To “ufo” jest komfortowe

Auto jest 5-drzwiowe, ale dzięki schowaniu tylnej klamki wygląda na 3-drzwiówkę, co dodaje mu dynamizmu. Fot. G.B.

Nasz test: Honda civic 5D sport.

Poprzednia generacja 5-drzwiowego civic-a zyskała ogromną popularność dzięki futurystycznemu wyglądowi. Natomiast nowy model ma podtrzymać dobrą passę równie oryginalną stylistyką oraz lepszym wykonaniem i komfortem jazdy.

Zaprezentowana w 2006 roku ósma generacja kompaktowej hondy civic szybko stała się prawdziwym przebojem na rynku europejskim. Samochód wzbudzał ogromne zainteresowanie z racji swojego bardzo futurystycznego wyglądu. Sylwetka była na tyle oryginalna i unikatowa, że nawet dzisiaj wygląda nowocześnie i przydomek “ufo” do tego modelu pasuje bardzo dobrze. W związku z taką popularnością tego civic-a nowy model niejako musiał podążać śladami swojego poprzednika. I tak się też stało. Obecna w naszych salonach od kilku miesięcy dziewiąta odsłona civic-a stylem nawiązuje do poprzednika i jednocześnie jest pozbawiona pewnych wad, na które narzekali użytkownicy. Przy projektowaniu tego modelu Honda zasięgnęła opinii kierowców i z badań wynikało, że użytkownicy chcą większego komfortu jazdy, lepszego wyciszenia wnętrza i lepszych materiałów, przy zachowaniu nowoczesnej stylistyki.

Jednobryłowa sylwetka

Nadwozie nowego civica jest więc bardzo podobne do poprzednika. Mamy praktycznie jednobryłową sylwetkę ze schowaną klamką tylnych drzwi i wyraźnymi obrzeżami błotników. Nie zmieniła się również koncepcja tyłu, więc nadal szyba tylna jest dzielona, ale tym razem widoczność jest trochę lepsza i pojawiła się wycieraczka tylnej szyby. Niestety zniknęły trójkątne końcówki wydechu, tak dodające charakteru i dynamizmu futurystycznej sylwetce.

Wyższa jakość

Wsiadając do civica od razu widać, że jakość materiałów jest dużo wyższa niż w poprzedniku, a montaż precyzyjny. Deska rozdzielcza i materiały tapicerskie są naprawdę wysokiej jakości, a siedzenia wygodne i dobrze trzymające na zakrętach. We wnętrzu nic nie stuka i nie trzeszczy nawet podczas jazdy po kostce. Wyciszenie też jest dużo lepsze i nawet przy prędkościach autostradowych we wnętrzu jest cicho. Nadal widoczność do tyłu jest ograniczona przez szerokie słupki tylne, ale w cofaniu bardzo pomaga seryjna w tej wersji kamera. Civic ma bardzo duży bagażnik. Pomieści aż 477 litrów bagażu. Dodatkowo tylne fotele można składać tak jak w poprzedniku, więc zdolności przewozowe tego auta są duże.

Na wysokich obrotach

Testowy samochód napędzany jest silnikiem benzynowym o mocy 142 KM. Tradycyjnie jednostka hondy lubi wysokie obroty, więc chcąc jeździć dynamicznie należy korzystać z górnego zakresu obrotów. Nie jest to uciążliwe, gdyż silnik ma przyjemny dźwięk i bardzo chętnie “wchodzi” na obroty. Zużycie paliwa jest do zaakceptowania. Średnio podczas testu civic potrzebował niewiele ponad 7 litrów na każde 100 km. Podczas jazdy pozamiejskiej spalanie kształtowało się na poziomie 6,5 l/100 km. Można jeszcze obniżyć zużycie paliwa poprzez włączenie trybu ECO. Jest to jednak funkcja dla cierpliwych ekomaniaków.

Precyzja w kierowaniu

Atutem civica jest precyzyjny układ kierowniczy oraz dobre zawieszenie. Samochód przewidywalnie zachowuje się w zakrętach, a jeśli kierowca przesadzi z prędkością z pomocą dyskretnie przychodzi układ stabilizacji toru jazdy.

Dobre wyciszenie wnętrza sprzyja przekraczaniu dopuszczalnej prędkości jazdy. Aby nie popaść w konflikt z prawem wystarczy ustawić ogranicznik prędkości na dowolną wartość. Wówczas po osiągnięciu zadanej prędkości samochód nie będzie przyspieszał pomimo wciskania pedału gazu. Ale gdy trzeba nagle przyspieszyć, wystarczy wcisnąć pedał gazu do podłogi.

Ceny hondy civic rozpoczynają się od 58 400 zł, natomiast testowy egzemplarz kosztuje 72 900 zł. Nie jest to mało, ale w zamian otrzymujemy auto z bogatym wyposażeniem, dobrym silnikiem, komfortowym zawieszeniem i co najważniejsze nadal oryginalnym nadwoziem, które wyróżnia się na ulicach.

Dane techniczne civic 5D sport
Silnik    1.8/142 KM
Skrzynia biegów     mech. 6-b
Wymiary dł/szer/wys [m]    4,30/1,77/1,44
Rozstaw osi [m]    2,6
Ładowność [kg]    480
Masa [kg]    1320
Przysp. 0-100 km/h [s]    9,4
Pr. max. [km/h]    215
Poj. zb. paliwa [l]    50
Bagażnik [l]    477
Cena [zł]    72 900

Grzegorz Burda

Skomentuj

Copyright © Super Nowości 2010-2016 Wszystkie prawa zastrzeżone.