Za spóźniony pociąg wyższe odszkodowania

Za spóźnione pociągi będzie można uzyskać zwrot całości lub części kwoty wydanej na zakup biletu. Fot. Wit Hadło

PODKARPACIE. Nowe przepisy skłonią przewoźników do większej punktualności?

Za spóźniony powyżej dwóch godzin pociąg polski pasażer otrzyma pełny zwrot ceny biletu. Za opóźnienie od 90 do 120 minut rekompensata wyniesie trzy czwarte ceny. Gdy pociąg dojedzie do celu od 60 do 90 minut później, przewoźnik zwróci podróżnemu połowę kwoty zapłaconej za bilet. To będą wyższe niż obecnie odszkodowania i chce je wprowadzić, m.in. w naszym kraju, Parlament Europejski.

Nowe przepisy dotyczące zwrotu całości lub części ceny biletu za spóźniony pociąg wejdą w życie w 2019 lub najpóźniej w 2020 r. Eksperci uważają, że przepisy te mogą skłonić przewoźników do większej punktualności. Może się też darzyć, że polska kolej, żeby ograniczyć wypłaty odszkodowań, wspólnie z zarządcą torów, będzie sztucznie wydłużać założone w rozkładzie rezerwy czasowe. Dzięki temu niwelowane byłyby ewentualne opóźnienia.

Przewoźnicy, m.in. PKP Intercity, podkreślają, że wiele opóźnień nie zależy od nich. Twierdzą, że w takich przypadkach zmuszanie ich do wypłaty odszkodowań byłoby nieuczciwe. Unijne przepisy dotyczące wypłaty odszkodowań za spóźniony pociąg już teraz obowiązują. Są one jednak niższe od tych proponowanych na przyszłość. Obecnie w przypadku opóźnień od 60 do 119 minut przysługuje nam zwrot 25 proc. wartości biletu. Jeśli opóźnienie wynosi przynajmniej dwie godziny można starać się o zwrot połowy kwoty wydanej na przejazd. W ub. roku tylko u jednego przewoźnika, PKP Intercity z tytułu opóźnień wniesiono ponad 50 tys. reklamacji.

W Polsce pociągi spóźniają się bardzo często. Z danych Urzędu Transportu Kolejowego wynika, że w 2017 r. powyżej dwóch godzin spóźniło się 757 pociągów, od 60 do 120 minut – 2864 pociągów, od 5 minut do 60 minut – 91 158 pociągów. W sumie liczba uruchomionych w ub. roku składów pasażerskich to 874 tysiące.

Jak można uzyskać odszkodowanie? Zanim złożymy pismo, trzeba pamiętać, że najpierw musimy ustalić, do którego z działających w Polsce przewoźników kolejowych będziemy kierować pismo. Wystarczy, że odczytamy nadruk na bilecie i będzie wiadomo, która to spółka. Każda reklamacja będzie rozpatrywana indywidulanie. Pismo o zwrot części ceny biletu można złożyć w kasie biletowej lub w oddziale Przewozów Regionalnych. Odpowiedź na reklamację powinna być rozpatrzona niezwłocznie, nie później jednak niż 30 dni od jej przyjęcia. Jeśli podróżny nie dostanie rekompensaty, to może skarżyć się do Urzędu Transportu Kolejowego. Do pisma trzeba będzie dołączyć kopię biletu, pismo uwzględnionej reklamacji i odpowiedzi od przewoźnika.

Mariusz Andres

Dodaj komentarz

avatar
  Subscribe  
Powiadom o