W jaki sposób pozbyć się nadmiaru wody z organizmu

Fot. Mat. prasowe
Fot. Mat. prasowe

Retencja, czyli zatrzymanie wody w organizmie skutkuje opuchnięciem kończyn i napęcznieniem brzucha. Towarzyszy jej także gorsze samopoczucie, ociężałość i brak chęci na jakąkolwiek aktywność. Jak sobie poradzić z tym niekorzystnym dla organizmu zjawiskiem? Poznaj kilka sprawdzonych metod, które pozwalają się pozbyć nadmiaru wody z organizmu.

Przyczyny zatrzymania wody w organizmie
Podpuchnięte oczy, wzdęty brzuch, obrzęk na dłoniach – jeśli w krótkim czasie pojawiły się u Ciebie tego typu dolegliwości, to znak, że w Twoim organizmie mogło dojść do retencji wody. W jaki sposób? Przyczyn może być wiele, a jedna z nich to nieodpowiednie odżywanie, np. zbyt słabe nawodnienie. Choć wydaje się to paradoksalne, przed utratą wody organizm chroni się poprzez jej gromadzenie pod skórą, dlatego należy przyjmować co najmniej 2 l płynów dziennie.

Również zła dieta, w której znajduje się zbyt dużo soli lub zbyt mało potasu, często prowadzi do retencji wody w organizmie. Inne przyczyny tego zjawiska to zbyt duże spożycie alkoholu, co skutkuje odwodnieniem, a także nieprawidłowe funkcjonowanie układu sercowo-naczyniowego, przyjmowanie niektórych leków oraz choroby nerek i wątroby. Nie bez winy są też zaburzenia hormonalne. Jak w takim razie poradzić sobie z zatrzymaniem wody w organizmie, jeśli do niego dojdzie? O tym poniżej.

Jak walczyć z retencją wody
Jeśli zatrzymanie wody wynika z jej zbyt małej ilości w diecie, logiczne jest, że należy zwiększyć jej podaż. Dzięki temu organizm nie jest zmuszony do oszczędzania płynów w tkance podskórnej. Kolejna sprawa to zmniejszenie ilości soli w pożywieniu, która – jak wiadomo – zatrzymuje wodę w organizmie, a do tego niekorzystnie działa na zdrowie. Pamiętaj, że chodzi nie tylko o sól dodawaną przez Ciebie do jedzenia, ale również (albo przede wszystkim) o sól znajdującą się w gotowych produktach, jak np. chipsy, pizza, konserwy czy zupy w proszku.

Aby zapobiegać i pozbyć się retencji wody, należy zwiększyć aktywność fizyczną. Siedzący tryb pracy, brak sportu, zalegiwanie na kanapie przed telewizorem zamiast spacerowania – tego typu zachowania mogą prowadzić do obrzęków spowodowanych zatrzymaniem płynów w tkance podskórnej. Wystarczy zaledwie pół godz. ruchu dziennie, żeby prawie całkowicie wyeliminować ryzyko retencji wody w organizmie. Z kolei w przypadku wystąpienia tego problemu warto sięgnąć po herbatę przygotowaną w oparciu o moczopędne zioła i rośliny, jak koper, czarny bez, brzoza, pokrzywa czy skrzyp.

Osoby narzekające na zatrzymanie się wody w tkance podskórnej powinny zapisać się na masaż limfatyczny, w efekcie którego krew zaczyna szybciej krążyć w naczyniach, a skóra staje się elastyczniejsza. W skrajnych przypadkach, kiedy żadna z opisanych powyżej metod nie przynosi oczekiwanych skutków, a obrzęk nie znika, należy zasięgnąć porady lekarza, żeby sprawdzić, czy przyczyną retencji wody w organizmie nie jest jakaś choroba.

Artykuł powstał przy współpracy z http://www.sfd.pl

Artykuł sponsorowany