Tajne lotnisko powstaje na Podkarpaciu

Lądowanie na DOL. Amerykański Hercules C130 ląduje na niemieckiej autostradzie.

DĘBICA. Wojskowe myśliwce, a nawet samoloty pasażerskie będą mogły lądować koło Starej Jastrząbki.

Pas do lądowań i startów samolotów będzie miał prawie 3 km długości i 36 m szerokości. Na obu jego końcach zostaną zbudowane miejsca do postoju samolotów. Tam będzie je można zatankować i uzupełnić amunicję. Przeznaczony jest przede wszystkim dla samolotów wojskowych w czasie działań wojennych. Awaryjnie może być też wykorzystane przez samoloty cywilne.

Polowe lotnisko wojskowe na drodze publicznej, czyli drogowy odcinek lotniskowy (DOL), powstaje na autostradzie A4 między Tarnowem, a Dębicą. Zaprojektowano go tuż przy granicy Podkarpacia z Małopolską, pomiędzy Jaźwinami, Borową i Różą w gminie Czarna.

Takie będzie to lotnisko
Jadąc od Rzeszowa w kierunku Krakowa DOL zaczyna się 8 km za węzłem Żyraków. Nagle skończy się pas zieleni pomiędzy jezdniami. Zastąpi go nawierzchnia bitumiczna, a jezdnie będą rozdzielone barierkami łatwymi do zdemontowania. W tym miejscu po lewej stronie autostrady będzie wybudowana stojanka dla samolotów – taki parking długości 200 m i szeroki na 45 m z łagodnie wyprofilowanymi wjazdami na obu końcach. Do parkingu będzie dojazd dla samochodów zaopatrzenia z pobliskich dróg powiatowych.

Dalej będzie 2,9 km prościutkiej autostrady. Na zachodnim końcu podkarpackiego DOL budowane jest drugie miejsce obsługi samolotów. Będzie bardzo podobne do wschodniego. Normalnie te samolotowe parkingi nie będą używane i wjazd na nie będzie zamknięty zarówno od strony autostrady, jak i od dróg lokalnych. Parking dla kierowców korzystających na co dzień z autostrady będzie niespełna kilometr dalej w kierunku Tarnowa. Będzie to MOP Jastrząbka.

W przypadku ćwiczeń lub działań z wykorzystaniem DOL do lądowania samolotów, zamknięta zostanie autostrada A4 na węzłach w Tarnowie i w Żyrakowie. Dodatkowo przy obu końcach lotniskowego odcinka będą ustawione zasieki uniemożliwiające wjechanie jakiegokolwiek pojazdu na pas lądowania. Barierki rozdzielające jezdnie autostrady zostaną zdemontowane w kilkanaście minut.

Drogowe lotniska w Polsce
W całym kraju jest 21 drogowych odcinków lotniskowych, w tym tylko jeden czynny (koło Szczecina). Pozostałe mają tak zniszczoną nawierzchnię, że lądowanie groziłoby uszkodzeniem samolotu. Wszystkie 21 tych polowych lotnisk zlokalizowano w Zachodniej i Północnej Polsce. Takie usytuowanie DOL wynikało z ówczesnej doktryny Wojennej Układu Warszawskiego.

Obecnie, po zmianie sojuszników i kierunku ewentualnych działań zbrojnych, polowe lotniska muszą powstawać przy wschodniej granicy obszaru państw NATO. Podkarpacki DOL jest pierwszym po prawej stronie Wisły.

Tomasz Kowalczyk

do “Tajne lotnisko powstaje na Podkarpaciu”

  1. Taz

    Na drodze między Wrocławiem a Środą Śląska przed Komornikami był fajny DOL niestety w 2011 przy przebudowie drogi postanowili go zlikwidować nie wiadomo czemu bo droga pozostała dalej w podobnej szerokości, co cóż w tym kraju nic się nie szanuje.. przykre, przynajmniej wspomnienia zostały bo fajnie się tamtędy pędziło :)

  2. dr rehabilitowany /2x/

    ,, Wadza,, będzie się miała skąd ewakuować, oczywiście tajnie.

  3. blokers

    ale sie mądrale znalazły.21. grudnia za pasem,koniec swiata. Gdzieś się te polityczne trutnie i ich przydupasy będa musiały ewakuować

  4. ROMAN

    pamiętam jak byłem w latach 50-tych ubiegłego wieku za Kołobrzegiem – w miejscowości Dźwirzyno – tam też na pasie drogowym – był fragment gdzie siadały samoloty wojskowe[ Jak-23 --CSS-13 -- Mig-17 ]
    - takie rozwiązanie to nic nowego/ w innych krajach stosowane.

  5. Tomek

    Pan Rogol pisze najprawdopodobniej o DOL Chociw na drodze wojewódzkiej nr 726 z Rawy Mazowieckiej do Opoczna. Jest on odległy od Warszawy o około 80 km. Obecnie ten DOL jest nieczynny. W Polsce jest 21 DOL. 20 z nich nie nadaje się do użytku. W eksploatacji jest tylko jeden – Kliniska koło Szczecina na drodze wojewódzkiej nr 142 Rzęśnica – Choćwil. DOL Kliniska rozpoczyna się 1,5 km na wschód od węzła drogowego na skrzyżowaniu drogi wojewódzkiej nr 142 z drogą ekspresową S3. Jego współrzędne geograficzne: 53°25′36″N 14°48′15″E. Ciekawostką jest to, że powstał na planowanej przez Niemców autostradzie do Królewca. Tę autostradę wybudowano od zachodu właśnie do Strumian, czyli końca DOL. Dalej na wschód, do Choćwila, powstała tylko jedna jezdnia i pas pod drugą. Historia sprawiła, że dalej ta autostrada nigdy nie powstała. Budowa korpusu drogi dotarła w okolice Szczecinka, przy obecnej granicy województw zachodniopomorskiego i pomorskiego. Obecnie nie jest planowana budowa żadnej autostrady, ani drogi ekspresowej tym szlakiem, no ale to już zupełnie inny temat.

  6. HORNI

    Pojęcia nie macie o co chodzi z drogowymi odcinkami lotniczymi (DOL), TO NIE ZABIERAJCIE Głosu w dyskusji, czy PO czy Pis czy inna partia, ludzie iddźcie po poradę do odpowiednich fachowców na wyleczenie się z tej nienawiści do siebie! Dol-e budowane i wykorzystywane miały by być wyłącznie w sytuacji wojny, klęsk żywiołowych etc, czasami ćwiczy się na nich w czasie pokoju! To odcinki drogowe przystosowane do przyjęcia samolotów a nie lotnisko!!!
    A pan redaktor to trochę przesadził z tym „tajnym lotniskiem”, rozumiem chwyt, ale jakie ono tajne jak wszyscy o nich wiedzą i wystarczy wpisać w wyszukiwarce DOL i w sieci można znaleźć wszystkie czynne i nieczynne takie obiekty i w polsce i za granicą.

  7. Piter

    No to super. Nareszcie jakaś praca będzie dla młodych. W takim razie czekamy na wojnę.

  8. rogol

    A ja w latach 60-tych widzialem jak na odcinku drogi byl pas startowy i jak ladowaly i startowaly tam „Migi”Bylo to mniej wiecej 30 km. od warszawy.
    Juz wtedy byla koncepcja ukrytych lotnisk.

  9. Ambroży

    Najzupełniej się zgadzam z oboma panami w poruszonych kwestiach. Jeśli by realizowano założenia PIS , to i polityka wobec polskiej armii nie byłaby taka jak dziś i Podkarpacie miałoby także inny wymiar gospodarczy. Dziś Jasionka spełnia rolę wystarczającą jako lotnisko dla emigrantów zarobkowych pochodzących z tego regionu , resztę załatwiają autokary .

  10. roman

    F- 16 to złom, najlepiej odesłać to g.ówno amerykanom i wrócić do grippena
    pieniądze oczywiście muszą oddać bo nie zrealizowali offsetu

  11. Tomek

    Panie Ambroży, ten odcinek autostrady budowany jest według projektu, na który przetarg ogłoszono 8 czerwca 2007 r., czyli w czasie rządów PiS. Nie obarczał bym jednak PiS-owców odpowiedzialnością za decyzję o zlokalizowaniu DOL na tym odcinku autostrady. Zamówienie przetargowe na zaprojektowanie autostrady z DOL opracowano w oparciu o koncepcję tej drogi powstałą jeszcze w latach 90. Dość trudno byłoby dziś dokopać się do dokładnych dat i stwierdzić, który rząd podjął decyzję o tym DOL. Prawdopodobnie AWS lub SLD. Pewne jest natomiast, że decyzja zapadła w czasie, gdy rzeszowskim oddziałem GDDKiA kierował Władysław Kowal, a jego zastępcą był Wiesław Kaczor. Dziś jest na odwrót, co nie zmienia zagadnienia w żaden istotny sposób. Pozdrawiam

  12. Ambroży

    Nic nie mogę POjąć tej POlityki Tuska i prezydenta. Raz słyszę że po cichu likwidują naszą armię oddając się z powrotem pod skrzydła Moskwy zamiast NATO. Wojsko nasze zmieścił by na jednym stadionie. Samoloty F-16 w zasadzie patrolują rejon płn. Polski to , po jakie licho ładować kasę na lotnisko i tak dużo opóźnionej w budowie A4 , przecież i tak prędzej ma być koniec świata?. Chyba że z lotniska skorzystają producenci okolicznych producentów ziemniaka??.

Skomentuj

Copyright © Super Nowości 2010-2016 Wszystkie prawa zastrzeżone.