Specjaliści od marketingu nie pozostawiają złudzeń: tradycyjne reklamy wcale nie straciły na znaczeniu

Mogłoby się wydawać, że we współczesnych realiach wszelkie szyldy, plakaty, ulotki czy potykacze już dawno temu powinny odejść do lamusa. Jak w erze wszechobecnego internetu, mediów społecznościowych i ogólnie pojmowanej cyfryzacji, znaleźć miejsce dla takich reliktów przeszłości? Odpowiedzią na tak postawione pytanie jest marketing w starym, dobrym, a co najważniejsze skutecznym stylu. Tradycyjne metody komunikacji, pozyskiwania klientów oraz budowania świadomości marki wciąż są użyteczne – nawet jeśli przechodzą pewne zmiany. Współcześnie należy stosować krótki, wyrazisty i precyzyjnie kierowany przekaz.

Zachowania konsumentów w świecie wirtualnym trzeba uwzględnić w realu

Filmiki, banery, komunikaty głosowe, wszelkiej maści powiadomienia na smartfonie, billboardy, reklamy ad walk i jeszcze wiele, wiele innych. Liczba bodźców, które zewsząd oddziałują na ludzkie zmysły, staje się absurdalnie wysoka. Prowadzi to do permanentnego rozproszenia uwagi, a w konsekwencji lekceważenia najmniej istotnych komunikatów. Badania zachowań internautów wykazały, że patrząc na ekran już podświadomie omijają oni banery reklamowe, koncentrując wzrok na interesujących ich treściach. Wniosek: atakowanie pstrokatymi kolorami i wielkimi obrazami zazwyczaj przynosi efekt odwrotny od zamierzonego. Bardzo podobne prawidłowości zaobserwowano w świecie realnym.

Pewien wykładowca w ramach eksperymentu zaprosił studentów na nietypowe zajęcia: przechadzkę po mieście i akademicką dyskusję w pubie. W pewnym momencie rozmowy spytał żaków, co znajdowało się na wielkim billboardzie na budynku. Nikt nie potrafił sobie przypomnieć, mimo że dyskusja przed wejściem do lokalu trwała ładnych kilkanaście minut. Za to wszyscy doskonale wiedzieli, jakie promocje dnia eksponował niepozorny potykacz reklamowy ustawiony przy drzwiach.

Reklama ma mniej niż sekundę, aby przekonać odbiorców że przekazuje coś ciekawego

Wobec powyższych faktów, opracowanie skutecznej strategii marketingowej staje się prawdziwym wyzwaniem. Jak tłumaczą eksperci z polskiej firmy EXACT: trzeba znaleźć sposób na to, aby pozytywnie wyróżnić się spośród całej masy komunikatów. Dotyczy to zarówno treści, jak też formy przekazu. W pierwszym przypadku największą efektywnością charakteryzują się reklamy wyraziste i zwięzłe – nie ma potrzeby przedstawiania wszystkich szczegółów oferty, wystarczy że odbiorca zapamięta czego może się spodziewać. Co się zaś tyczy nośników, w przestrzeni publicznej decydująca wydaje się spójna identyfikacja wizualna. Utrzymane w jednolitej stylistyce szyldy, plakaty czy wspomniane potykacze reklamowe szybciej i lepiej przemówią do świadomości konsumentów, niż graficzne fajerwerki.

Artykuł partnera