Transportowa biała plama

Transportowa biała plama
Kształt sieci TEN-T. Gdyby nie autostrada, nasz region byłby zupełnie białą plamą na drogowej mapie kraju.

PODKARPACIE. Rząd realizuje koncepcje rozwoju kraju w oparciu o 5 miast z zachodniej polski.

W ubiegłym tygodniu Parlament Europejski przegłosował rozporządzenie dotyczące kształtu korytarzy transportowych TEN-T. Jego przyjęty kształt oznacza marginalizację wschodnich regionów Polski, co jest zgodne z rządowa wizją oparcia rozwoju Polski o tzw. 5 lokomotyw: Warszawę, Gdańsk, Poznań, Wrocław i Katowice z aglomeracją śląską. W tej wizji rozwoju brak miejsca dla Rzeszowa, Lublina, Białegostoku, Kielc, a nawet Krakowa.

Sieć korytarzy transportowych TEN-T określa unijne priorytety na najbliższe 15 lat w dziedzinie budowy dróg i linii kolejowych. Zawarte na tej liście inwestycje będą mieć zagwarantowane finansowanie do 2030 roku.

Jedynymi inwestycjami obejmującymi ścianę wschodnią będzie modernizacja m.in. korytarza kolejowo-autostradowego przebiegającego przez Kraków, Rzeszów i Przemyśl, fragmentu S19 z Rzeszowa do Lublina oraz podlaskiego kawałka szlaku Via Baltica. – Inwestycje te zostaną zrealizowane pod warunkiem, że rząd podejmie inicjatywę i niezwłocznie przystąpi do procedur przetargowych – zastrzega Tomasz Poręba, europoseł PiS.

Patrząc na mapę sieci TEN-T widać zdecydowaną dysproporcję między inwestycjami przewidzianymi w Polsce zachodniej i wschodniej. Na zachodzie wytyczono szereg inwestycji priorytetowych, m.in. trasę S3 ze Szczecina do Pragi czy połączenie kolejowe Szczecin-Poznań-Wrocław-Ostrava. Gdańsk, Warszawa, Poznań, Katowice i Wrocław mają być skomunikowane ze sobą drogami szybkiego ruchu i koleją w kierunku wschód – zachód i północ – południe. Wschodnich regionów Polski prawie nie obejmują drogi, całkowicie omija szybka kolej – połączenia są przewidziane między Warszawą, Katowicami, Łodzią, Wrocławiem, Poznaniem i Berlinem – zauważa europoseł Poręba.

– Wschodnie regiony Polski, bardziej niż inne jej części, w dalszym ciągu borykają się z problemami społeczno-ekonomicznymi i potrzebują wszelkich impulsów gospodarczych, które mogłyby ten stan rzeczy zmienić – mówi europoseł – Pozbawienie ich nowych szlaków transportowych to przyzwolenie na dalszą peryferyzację tej części Polski – dodaje.

Przyjęte rozporządzenie w jednoznaczny sposób ilustruje politykę rządu PO-PSL, który negocjował z KE przebieg przyszłych szlaków transportowych biegnących przez nasz kraj. Ta koncepcja przewiduje powstanie kilku silnych ośrodków metropolitarnych, gdzie zlokalizowane będą kluczowe inwestycje i wydatkowane środki unijne.

Artur Getler

0 0 vote
Article Rating
Subscribe
Powiadom o
guest
11 komentarzy
Newest
Oldest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
armando
armando
7 lat temu

mając takich posłów jak Józefa Hrynkiewicz .kiedy ostatnio ta pani odwiedziła Rzeszów ?
czy senator Pupa /piewca Rydzyka i tego srodowiska/

Możemy zapomnieć o autostradach czy drogach Szybkiego Ruchu, a
stojąc w korku w Boguchwale przypomnijmy sobie na kogo podkarpacie głosuje i co ci ludzie robia dla podkarpacia ….?

A przy następnych wyborach rozliczyyć senatora Pupe czy Józefę H.
Rozliczyć takich jak Kuchciński czy Jaworski – i podziękować za to co zrobili dla tych terenów.
I wybrac na przyszłość ludzi poważnych a nie farbowane lisy.

Lex
Lex
7 lat temu

Rzeszów powinien mieć przede wszystkim połączenia drogami ekspresowymi z Licheniem, Częstochową i Toruniem.
Trzeba czekać na rządy PIS-u. Może wtedy Podkarpacie zostanie uszczęśliwione. Drogi powiatowe mogą być nadal gruntowe.

roni33
roni33
7 lat temu

Rzeszow zyska kosztem wyludniajacego sie juz od kilku lat Lublina. rzeszow swietnie sobie radzi zwlaszcza widac to po boomie inwestycji developerskich w miescie. Gdy ukoncza Capital Tower, Apartamenty Zamkowe, inwestycje apklanu olszynki, strazacka, grabskiego na powaznie trzeba bedzie pomyslec o budowie kolejki nadziemnej. przybedzie w miescie w krotkim czasie kilka tysiecy aut! rzeszow stanie w obliczu korka o ktorym na tych ziemiach nikt nawet nie pomysli. Jedyne rozwiazanie to kolejka i podroz nad ulicami i swiatlami w korkach…

Piotr
Piotr
7 lat temu

Zamiast kierować A4 przez Medykę to wj**ali ją przez mało znaną i znaczącą Korczową. Takie absurdy tylko w Polsce mogą być.

Kamil
Kamil
7 lat temu

Proponuję pojechać do Barwinka, albo w Bieszczady najlepiej w sezonie a zmienisz zdanie, nie cierpię osób które nie ruszają tyłka z domu a wymądrzają się jak jasna ch….a .
Pozdrawiam.

mieszkaniec
mieszkaniec
7 lat temu

Oficjele zapomnieli o Jaśle, Krośnie i wszystkim co jest poniżej Rzeszowa…pamiętajmy o tym przy wyborach samorządowych…do Parlamentu Europejskiego itp.

ADAMUS
ADAMUS
7 lat temu

PO prostu TRAGEDIA!!!!Nasz rząd ma PODKARPACIE gdzieś i unia ma PODKARPACIE gdzieś…!Smutne ale prawdziwe.
Walczyć do końca o S19 , szukać pieniędzy na te drogę, gdyż więcej da Podkarpaciu nawet niż A4.

iks
iks
7 lat temu

normalnej drogi na kirunku słowacja północ podkarpacie to nie pas szerokosci 20 km od dębicy do jarosławia tylko jakieś 150 km na kierunku płn południe nie bardzo rozumiem dlaczego mieszkaniec okolic Jastrzębia czy innego podkatowickiego grajdoła jest lepszy od mieszkańca Jasła Krosno czy Sanoka nie wiem czy to takie dziwne żeby pomiędzy miastami oddalonymi od siebie o 60 km trudno było wybudowac drogę o dopuszczalnej prędkości 110 na godzinę ? by była w zimie przejezdna by pociąg dojeżdżał w nie więcej niż godzinę do rzeszowa ? dziwicie się ze pracy nie ma że ludzie nie mobilni ? jak chcecie ten… Czytaj więcej »

Leo
Leo
7 lat temu

Rzeszów miał i ma znakomite połączenia kolejowe i autostradowe na kierunku wschód zachód. Na kierunku północnym najkrótsze połączenie ekspresówką przez Lublin do Warszawy i Gdańska. Połączenie samolotowe łączy Rzeszów z Europą a przez Frankfurt że światem .
Co więcej potrzeba mieszkańcom rzeszowa i podkarpacia do szczęścia .

weeerr
weeerr
7 lat temu
Reply to  Leo

Jeżeli dla ciebie znakomite połączenie np. z Warszawą przez Lublin – to gratuluję – Rzeszów powinien zabiegać o budowę ekspresówki do Radomia, a dalej do Warszawy nic nie trzeba budować bo już ekspresówka jest po za tym kierunek na Radom otwiera nam drogę na pozostałe miasta Polski centralnej czy zachodnie wybrzeże – a S19 – no tak co roku na mazury ewentualnie na Białoruś.

pisul
pisul
7 lat temu
Reply to  weeerr

Chcesz jechac na bialorus?! Juz lepiej wlozyc jaja w imadlo a wlosy podpalic.