Studenci Uniwersytetu Dziecięcego zakończyli naukę

 

Dzięki Uniwersytetowi Dziecięcemu dzieci poznały główne cele i zasady udzielania pierwszej pomocy. Fot. PWSTE Jarosław

Dzięki Uniwersytetowi Dziecięcemu dzieci poznały główne cele i zasady udzielania pierwszej pomocy. Fot. PWSTE Jarosław

JAROSŁAW. PWSTE działa na rzecz rozwoju potencjału twórczego i intelektualnego dzieci w wieku 10 – 13 lat.

W sobotę, 8 czerwca w Państwowej Wyższej Szkole Techniczno-Ekonomicznej w Jarosławiu odbyły się ostatnie w tym semestrze wykłady dla młodych studentów Uniwersytetu Dziecięcego. Dzięki nim dzieci w wieku 10-13 lat poznały główne cele udzielania pierwszej pomocy do których należą: ochrona ludzkiego życia, ograniczanie skutków obrażeń lub choroby oraz przygotowanie do dalszego postępowania lekarskiego. Zajęcia odbywały się w drugą sobotę miesiąca od marca do czerwca, a słuchacze mieli możliwość aktywnego, bezpośredniego zadawania prowadzącym pytań.

Podczas zajęć kończących semestr, prof. dr hab. Sławomir Rudzki opowiedział dzieciom o „Resuscytacji krążeniowo-oddechowej osoby dorosłej oraz postępowaniu w sytuacji kryzysowej”. Tym razem młodzi studenci zaproszeni zostali do budynku Instytutu Ochrony Zdrowia, gdzie poznali zagadnienia związane z pierwszą pomocą, stanowiącą podstawowe czynności wykonywane przed przybyciem lekarza, pogotowia ratunkowego lub innych wykwalifikowanych osób, mające na celu ratowanie zdrowia bądź życia ludzi, którzy odnieśli obrażenia lub nagle zachorowali. Wizytę rozpoczęło zwiedzanie pracowni praktycznego kształcenia umiejętności pielęgniarskich.

Dzieci poznały główne cele udzielania pierwszej pomocy, do których należą: ochrona ludzkiego życia, ograniczanie skutków obrażeń lub choroby oraz przygotowanie do dalszego postępowania lekarskiego. Prof. dr hab. Sławomir Rudzki zaznaczył także, że udzielanie pierwszej pomocy może być niebezpieczne dla samego ratownika, dlatego też zwrócił uwagę młodych studentów na potrzebę dbania o własne bezpieczeństwo. Swoje miejsce w spotkaniu znalazła również kwestia zachowań podczas wypadków samochodowych z zaakcentowaniem oceny sytuacji i troski o bezpieczeństwo miejsca wypadku wraz z oceną stanu poszkodowanego i sprawdzeniem czynności życiowych.
Najistotniejsze wiadomości, które zostały wyniesione z wykładu, to umiejętność skutecznego wezwania pomocy poprzez zaalarmowanie odpowiednich służb ratowniczych w sytuacji, gdy stan poszkodowanego jest poważny. Poruszono także tematykę związaną z metodami radzenia sobie w sytuacji zagrożenia oparzeniem. Omówiono metody postępowania, kiedy nie udało nam się uniknąć kontaktu z parzącą substancją.

DSC_0740

Edukację z pierwszej pomocy przedmedycznej w ramach Uniwersytetu Dziecięcego przeprowadzili Łukasz Jarema, Bartosz Bugira i Michał Dominiczak, którzy są studentami II roku pielęgniarstwa, wykonującymi na co dzień odpowiedzialny zawód ratownika medycznego.

Zarówno w trakcie wykładu, jak i podczas pokazów ratowników medycznych, które wypełniły praktyczną część spotkania starano się zaszczepić w dzieciach chęć niesienia pierwszej pomocy. Warsztaty przygotowane zostały przez dr Martę Cebulak oraz mgr Agatę Wojtowicz i studentów kierunku pielęgniarstwo.

Czwarte i ostatnie w tym semestrze spotkanie rozpoczęła tradycyjnie doc. dr Dorota Dejniak, Dyrektor Instytutu Inżynierii Technicznej – która jest inicjatorem utworzenia Uniwersytetu Dziecięcego w naszej Uczelni. Przez cały semestr zajęcia były prowadzone przez wykładowców uniwersyteckich, ponadto opiekę nad dziećmi sprawowały studentki pedagogiki: Jadwiga Łyczakowska, Agnieszka Magdziak, Paulina Serkis i Marta Wolwowicz. Przyszli studenci nie zdawali egzaminów, zdobywając zaliczenia potwierdzane każdorazowo w indeksach.

Przypomnijmy, że zajęcia dla dzieci zainaugurował wykład „Mapa inżynierska – sporządzanie mapy i zastosowanie”, który 9 marca 2013 r. wygłosił prof. dr inż. hab. Konrad Eckes.

13 kwietnia zajęcia pt. „Domisiowy Przedsiębiorca – czyli ABC prowadzenia własnej firmy” przeprowadziła Zastępca Dyrektora Instytutu Ekonomii i Zarządzania, dr inż. Barbara Kłak, natomiast w dniu 11 maja dzieci spotkały się z prof. nadzw. drem hab. Andrzejem Olejko na wykładzie pt. „110 lat temu, czyli jak samolot poleciał w przestworza”.

PWSTE w Jarosławiu dołączyła do realizacji idei Uniwersytetu Dziecięcego, co w szczególny sposób wpisuje się w Jubileusz 15-lecia Uczelni. Chcieliśmy poprzez organizację niecodziennych wykładów rozwijać dziecięcą ciekawość oraz intelekt, zachęcając do poznawania świata.

DSC_0645

Głównym celem inicjatywy Uniwersytetu Dziecięcego, funkcjonującego w PWSTE w Jarosławiu jest pomoc w rozwoju potencjału twórczego i intelektualnego dzieci w wieku 10 – 13 lat poprzez rozbudzanie aktywności poznawczej i przekazywanie wiedzy oraz umiejętności z zakresu różnorodnych dziedzin nauki. Adresatami wykładów i warsztatów w ramach Uniwersytetu są dzieci ciekawe świata, poszukujące odpowiedzi na nurtujące je pytania. Podczas zajęć, które odbywały się w drugą sobotę miesiąca – słuchacze mieli możliwość aktywnego, bezpośredniego zadawania prowadzącym pytań.

Tematyka spotkań poświęcona była zagadnieniom z różnych dziedzin nauki. Celem tak zróżnicowanego programu jest zachęcanie do rozwijania wiedzy również w tych tematach, które do tej pory nie były dla nich interesujące, a nawet takich, które odbierane były przez nie jako wyjątkowo trudne. Wszyscy nasi młodzi studenci na zakończenie semestru otrzymali dyplomy uczestnictwa. Koordynatorem projektu Uniwersytetu Dziecięcego jest wspierająca organizacyjnie każde spotkanie, mgr Jadwiga Kulesza.

opr. ar

Skomentuj

Copyright © Super Nowości 2010-2016 Wszystkie prawa zastrzeżone.