To za co w Rzeszowie Ferenc płaci 4,5 miliona, w Kielcach kosztuje… 18 tysięcy zł!

Tylko w Rzeszowie buspasy robi się kosztem istniejących jezdni.

RZESZÓW. Program transportowy – jak to się robi w innych miastach?

Program modernizacji miejskiej komunikacji w Rzeszowie idzie jak po grudzie, tymczasem pozostałe miasta Polski wschodniej z podobnymi projektami radzą sobie o wiele sprawniej. W środę pisaliśmy o Olsztynie, a dziś przyglądamy się Kielcom. Władze tego miasta podobnie do stolicy Warmii i Mazur nie blokują jezdni buspasami jak w Rzeszowie, tylko je dobudowują.

Kielce to miasto ludnościowo nieco większe od Rzeszowa (mają ponad 200 tys. mieszkańców). Przygotowując projekt modernizacji miejskiego transportu w ramach Programu Operacyjnego Rozwój Polski Wschodniej postawiły na rozwój dotychczasowego systemu – komunikacji autobusowej.
- Na podstawie ankiet przeprowadzanych wśród mieszkańców zapadła decyzja o uruchomieniu 13 zupełnie nowych linii autobusowych – wyjaśnia Dariusz Salwa, zastępca dyrektora Wydziału Projektów Strukturalnych i Strategii Miasta Urzędu Miasta Kielce. Miasto zakupiło w tym celu 40 nowych autobusów Solaris dostarczonych w 2009 i 2010 r. – Przetarg na ich obsługę wygrało MPK.

Autobusy z GPS-ami
Wartość całego projektu to 303 mln zł, w tym unijne dofinansowanie wyniesie 233 mln zł. Za te pieniądze Kielce wykonają 5 zadań, z których realizacja 3 już się zakończyła. Chodzi o wspomniany zakup 40 autobusów z automatami mobilnymi do sprzedaży biletów, budowę pętli i zatok autobusowych (na dwóch pętlach powstały dworce autobusowe) oraz zakup i montaż elektronicznych tablic informacyjnych i stacjonarnych automatów do sprzedaży biletów. Właśnie zaczął działać System Informacji Pasażerskiej. – Dzięki nadajnikom GPS umożliwia on określenie rzeczywistego czasu przyjazdu autobusów na każdy przystanek – mówi dyrektor Salwa.
Do wykonania zostały dwa zadania: budowa węzła drogowego przy ulicy Żelaznej, która ma zakończyć się w maju 2012 r. oraz budowa ulic w zachodniej części miasta (rejon Targów Kielce) których zakończenie przewidziane jest na listopad 2011r.

Swój wniosek o dofinansowanie projektu Kielce przekazały do Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości już 30 czerwca 2009 r. Uzyskał on akceptację Komisji Europejskiej w styczniu 2011r. Rzeszów na złożenie wniosku ma czas do końca tego roku i wciąż nie wiadomo czy zdąży…

Nie 4,5 miliona, ale 18 tysięcy zł!
W Rzeszowie studium wykonalności całego programu miała wykonać hiszpańska firma APIA XXI za aż 4,5 mln zł. Nie wywiązała się z tego. Teraz prace nad studium kończy krakowska firma IMS za równie wysoką kwotę 2,9 mln zł. W Olsztynie taki dokument kosztował dużo mniej, bo ok. 900 tys. zł. Tymczasem w Kielcach studium wykonalności kosztowało zaledwie… 18 tys. 177 zł! Wykonała je firma Innova Consulting z Torunia. Studium nie obejmowało co prawda badań ruchu, bo miasto miało własne, ale różnica w kwotach jest kolosalna. – Jesteśmy zadowoleni z jej usług, wszystko było realizowane na bieżąco – podkreśla Dariusz Salwa.

Buspasy tak, ale nie kosztem istniejących jezdni
Kielce w ramach unijnego programu nie stawiały na specjalny rozwój buspasów. Dlatego projekt nie określa ile ich powstanie. Jednak buspasy w Kielcach są sukcesywnie tworzone.
- Ale nie poprzez zabieranie istniejących pasów ruchu – mówi Salwa. – W tym celu wykorzystywane są pasy rozdzielcze, szerokie pobocza i przestrzeń między jezdniami i chodnikami.

***
Kielce to kolejne miasto, które znacznie wyprzedziło Rzeszów w modernizacji miejskiego transportu. Tamtejsi urzędnicy w przeciwieństwie do ludzi Ferenca nie przepłacili firmie konsultingowej za wykonanie studium, ani nie fundują buspasów utrudniających ruch w mieście. Ten przykład pokazuje, że gdy za cokolwiek bierze się ekipa Tadeusza Ferenca, to wszystko schrzani.

Krzysztof Kuchta

do “To za co w Rzeszowie Ferenc płaci 4,5 miliona, w Kielcach kosztuje… 18 tysięcy zł!”

  1. ANDRZEJ

    już dawno staruszek POwinien siedzieć na przypiecku w domu i bawić wnuki(czki),a nie z tym całym kolesiostwem z PZPRu mgr po WUMLU sterować nieudolnie miastem

  2. harry

    Jak wybraliście nieudolnego starca to macie problemy.Kto w tym wieku myśli trzeźwo?
    Nie zróbcie znowu błedu i nie glosujcie na jego kandydature na senatora.To była by kompromitacja.

Skomentuj

Copyright © Super Nowości 2010-2016 Wszystkie prawa zastrzeżone.