W życie wchodzą nowe przepisy: jazda na suwak i korytarz życia

Od piątku kierowców czekają spore zmiany na drodze. Fot. Paweł Dubiel

KRAJ, PODKARPACIE. Za naruszenie nowych wytycznych grozi mandat karny w wysokości od 20 do 500 zł lub skierowanie wniosku o ukaranie do sądu.

W związku z nowelizacją przez Sejm ustawy Prawo o Ruchu Drogowym, kierowców w Polsce czekają ważne zmiany. Chodzi o obowiązkową jazdę na suwak, czyli umiejętność zachowania się w sytuacji, gdy na ulicy kończy się pas ruchu i o korytarz życia, czyli tworzenie przejazdu na drodze dla pojazdów uprzywilejowanych (np. karetka). Zmiany wchodzą w życie od jutra.

Jak wygląda kwestia korytarza życia? Jego utworzenie będzie obowiązywać w warunkach zwiększonego natężenia ruchu utrudniającego swobodny przejazd pojazdu uprzywilejowanego. W celu umożliwienia przejazdu takiemu pojazdowi na jezdni z dwoma pasami ruchu w tym samym kierunku, kierujący poruszający się lewym pasem ruchu będzie obowiązany usunąć się z drogi pojazdu uprzywilejowanego (np. karetce pogotowia), zjeżdżając jak najbliżej lewej krawędzi, a kierujący poruszający się prawym pasem ruchu zjeżdżając jak najbliżej prawej krawędzi pasa.

Na jezdni z więcej niż dwoma pasami ruchu w tym samym kierunku kierujący z lewego pasa będzie zobowiązany usunąć się z drogi przejazdu pojazdu uprzywilejowanego zjeżdżając jak najbliżej lewej krawędzi pasa ruchu, a kierujący pojazdami poruszający się pozostałymi pasami zjeżdżając jak najbliżej prawej krawędzi pasów. Kierujący może kontynuować jazdę po uprzednio zajmowanym pasie ruchu dopiero po przejeździe pojazdu uprzywilejowanego.

Jazda na suwak

Obecnie jazda na suwak miała formę zalecenia, natomiast teraz stanie się obowiązkiem. Czym jest? To metoda dojazdu do zwężenia jezdni, polegająca na kontynuowaniu ruchu na obu pasach do samego momentu zwężenia, a następnie przepuszczania przez każdy pojazd jednego pojazdu z pasa, który się kończy. W przypadku jezdni z więcej niż dwoma pasami ruchu w tym samym kierunku jazdy, gdy nie ma możliwość kontynuacji jazdy dwoma pasami ruchu, a pomiędzy nimi znajduje się jeden pas, którym można kontynuować jazdę, poruszający się nim kierujący, jest obowiązany bezpośrednio przed miejscem wystąpienia zwężenia umożliwić zmianę pasa ruchu jednemu pojazdowi z prawej strony, a następnie jednemu pojazdowi z lewej strony.

Co z kierowcami, którzy nie będą dostosowywać się do nowego prawa? – Za naruszenie przepisów grozi mandat w wysokości od 20 do 500 zł lub skierowanie wniosku o ukaranie do sądu – mówi Adam Szeląg, rzecznik KMP w Rzeszowie. Zmiany wchodzą w życie od jutra (6 grudnia).

Kamil Lech

12
Dodaj komentarz

avatar
9 Comment threads
3 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
11 Comment authors
gośćhohołOoózyguzygu Recent comment authors
  Subscribe  
najnowszy najstarszy oceniany
Powiadom o
gość
Gość
gość

To teraz wyjdzie słomka z butów. Bez tych przepisów niewielu kierowców wiedziało jak zachować się, kiedy na „bombach” jechała karetka, a co dopiero po wprowadzeniu w życie tych cudów. O jeździe na suwak przy kulturze jazdy jaka panuje w mieście imitacji możemy zapomnieć. Będą leciały: urwy, uje i inne buraki. Nie ten poziom dróg i inteligencji. Tu każdy jest królem szos w dodatku infrastruktura drogowa przy dwóch (czasem trzech) pasach i z buspasami nie ma prawa bytu z jazdą na suwak i korytarzem życia. Miał być zachód, będzie – dziki zachód na wschodzie!!!!

hohoł
Gość
hohoł

Z Czudca cebula jak przyjedzie do stolicy Podkarpacia – Rzeszowa to będzie tak.

– żona do męża kierowcy – SUWAK!
– a on się za przyrodzenie złapie czy mu coś nie wyszło. Albo żona usłyszy karetkę i pokaże kierowcy zasadę kciuka i palca wskazującego w którą stronę trzeba zjechać przed karetką a on zrobi jej palcówkę…

Ooó
Gość
Ooó

W Rzeszowie?Na tym zadupiu???korytarz życia?
Podobno na tym zadupiu macie prezydenta ,który ma 80 lat???on żyje???mało tego ?rodowód z PZPR???? Biedny naród

Zygmunt
Gość
Zygmunt

Jazda na suwak tylko przy końcu pasa, nie jak interpretują niektórzy wszędzie… Zdjęcie ul. Piłsudskiego przed rozbudowa, ale było lepiej niż obecnie… Auta stoją na zatoce przystankowej skutecznie blokując jazdę… Dlaczego nie można zrobić skrętu w prawo z dwóch pasów? Obecnie jest gorzej niż przed rozbudową. Całe Piłsudskiego stoi…

zygu
Gość
zygu

Jak może być gorzej???Dodano prawoskręt dzięki któremu można szybciej skręcić.

Rzeszowiak
Gość
Rzeszowiak

Łapać wszystkich na rejestracjach ze Strzyżowa i RBRara 500 złotych a będzie fikał dokładać 6 punktów. Tak to widzę.

zygu
Gość
zygu

i wszystkim tępym eRZetom 1000zł za próbę wyjazdu ze stolycy

zenon
Gość
zenon

Jeszcze z czasów kawalerskich dobrze pamiętam tunel miłości. Teraz, gdy już jestem starszy i poważniejszy, przyszedł czas na korytarz życia.

ROMAN
Gość
ROMAN

Korytarze życia to już stosowałem praktycznie poruszając sie w latach 1986/1992 w Europie i poza nią –
Co do reguły to fajnie tylko jak zwykle zapomniano u nas o jednym :
Mianowicie nasze krawężniki nie mają ściętego jednego boku od strony jezdni tak z jednej jak i drugiej strony i to jest problem bo można uszkodzić podwozie czy oponę wspinając sie na krawężnik aby zrobic miejsce np.dla straży pożarnej
Dlatego już teraz – Ratusz głoszący innowacje dookoła niech innowacyjnie likwiduje te ” pastwiska ” pomiędzy jezdniami i robi pasy życia dla pojazdów w akcji .

maniek
Gość
maniek

Jazda na suwak? Wąsate brzuchacze zwane szeryfami stracą jedyny sens życia, będą masowe samobójstwa, radziłbym przemyśleć tę decyzję.

hijena
Gość
hijena

już widzę jazdę na suwak furmanow na egzotycznych blachach

zygu
Gość
zygu

Wczoraj widziałem popis eRZetów, zamiast zrobić miejsce straży pożarnej zapie..rdalali do przodu bo po co robić miejsce