Uwaga na oszustów oferujących obniżenie kosztów pracownika

Ministerstwo Finansów przestrzega przed zawarciem tego rodzaju umów z nieuczciwymi oferentami. Ich negatywne konsekwencje poniosą bowiem nieświadomi pracownicy i przedsiębiorcy, a w konsekwencji także budżet państwa. Fot. Archiwum
Ministerstwo Finansów przestrzega przed zawarciem tego rodzaju umów z nieuczciwymi oferentami. Ich negatywne konsekwencje poniosą bowiem nieświadomi pracownicy i przedsiębiorcy, a w konsekwencji także budżet państwa. Fot. Archiwum

Narasta zagrożenie działaniem nieuczciwych „przedsiębiorców” oferujących obniżenie kosztów pracowniczych, tj. zaliczek PIT oraz składek ZUS przy wykorzystaniu instytucji outsourcingu personalnego. Resort finansów podejmuje stosowne działania i jednocześnie informuje o mechanizmie, który stanowi realne zagrożenie interesów uczciwych przedsiębiorców.

Proceder polega na oferowaniu przedsiębiorcom zatrudniającym pracowników usługi mającej spowodować oszczędności nawet do 50 procent kosztów pracowniczych. Ma to być możliwe dzięki rzekomo uzyskanym przez oferenta dotacjom z funduszy Unii Europejskiej lub Szwajcarskich Funduszy Inwestycyjnych na pokrycie składek ZUS oraz należności z tytułu podatku dochodowego od wynagrodzeń pracowników.

Sprawdzona metoda oszustwa
Zaangażowane w proceder firmy działają według modelu, w którym na podstawie specjalnie zawartych z kontrahentami umów-porozumień w zakresie przejęcia pracowników na podstawie art. 231 kodeksu pracy, mają wstąpić w rolę „nowego” pracodawcy. Umowy o świadczenie usług zawierają zapewnienie, że wynagrodzenia pracowników oraz warunki świadczenia pracy pozostaną bez zmian. Zmianie natomiast ma ulec formalny pracodawca.

Z dotychczasowych ustaleń wynika, że nieuczciwe firmy działające według opisanego schematu otrzymywały od pierwotnych pracodawców środki na wynagrodzenia dla pracowników oraz wynagrodzenie za świadczoną usługę, jednakże nie odprowadzały zarówno składek ZUS, jak również podatku PIT od wynagrodzeń pracowników.

Negatywne skutki
Umowy nie spełniają też wymagań stawianych w art. 231 kodeksu pracy. W konsekwencji zawierający je przedsiębiorcy narażają się na negatywne skutki w obszarze podatków i ubezpieczeń społecznych. W przypadku bowiem podważenia legalności umów dotychczasowy pracodawca jest odpowiedzialny za nieodprowadzone zaliczki na podatek dochodowy od wynagrodzeń pracowników oraz składki ubezpieczeniowe. Dodatkowo może być także pozbawiony prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących „nabycie” przedmiotowych usług oraz kwot zaliczonych do kosztów prowadzonej działalności.

ArtG

0 0 vote
Article Rating
Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments