Sprawdzaj poziom oleju

Silnik spalinowy może prawidłowo funkcjonować tylko wówczas gdy ma wystarczająco dużo oleju. Niekorzystny jest zbyt niski, jak również zbyt wysoki poziom. Nagłe zmiany stanu oleju mogą być oznaką usterki jednostki napędowej.

Olej pełni bardzo ważną rolę w silniku i właściwie od niego zależy trwałość jednostki napędowej. Dlatego tak ważny jest dobór oleju i jego właściwy poziom. Olej należy sprawdzać najlepiej co 500 do 700 km. Dla większości silników jest to działanie prewencyjne, ponieważ jeśli motor jest w dobrym stanie, zużycie oleju jest minimalne. Może być na tyle małe, że nie będzie konieczności uzupełniania stanu pomiędzy wymianami. Ale poziom należy sprawdzać i w takim silniku, ponieważ jeśli nastąpi awaria, będziemy mogli szybko ją dostrzec i tym samym uniknąć poważnej usterki.

Pomiar tylko w odpowiednich warunkach

Poziom oleju sprawdza się szabelką nazywaną również bagnetem. Stan jest prawidłowy, jeśli poziom oleju jest pomiędzy znakami minimum i maksimum. Znakami tymi są wywiercone otwory lub wyżłobione kreski z napisem min i max. Poziom oleju należy sprawdzać po nocnym postoju lub kilka minut po wyłączeniu silnika. W niektórych silnikach producent zaleca szczegółowe warunki (np. 2 min po wyłączeniu silnika), więc przed sprawdzeniem należy przeglądnąć instrukcję lub zapytać w serwisie. Nie powinno sprawdzać się poziomu zaraz po wyłączeniu silnika, ponieważ olej nie zdąży ścieknąć do miski olejowej. Jeśli wówczas stwierdzimy, że oleju jest za mało i uzupełnimy stan, możemy być pewni, że podczas pomiaru za kilka minut poziom będzie znacznie przekraczał maksimum. Za dużo oleju wcale nie oznacza lepiej. Zbyt wysoki poziom powoduje wzrost ciśnienia w dolnej części silnika, czego efektem są uszkodzone uszczelniacze i wycieki oleju.

Gdy oleju jest za dużo

W silniku może nastąpić zjawisko samoczynnego wzrostu poziomu oleju. Jest to sygnał o awarii silnika i świadczy to o przedostawaniu się do oleju paliwa lub płynu chłodniczego. W tym drugim przypadku bardzo łatwo to zdiagnozować, bo ubywa płynu chłodniczego, a przybywa oleju i dodatkowo olej zaczyna mieć kolor “kawy z mlekiem”. W przypadku paliwa diagnoza jest trudniejsza. Kolor oleju pozostaje ten sam, natomiast jego właściwości smarne znacznie się pogarszają. Paliwo do oleju przedostaje się przez “lejące” wtryskiwacze, które wtryskują do cylindra ogromne ilości paliwa. Niespalone paliwo spływa po ściankach cylindra do miski olejowej.
Problem coraz większego poziomu oleju dotyczy szczególnie najnowszych silników diesla z filtrem cząstek stałych. W naszych warunkach drogowych często musi być wykonywana regeneracja filtra, która polega na wzbogaceniu dawki paliwa. Niestety, bardzo często procedura ta nie zostaje dokończona, więc komputer rozpoczyna ją po raz kolejny przy pierwszej dogodnej sytuacji. To powoduje, że część oleju napędowego nie jest spalana i dostaje się do miski olejowej. W takich silnikach bardzo często już po kilku tysiącach kilometrów może być nawet dwa razy za wysoki poziom. Konieczna jest wymiana, a więc i dodatkowe koszty.

Grzegorz Burda

Skomentuj

Copyright © Super Nowości 2010-2016 Wszystkie prawa zastrzeżone.