnowszy najstarszy oceniany
Powiadom o
ewa
Gość
ewa

każdy polityk to kłamca – obiecuje i robi co innego
malo tego to są złodzieje – okradają nas na potęge i mówią, że to dla naszego dobra

"czytelniczka"
Gość
"czytelniczka"

W Brzozowie kampanija w pełni już od 4 lat jak to w zwyczaju „wielkiego miasta”.Radni bezradni i cała reszta. starają się „jak mogą ” zeby ludzi w ….zrobić, a ciemny ludek daje się nabierać.

ROMAN
Gość
ROMAN

No właśnie rozpocznie się kolejny ” jazgot” nawiedzonych obiecujących banialuki jak czarodziej tylko to pustosłowie bez pokrycia – pokryciem to taboret na który wskoczą i koryto z którego będą czrpać widłami do siebie tak samo jak to trwa od 1945 – bo nie ma jednego nikt tych nawiedzonych nie rozlicza z ich banialuków i banałów tylko jak im nie wyjdzie Tu to wskoczą tam i dalej bicie piany / kręcenie lodów i klekot aby tylko zagłosować Niestety czasu sie nie cofnie i dla tego trzeba myślec bo pozostaje tylko patrzenie na stare fotografie Jakie to elyty sie przewineły od 1945… Czytaj więcej »

galicjok
Gość
galicjok

Tak dla przypomnienia… co obiecywala PiS w kampani wyborczej : – kazdemu dziecku dać po 500zl /mc – nie dopuscić do zamkniecia ani jednej kopalni i nie zwolni zadnego górnika – reaktywuje Stocznie w Szczecinie – anuluje wiek emerytalny 67 i przywroci 65 – zlikwiduje VAT8% na ubranka dla dzieci – obnizy VAT do 22% – da prace mlodym i mieszkania socjalne na start – pensje pielegniarkom i calej sluzbie zdrowia PODWOI – przewalutuje frankowiczów – zwiekszy 3 krotnie kwote wolna od podatku – podniesie renty i zwiekszy emerytury – podniesie najnizsza krajowa do poziomu UE – podwoi naklady na… Czytaj więcej »