Rzeźba Madonny dziełem syna Wita Stwosza?

STOBIERNA, pow. rzeszowski. W połowie roku będzie gotowa monografia figury stojącej w kościele

- Prawdopodobnie stojąca w kościele w Stobiernej rzeźba Madonny z Dzieciątkiem jest dziełem syna Wita Stwosza, Stanisława – twierdzi Inga Platowska-Sapetowa, historyk sztuki z Łańcuta. Mimo że już przed rokiem odkryto, iż figura pochodzi z krakowskiego warsztatu Stwosza, to wciąż trwają badania i nie wydano jeszcze ekspertyzy w tej sprawie.
- Wciąż trwają badania rzeźby Madonny z Dzieciątkiem ze Stobiernej – mówi Joanna Jasiewicz-Witczak, konserwator zabytków z Łańcuta. – Pewne jest już, że figura pochodzi z warsztatu Wita Stwosza. Musimy jeszcze określić, gdzie pierwotnie była umieszczona i jak trafiła do kaplicy w Stobiernej. Badania potrwają jeszcze pół roku i wtedy gotowa będzie publikacja, nad którą obecnie pracujemy.

Ostatnio prasa doniosła, że to prof. Piotr Skubiszewski z Uniwersytetu Warszawskiego odkrył, iż autorem rzeźby jest mistrz z Norymbergii, Wit Stwosz. Informacja ta jednak rozmija się z prawdą.

Była częścią ołtarza w kościele Mariackim

- Z profesorem Skubiszewskim konsultowałyśmy się w sprawie ustalenia, kto jest autorem rzeźby – poinformowała Inga Platowska-Sapetowa, historyk sztuki z Łańcuta. – Profesor widzi możliwość wykonania jej według rysunku Wita Stwosza. To jednak ja z córką, Joanną Jasiewicz-Witczak, ustaliłyśmy podczas prac konserwatorskich w kościele w Stobiernej, że to najprawdopodobniej pracownik warsztatu Wita Stwosza wyrzeźbił figurę Madonny. Jej poziom artystyczny przewyższa jednak poziom znanych dotychczas prac współpracowników mistrza. Najbardziej prawdopodobne jest, że to jego syn, Stanisław, jest autorem figury.

Rzeźba pierwotnie była częścią Ołtarza Świętych Szymona i Judy Tadeusza Apostołów w kościele Mariackim w Krakowie. W warsztacie Stwosza Madonnę zamówiono w 1494 roku. Kosztowała 150 florenów (dla porównania sam mariacki ołtarz główny wyceniono na 2088 florenów).

Do Stobiernej rzeźba Madonny z Dzieciątkiem dotarła w 1891 roku. Stała się rzeźbą ołtarzową w wybudowanym w tamtym okresie neogotyckim murowanym kościele.

W stylu zbliżonym do renesansu

Z ustaleń Joanny Jasiewicz-Witczak wynika, że rzeźba nie jest w całości gotycka. Głowa i prawa ręka Madonny oraz dłoń i stópka Jezusa zostały dorzeźbione po roku 1900. Inga Platowska-Sapetowa dodała, że przez dwa lata jeździła do Krakowa i porównywała rzeźby z ołtarza mariackiego z Madonną ze Stobiernej. Zapoznała się też z dostępną w Polsce literaturą naukową poświęconą twórczości Wita Stwosza. Wszystko wskazuje na to, że figura Madonny wykonana została w krakowskim warsztacie mistrza Wita.

- Gdy okazało się, że w kościele mamy tak cenną figurę Madonny wykonaną w warsztacie Wita Stwosza, pomyśleliśmy o zabezpieczeniach – mówi ks. Józef Pasiak, proboszcz parafii w Stobiernej. – Zamontowaliśmy nie tylko kraty w drzwiach i oknach, ale też monitoring.

Komentarz:

Inga Platowska-Sapetowa, historyk sztuki z Łańcuta:

- Na to, że autorem Madonny jest Stanisław Stwosz wskazują rozwiązania warsztatowe charakterystyczne dla Wita Stwosza i bardzo wysoki poziom artystyczny rzeźby. Jednak osobisty styl twórcy rzeźby grawituje już w kierunku renesansu, co nigdy nie miało miejsca u Wita. Było to możliwe dopiero w następnym pokoleniu artystów. Stanisław zapewne od lat chłopięcych praktykował w warsztacie ojca, pracując pod jego marką. Dlatego też nie zachowały się rzeźby określane imieniem Stanisława. Był on człowiekiem bardzo zamożnym i pięciokrotnym starszym cechu, co spotykało tylko bardzo dobrych artystów. Potwierdzają to wiadomości archiwalne. Wszystko wskazuje na to, że jesteśmy bogatsi o bardzo dobrej klasy artystycznej rzeźbę Stanisława Stwosza.

Mariusz Andres

Skomentuj

Copyright © Super Nowości 2010-2016 Wszystkie prawa zastrzeżone.