Tak powstaje autostrada A4

Zima nie przerwie prac przy największej w regionie drogowej inwestycji

PODKARPACIE. Odcinek autostrady A 4 między węzłem Rzeszów Centralny i Rzeszów Wschodni ma być gotowy pod koniec przyszłego roku.

Budowa trwa już dokładnie 8 miesięcy, od 29 marca. Mimo deszczowego lata i wiosennej powodzi zrobiono już bardzo dużo. Dzięki uprzejmości rzeszowskiej dyrekcji GDDKiA zwiedziliśmy plac budowy.

Każdy, kto z Rzeszowa jedzie krajową „dziewiątką” w kierunku Kolbuszowej lub „dziewiętnastką” w stronę Niska, widzi postępy prac przy budowie autostrady. Po obu stronach tych dróg stoją już podpory mostu i wiaduktu na których zostanie zbudowana autostrada.

- Most autostradowy w Nowej Wsi będzie najdłuższym obiektem inżynierskim na tym odcinku – mówi Andrzej Prajsnar z GDDKiA, kierownik kontraktu. – Będzie miał pięćset dwanaście metrów i poprowadzi nad rzekami Mrowlą i Wisłokiem oraz nad leżącą pomiędzy niemi krajową „dziewiętnastką”. Przęsła tego mostu będą wykonywane na placu budowy i będą stopniowo wsuwane na podpory. Dzięki takiej technologii most zostanie zbudowany nad drogą krajową bez przerywania na niej ruchu. Te prace zaczną się już w grudniu i pod koniec marca przyszłego roku wszystkie przęsła mostu będą gotowe.

W Rudnej Małej wiadukt nad drogą nr 9 będzie budowany metodą tradycyjną. Zimą zostaną na podporach położone przęsła po wschodniej stronie „dziewiątki”. Na wiosnę pod tymi przęsłami powstanie droga objazdowa i po skierowaniu na nią ruchu rozpocznie się układanie kolejnych przęseł, nad obecną droga nr 9 i nad torami kolejowymi.

- Ta droga objazdowa będzie docelowym przebiegiem „dziewiątki” – wyjaśnia Andrzej Prajsnar. – W tym miejscu budujemy węzeł Rzeszów Centralny. Po obu stronach wiaduktu powstaną dwa ronda łączące drogę numer dziewięć z wjazdami na autostradę.

Pomiędzy wiaduktem i długim mostem wykonano już ogrom prac ziemnych. Przebudowano istniejące instalacje gazowe, energetyczne, kanalizacyjne, wodociągowe i telekomunikacyjne. Trwa budowa oczyszczalni wód opadowych odprowadzanych z autostrady. Na trasie przyszłej drogi zbudowano już kanalizację deszczową i teletechniczną. Zbudowany już jest niemal cały korpus drogi, czyli fundament, a na nim nasyp, na którym powstanie autostrada.

- Na całej trasie tego odcinka będzie łącznie dwanaście obiektów mostowych – dodaje Andrzej Prajsnar. – Dwa wiadukty i trzy mosty autostradowe oraz sześć wiaduktów drogowych nad autostradą i jedno przejście dla pieszych. Większość podpór dla tych obiektów jest już gotowa i na początku grudnia będą na nich układane przęsła.

7-kilometrowy odcinek autostrady i 1,4 kilometra łącznika od węzła Rzeszów Wschodni do granic Rzeszowa buduje Mostostal Warszawa wraz z hiszpańską firmą Acciona Infraestrucuras. Wartość kontaktu wynosi 440 mln zł. Całość ma być gotowa do końca przyszłego roku, a w lutym lub marcu 2012 r. autostradowa obwodnica Rzeszowa ma zostać otwarta dla kierowców.

Krzysztof Rokosz

Fot. Autor

Skomentuj

Copyright © Super Nowości 2010-2016 Wszystkie prawa zastrzeżone.