Tańsze latanie – droższe lądowanie

Nowa wieża dominuje na rzeszowskim lotnisku i nawet An-124 “Rusłan” jeden z największych samolotów świata, wygląda przy niej niezbyt pokaźnie. Fot. Marcin Grzebyk – Grupa EPRZ Spotter

RZESZÓW, WARSZAWA. Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego zatwierdził nowe stawki opłat za korzystanie z polskiego nieba i lądowania na naszych lotniskach.

O 5,20 zł została obniżona stawka opłaty jednostkowej za korzystanie z polskiego nieba przez samoloty komunikacyjne. Natomiast o 31,32 zł wzrosła podstawa opłaty za sprowadzanie samolotów do lądowania i procedurę startową. Takie stawki zatwierdził na 2013 rok prezes ULC.

– W polskiej przestrzeni powietrznej Polska Agencja Żeglugi Powietrznej zapewnia przewoźnikom obsługę w ramach nawigacji trasowej, czyli podczas przelotu nad terytorium naszego kraju, oraz nawigacji terminalowej, czyli podczas operacji startów i lądowań na polskich lotniskach kontrolowanych – informuje Grzegorz Hlebowicz, rzecznik prasowy PAŻP. – Za te usługi pobierane są opłaty: za nawigację trasową i za nawigację terminalową.

Od 1 stycznia 2013 roku jednostkowa stawka opłaty nawigacyjnej będzie wynosiła 150,20 zł. (155,40 zł w roku 2012). W przeliczeniu na euro wyniesie to w styczniu 36,56 euro. Latanie po polskim niebie należy do najtańszych w Europie (średnia europejska – 52,17 euro). Tylko Bułgaria, Portugalia, Grecja, Malta, Łotwa i Irlandia mogą pochwalić się niższą od polskiej ceną za usługi nawigacji trasowej.

– Wzrośnie natomiast bazowa stawka za nawigację terminalową i w 2013 r. wyniesie 812,38 zł – dodaje Grzegorz Hlebowicz. – Jest to o około 4 procent więcej niż w roku 2012 (781,06 zł). Przypominam jednak, że do końca 2011 roku stawka ta wynosiła 1051,03 zł.

Kwota, jaką płaci linia lotnicza za latanie po polskim niebie, starty i lądowania, wynika z przemnożenia stawki jednostkowej przez tonaż samolotu. Zmiany cen w 2013 roku nie wpłyną w znaczący sposób na koszty ponoszone przez przewoźników lotniczych. Opłata za nawigację nie wpłynie więc na cenę biletów lotniczych w 2013 r.

Nowa wieża w tym półroczu
W końcową fazę wszedł przetarg na wyposażenie w przyrządy radiowe i nawigacyjne wieży kontroli lotów (TWR) na rzeszowskim lotnisku. Otwarcie ofert nastąpi 11 stycznia. Można się więc spodziewać, że na przełomie stycznia i lutego zostanie wybrany wykonawca. Będzie on miał 4 miesiące na zainstalowanie i uruchomienie wszystkich urządzeń.

– Zgodnie więc z harmonogramem, kontrolerzy na rzeszowskim lotnisku rozpoczną pracę w nowej wieży pod koniec pierwszego półrocza 2013 roku – konkluduje Grzegorz Hlebowicz.

Tomasz Kowalczyk

2
Dodaj komentarz

avatar
2 Comment threads
0 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
2 Comment authors
TomekROMAN Recent comment authors
  Subscribe  
najnowszy najstarszy oceniany
Powiadom o
Tomek
Gość
Tomek

Rozumowanie tylko z pozoru słuszne Panie Romanie. Każdy przewoźnik lotniczy, Ryanair, Lufthansa, LOT, Wizzair itd., uiszcza opłaty nawigacyjne trasowe i terminalowe według tych samych stawek przeliczonych na euro według średniego kursu z poprzedniego miesiąca. Relatywnie niskie w przeliczeniu na euro dochody Polaków (pobory, emerytury, renty) powodują, że dla mieszkańców RP trudniej dostępne są wszelkie dobra: paliwa, samochody, imprezy turystyczne, bilety lotnicze itp. itd. Nie ma to jednak związku z wysokością opłat za korzystanie z przestrzeni powietrznej, które trzeba porównywać w wartościach bezwzględnych dla poszczególnych państw. Wynika z tego, że właściciel samolotu lecącego z Warszawy do Dublina najtaniej zapłaci za lot… Czytaj więcej »

ROMAN
Gość
ROMAN

no i z nowu porównanie że u nas latanie najtańsze tylko Pan redaktor nie wziął za podstawę wartości nabywczej 1 zł- bo to jest podstawa – a potem można robić takie porównania- przypomnę; grecja – pensja minimum- 3900 zł renta minimum – 2200 zł emerytura minimum – 2200 włochy – pensja minimum 2700 zł renta minimum -2100 zł emerytura minimum -2600 zł dopasujmy polskie stawki Panie redaktorze a potem Pan pisz artykuł o opłatach lotniskowych.