Starsi kierowcy powinni przechodzić obowiązkowe badania?

Unia Europejska zastanawia się nad wprowadzeniem obowiązkowych badań dla starszych kierowców. Fot. Archiwum

KRAJ, PODKARPACIE. Ze statystyk za 2017 r. wynika, że co dziesiąty incydent drogowy w Polsce spowodowany jest z winy kierowcy po 60. roku życia.

Wiele wskazuje na to, że za kilka miesięcy na terenie całej Unii Europejskiej wprowadzony może zostać obowiązek badań lekarskich dla kierowców po 60. roku życia. Chodzi o poprawę bezpieczeństwa na drodze poprzez weryfikację m.in. wzroku i słuchu osób starszych za kółkiem. Ministerstwo Infrastruktury zachęca z kolei do darmowych szkoleń dla seniorów.

„Starsi kierowcy powinni dbać o swoje bezpieczeństwo jak i innych uczestników ruchu” – taka teza pojawia się coraz częściej w kontekście osób, które ukończyły 60. rok życia i siadają za kółko. Aktualnie obowiązujące przepisy w naszym kraju nie przewidują konieczności okresowego powtarzania badań lekarskich przez zmotoryzowanych, którzy uzyskali prawo jazdy bezterminowo. Oznacza to, że uprawnień nie straci np. 85-latek z pogarszającym się stanem zdrowia, w tym wadą wzroku czy słuchu. Jak informuje „Rzeczpospolita”, resort infrastruktury nadal nie myśli o wprowadzeniu dla starszych kierowców obowiązkowych badań, lecz rozważa to Unia Europejska.

Chce ona, aby testy przechodziły osoby, które ukończyły 60 lat. Czego w zasadzie mogłyby one dotyczyć? Np. badania wzroku, słuchu, zdolności motorycznych czy też ogólnej sprawności organizmu. – Uważam, że takie rozwiązanie byłoby odpowiednie, zwłaszcza że chodzi o poprawę bezpieczeństwa na drodze – mówi Robert Drozd, egzaminator nadzorujący w WORD w Rzeszowie. – Warto byłoby podyskutować nad kwestią wieku, od którego należałoby podlegać badaniom lekarskim – dodaje.

Co najczęściej wpływa na wypadki z udziałem kierowców-seniorów? Gorsze widzenie w warunkach złej widoczności, kłopoty z oceną odległości, wydłużenie czasu reakcji czy nieodpowiednie funkcjonowanie słuchu i wzroku. Ze statystyk za 2017 r. wynika, że co dziesiąty incydent drogowy w Polsce spowodowany jest z winy kierowcy po 60. roku życia. To sporo. Podobnie jest w innych krajach. Dlatego też we Francji prawo jazdy dla osób, które ukończyły 70 lat wydawane jest tylko na dwa lata. Przedłuża się je po przejściu badań. W Finlandii kierowcy odbywają badania już po 65. roku życia.

Kamil Lech

16
Dodaj komentarz

avatar
16 Comment threads
0 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
15 Comment authors
wojtekbhJanuszMichałPiotrjogi Recent comment authors
  Subscribe  
najnowszy najstarszy oceniany
Powiadom o
wojtekbh
Gość
wojtekbh

Młodzi 18-25 powinni przechodzić dodatkowe badania psychiatryczne.Nie żartuję, lecz często zdarza się brak opanowania emocji i wiele podobnych zachowań.Zapomina się że istnieją prawa fizyki:tarcie brak tarcia itp.Pełne zaufanie do systemów elektronicznych .Jednak wszyscy siedzimy w blaszanej konserwie. No i co najważniejsze to SUPER EGO co ty będziesz mnie uczył ty co piszesz” że wiesz że nic nie wiesz” bo ja wiem.c.b.d.o.

Janusz
Gość
Janusz

Co już nie wymyślą dla robienia kasy. Czy wprowadzone obowiązkowe szkolenia na kwalifikację zawodową dla kierowców kategorii C i D , a później co 5 lat wymagane szkolenia okresowe zahamowały liczbę wypadków ? Co nowego jeszcze wymyślicie dla drenowania kieszeni.

Michał
Gość
Michał

najwięcej wypadków robią osoby do 25 roku życia. To możne wydawać prawo jazdy tylko po 25 roku życia.Samo życie..

Piotr
Gość
Piotr

60 to przesada, ale 70 kiedy już można MPK jeździć za darmo -jak najbardziej.

jogi
Gość
jogi

Kilkanascie dni temu wyjezdzajac z ul Osmeckiego na al Wyzwolenia jakis wariat jadac w strone miasta od krakowskiej w jechal na czerwonych swiatlach omijajac wysepke z lewej strony z piskiem opon pojechal dalej al Wyzwolenia dobrze ze akurat na swiatlach nie bylo samochodow.No jak myslicie to byl kierowca po 60-ce? czy ten durny mlodzian co glupoty opisuje i chojraka rznie.Takich kierowcow trzeba badac i to co rok lu czesciej.

jogi
Gość
jogi

To ze kierowcy po 60- ce powinni przechodzic badania bo robia najwiecej wypadkow to chyba pisza ci mlodzi kierowcy co niedawno dostali prawa jazdy rozum postradali i udaja chojrakow na drodze bo jedzie jakims BMW lub inna bryka i wielki chojrak.A panowie mlodzi skoro tak exstra jezdzicie to dlaczego tylu mlodych kierowcow ginie przed ktorymi dopiero zycie ( a nie starych) zastanowcie sie.To ze niektorzy powinni przejsc badanie wychodzi samo z siebie wiek jakies choroby przebyte ktore ograniczaja prowadzenie to kazdy powinien sie kontrolowac sam on sam wie czy moze czy nie moze prowadzic nie tylko nakaz.

Zdzisław
Gość

Dzisiaj młodzian na audi chciał się wepchnąć na mnie ze środkowego pasa.Pouczony sygnałem dźwiękowym,wycofał się na chwilę a potem pokazał co umie i na ograniczeniu do 50 km ,wyprzedził mnie
z szybkością ponad 100.Teren Rzeszowa ul.Sikorskiego-przemyska rejestracja.To tak na marginesie ,że to nie stary kierowca.

Oldres
Gość
Oldres

z tego wniosek, że 90 % wypadków powodują młodziaki, co potwierdzam naocznie.

o.tadeusz
Gość
o.tadeusz

Może by tak obowiązkowo przebadać naszych parlamentarzystów? Szczególnie tych z TOP listy i Rady Starców?

jazum
Gość
jazum

Tak będzie bezpieczniej bo przy jakiejś kolizji z młodym kierowcą i tak będzie wina starszego bo nie mam refleksu

beton
Gość
beton

Wydaje mi się że ustawodawca powinien w pierwszej kolejności skupić się na poprawie procesu szkolenia i egzaminowania, bo dzisiaj nauka jazdy polega na nauczeniu kursanta „jak zdać egzamin” a powinno się uczyć oraz wymagać od kandydata umiejętności prawidlowego poruszania się oraz podejmowania właściwych decyzji w codziennym ruchu ulicznym. Bardziej niż budowa silnika powinna być wyeksponowana nauka i odruch pierwszej pomocy itd.

viper
Gość
viper

Starsi kierowcy, być możę powinni być poddawani badaniom kontrolnym. Jednak młodzi kierowcy, w wieku do 35 lat, powinni obowiązkowo przechodzić badania psychiatryczne i psychologiczne po zdanym egzaminie.

hijena
Gość
hijena

wszystkich furmanów 75+na jeżdzących na egzotycznych blachachRB,RK,RL itp. skierowac na egzamin kontrolny z jazdy po mieście i zlikwidować dożywotność praw jazdy

Bonifacy Krufka
Gość
Bonifacy Krufka

Co dziesiąty! A pozostałe dziewięć kierowcy poniżej 6= roku życia, więc badania dla 9/10 kierowców!-

smyling
Gość
smyling

To oznacza, że 90 procent incydentów powodują ci młodsi. To kogo należy badać? Statystyka jest nieubłagana!

ROMAN
Gość
ROMAN

No fajnie co 10 wypadek mają na sumieniu ci co przekroczyli 60 lat i od nich zaczną ” przegląd” Tylko czego tego ” przeglądu” nie zaczną od tych co mają na sumieniu reszte tj 90 wypadków co ? Ci co przekroczyli 60 lat mają doświadczenie za kierownicą, wprawe, rutyne,wiedzą jak reagować w sytuacjach ekstremalnych, czynnosci wykonują automatycznie jak robot bo mają lata praktyki i ich biorą do galopu dobre sobie śmiech na sali Pisze tą analize z własnego doświadczenia : 43 lata za kierownicą, ponad 1 milion kilometrów, śmigałem w 9 krajach świata – Kontrolowac najpierw instruktorów potem tych co… Czytaj więcej »