Superszybkim Pendolino z Rzeszowa do Krakowa

Takie pociągi Nuovo Pendolino jeżdżą po Włoszech. Podobne będą jeździć w Polsce, w tym z Rzeszowa do Krakowa. Fot. PKP Intercity

RZESZÓW. Dzięki modernizacji linii kolejowej Kraków-Rzeszów na Wawel dotrzemy w godzinę i 30 minut.

Już pod koniec 2014 roku pociąg z Rzeszowa do Krakowa dojedzie w 1,5 godziny. Trasę przejedzie godzinę szybciej niż jeszcze przed ponad rokiem (teraz jedzie nawet 3,5 godziny, bo modernizowane są tory). Jak to możliwe? Na tej linii będziemy wożeni szybkimi włoskimi pociągami Nuovo Pendolino, które przez Podkarpacie pojadą 160 km na godzinę.

Producent Alstom dostarczy do Polski 20 takich składów i będą one przemierzać trasy do Trójmiasta, Warszawy, Wrocławia, Krakowa i Rzeszowa. Nowoczesne pociągi Nuovo Pendolino mogą rozwijać prędkość do 250 km na godzinę. Jednak w naszym kraju pojadą wolniej – do 200 km, a przez Podkarpacie 160 km na godzinę.

Jeszcze w połowie 2011 r. PKP Intercity podpisało kontrakt z włosko-francuskim producentem taboru kolejowego – firmą Alstom. Nowoczesne pociągi mają być dostarczane przez cały przyszły rok. W grudniu 2014 roku wjadą na tory. Wartość umowy obejmującej również budowę zaplecza technicznego oraz koszt utrzymania taboru pociągów przez 17 lat to 2,7 mld zł. Inwestycja w połowie ma być sfinansowana ze środków unijnych, a w połowie z kredytu udzielonego PKP Intercity przez Europejski Bank Inwestycyjny.

W wagonach Pendolino ma być klasa biznes i klasa pierwsza. Trasę z Rzeszowa do Krakowa ten nowoczesny pociąg przejedzie w 1,5 godziny, to o godzinę krócej niż obecnie. Niestety, na linii kolejowej ze stolicy Podkarpacia do Przemyśla będą wykonywane roboty rewitalizacyjne i tamtędy w 2015 roku pociąg pojedzie “tylko” 120 km na godzinę. Dlatego nie wiadomo jeszcze, czy w tamtym kierunku będzie jeździł Pendolino.

- W skład pociągów Pendolino kategorii Express InterCity wejdą siedmioczłonowe pociągi z własnym rozproszonym napędem – poinformował Janusz Malinowski, prezes PKP Intercity. – Oznacza to, że nie będzie lokomotywy, a za napęd odpowiadać będą silniki rozmieszczone w różnych miejscach pojazdu. Długość pociągu – 187 metrów, a maksymalna prędkość 250 km na godzinę. W tej kategorii pociągów znajdą się dwie klasy: pierwsza (z częścią biznes) oraz druga. Na pokładzie będą łącznie 402 miejsca – 57 w klasie I i 345 w II.

Mariusz Andres

do “Superszybkim Pendolino z Rzeszowa do Krakowa”

  1. Łukasz

    W Polsce nie będzie pendolino. Pendolino to po włosku wahadełko i taką nazwę noszą pociągi firmy Alstom, które mają wychylne pudła wagonów. Składy zamówione przez PKP IC nie będą miały wychylnych pudeł. Będą to pociągi klasy EIC Premium i pod taką nazwą będą jeździły po polskich torach. Do Krakowa w 1,5 godziny pojedziemy też innymi pociągami po zakończeniu modernizacji torów. Prędkość 160 km/godz. osiągają lokomotywy EP08 i do takiej prędkości dostosowane są zmodernizowane wagony, które właśnie wchodzą do eksploatacji. Pociągi EIC Premium będą wprawdzie mogły jeździć nawet 200 km/godz., ale nie na linii Rzeszów – Kraków modernizowanej do prędkości 160 km/godz. Ponadto zakończenie modernizacji tej linii planowane jest na 2015 rok i dopiero wtedy będzie możliwe przyspieszenie. Sporo nieścisłość jak na tak krótką informację panie Mariuszu.

  2. pawel

    jestem za super szybkim pociagiem pendolino z rzeszowa do krakowa w roku 2014 nowym rozkladzie powinno byc rzeszow -krakow co godz powinien kursowac

    • esque

      juz widze jak co godzine bedzie jezdzic:D spodziewaj sie raz dziennie.
      ale dla pocieszenia: normalne sklady dotrą do krakowa w takim samym czasie;)

  3. don

    No to mamy wielkie osiągnięcie cywilizacyjne w europie to ze trzy stówki na godzinę wyciągają. A my mamy się cieszyć ze jedzie 160. No i te dworce

  4. zgrzyt

    Newag z Nowego Sącza, produkuje zespoły trakcyjne Impuls,które juz śmugają 160/km/h. Były juz próbne jazdy z szybkością 200km/h. Pendolino, bez wychylnych nadwozi, będzie różnił się tylko długością dziuba z przodu. I za ten dziub, trzeba będzie wiecej zapłacić za bilet. Długi dziub jest absorberem energii kinetycznej w razie zderzenia. Będzie chronił skład, ale nie pasażerów w bezprzedziałowych wagonach.

  5. gre

    no z 200 zeta jak nie wiecej bedzie z rzeszowa do wawy kosztowal. Tyle obstawiam

  6. Imię (wymagane)

    Ceny biletow tez beda pewnie adekwatne do predkosci pociagu. To tak pewne, jak 2×2 =4. Daje glowe, ze stowa o minimum. kto bedzie tym jezdzil skoro samochodem wyjdzie z pewnoscia taniej.

    • fidelix

      Zgadzam się, że cena na pewno w dół nie pójdzie. A jeśli dodamy do tego, że podróż Polskim Busem kosztuje nie więcej niż 20 zł ( a zdarzają się bilety po 10 i 15) gdzie na pokładzie jest klimatyzacja, wi-fi, i super wygodne fotele a do tego w 2014 (w grudniu czyli 2015 roku) autobusy do Krakowa będą jeździły autostradą czyli też około 1h45 min to ja się pytam po co wydawać pieniądze na coś tak nieopłacalnego jak polska kolej.
      A tak na marginesie to ciekawi mnie czas przejazdy tego pociągu bo skoro przez Podkarpacie ma jechać 160km/h a w Małopolsce nawet do 200 km/h to skąd 1h30min przejazdu skoro z Rzeszowa do Krakowa jest około 160 km??? Kto to liczył bo mi wychodzi około godzina nawet jeśli policzyć stacje po drodze!

  7. rzeszów

    Ciekawe jakie będą ceny…

Skomentuj

Copyright © Super Nowości 2010-2016 Wszystkie prawa zastrzeżone.