Sanok planuje zmianę układu linii MKS

Fot. UM Sanok

SANOK. Urząd Miasta w Sanoku od września planuje zmianę układu linii Miejskiej Komunikacji Samochodowej. Wszystko po to, aby dostosować jej funkcjonowanie do potrzeb pasażerów, a także ograniczyć koszty z nią związane.

Takie zmiany są koniecznością. Z roku na rok zmniejsza się ilość osób korzystających z sanockiej komunikacji miejskiej, a co za tym idzie rosną koszty jej funkcjonowania.

- Niewielkimi podwyżkami cen biletów nie jesteśmy w stanie zbilansować strat, które w poprzednim roku wyniosły 1,5 mln zł. Miasto musi pokryć te kwoty z budżetu. Stąd potrzeba reorganizacji, która pozwoli na normalne funkcjonowanie MKS przez najbliższe lata – mówi Ziemowit Borowczak, zastępca Burmistrza Sanoka.

Warto dodać, że rozkłady jazdy i przebiegi linii mks-owych w Sanoku nie były racjonalizowane od schyłku lat osiemdziesiątych. Zmiany będą dotyczyły zmniejszenia ilości linii autobusowych i dostosowania ich do rzeczywistych potrzeb pasażerów. Do tej pory w Sanoku funkcjonowało 10 podstawowych linii, do tego dochodziło kilka wariantowych i sezonowych. Numery linii nie były adekwatne do ilości kursów. Obecnie będziemy mieć 7 linii rozplanowanych w jasny, klarowny i czytelny sposób. Podobnie rozkłady jazdy zostaną opracowane w prosty, czytelny dla mieszkańców sposób. Ilość 20 autobusów kursowych jeżdżących w szczycie zostanie ograniczona do 12. Zostaną zlikwidowane niektóre najmniej uczęszczane kursy.

- Zapewniam, że będziemy się starali utrzymać dostępność komunikacyjną na niezmienionym poziomie, aby autobusy docierały na wszystkie osiedla i obsługiwały uczęszczane przez mieszkańców miejsca – zapewnia Z. Borowczak.

Zgodnie ze wstępnymi przewidywaniami optymalizacja rozkładów jazdy i kursów pozwoli zaoszczędzić w granicach 30 – 40% obecnych kosztów. Jednak dokładnie określi to analiza ekonomiczna, która zostanie przeprowadzona w najbliższym czasie.

Poniżej krótkie opisy linii autobusowych:

LINIA NR 1. Nowa linia nr 1 będzie w dużej części połączeniem obecnych linii 0, 1 i końcowego odcinka 29. Będzie to linia przejeżdżająca przez wszystkie duże osiedla Sanoka, dająca dobre skomunikowanie z centrum miasta.

LINIA NR 2. Przebieg linii nr 2 pozostaje bez zmian w stosunku do dzisiejszego. Jest to linia dowożąca mieszkańców do Cmentarza Południowego. Nowością będzie wprowadzenie po jednym kursie dziennie w dni powszednie. Dotychczas bowiem linia ta kursowała tylko w weekendy.

LINIA NR 3. Jest połączeniem obecnych linii 3, 13, 14. Będzie łączyć dzielnice: Biała Góra z Olchowcami przez Wójtowstwo, Śródmieście, Posadę, Błonie. Miasto spodziewa się, że będzie to najważniejsza linia miejska, dlatego będzie wykonywała najwięcej kursów w ciągu dnia. Końcówka linii w dzielnicy Olchowce została ustalona na pętli Zawadka, dawniej Bykowce – Osiedle, czyli już poza granicami Sanoka.

LINIA NR 4. Będzie linią podmiejską, łączącą miejscowości Sanoczek i Bykowce przez dzielnice: Śródmieście i Posada. Linia stworzy dogodne połączenie dzielnicy Dąbrówka z dzielnicą Olchowce, a także umożliwi dotarcie do szkół i zakładów pracy mieszkańców podsanockich miejscowości.

LINIA NR 5. W praktyce nie ulegnie zmianie. Będzie łączyć Czerteż z Wielopolem. Jest to najpopularniejsza linia sanockiej komunikacji miejskiej przewożąca największą liczbę pasażerów, dlatego też na całej swojej trasie pozostała bez zmian. Oczywiście konieczne będzie zmniejszenie częstotliwości kursowania i dopasowania godzin odjazdu do rzeczywistych potrzeb mieszkańców, lecz nie powinno to wpłynąć na atrakcyjność tej linii. Część kursów będzie miała skrócony przebieg na tej linii (Dąbrówka – Zagórz kościół)

LINIA NR 6. Będzie nieco zmodyfikowaną wersją obecnej linii 12 i z założenia ma wspomagać połączenia Sanok-Zagórz na zmianę z linią nr 5. Miastu zależy nam na tym, aby poprzez uzupełnienie się 2 linii autobusowych pomiędzy Sanokiem a Zagórzem, poszerzyć ofertę przewozową dla mieszkańców obu miast.

LINIA NR 7. Jest połączeniem obecnych linii nr 7 i 29 z wyłączeniem końcowego odcinka linii 29 do ul. Wilczej (tam pojedzie linia nr 1). Linia ta będzie łączyć osiedla o niskich potokach pasażerów, ale wymagających stałej częstotliwości kursowania. Nowością będzie dobre skomunikowanie rejonu szpitala i dzielnicy Zatorze z dzielnicą Posada.

ga

Skomentuj

Copyright © Super Nowości 2010-2016 Wszystkie prawa zastrzeżone.