Zamiast ekranów posadzimy drzewa

Ekrany akustyczne, choć całkowicie nie znikną, to częściowo zostaną zastąpione np. drzewami i krzewami. Fot. Wit Hadło

RZESZÓW. Dzięki nowemu rozporządzeniu dotyczącemu sprawie dopuszczalnych poziomów hałasu w środowisku i projektowi resortu transportu, będzie mniej ekranów akustycznych.

O konieczności poprawienia projektu dotyczącego poszerzenia ul. Sikorskiego już pisaliśmy. Powodem były zmiany w dopuszczalnym poziomie hałasu w środowisku. Teraz resort transportu chce pójść jeszcze dalej i dać możliwość zrezygnowania z ekranów i zastąpienia ich np. … drzewami.

Jeszcze niedawno dopuszczalne limity natężenia hałasu w ciągu dnia wynosiły od 50 do 65 dB, a w nocy – od 45 do 55 dB. Obecnie normy te zostały podniesione do 68 dB w ciągu dnia oraz do 60 dB w ciągu nocy. W związku z tym urzędnicy miejscy będą modyfikować plany dotyczące przebudowy ul. Sikorskiego. Inne warunki budowy będą mogli też przyjąć kolejni inwestorzy, jeśli tylko plan ministra Sławomira Nowaka się powiedzie.

Ministerstwo transportu przygotowało projekt nowelizacji rozporządzeń, które zmienią przepisy dotyczące ochrony przed wibracjami i hałasem. Skutkiem tych zmian będzie możliwość posadzenia drzew przez wykonawcę, zamiast stawiania ekranów akustycznych. Nie oznacza to jednak całkowitego wyeliminowania ekranów, jako sposobu odseparowania mieszkańców przydrożnych budynków od hałasu.

– Dostajemy wiele próśb od mieszkańców Rzeszowa – informują urzędnicy miejscy. – Mówią, że ekrany tylko szpecą miasto. Na pewno pomyślimy o skorzystaniu z nowych możliwości, jeśli tylko projekt wejdzie w życie.

Oprócz sadzenia drzew, nowelizacja bierze pod uwagę inne możliwości ochrony akustycznej i przeciwwibracyjnej. Wykonawca będzie mógł stawiać wały ziemne, pasy zieleni zadrzewione i zakrzewione lub usytuować drogę w wykopie.

***
Czy to możliwe, że politycy partii rządzącej zaczęli myśleć? Faktycznie zaskoczenie, ale …tak! Jeśli wszystko się uda, ekranów przy drogach będzie o połowę mniej i dobrze, bo do tej pory stawiano je w większości miejsc, gdzie nie powinny się nawet znaleźć.

Blanka Szlachcińska

7
Dodaj komentarz

avatar
7 Comment threads
0 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
7 Comment authors
ROMANjustynamaxMarkiz de SadeOle Recent comment authors
  Subscribe  
najnowszy najstarszy oceniany
Powiadom o
ROMAN
Gość
ROMAN

jak zwykle u nas ; poplątanie z pomieszaniem- ale kto do tej pory na tych ekranach zrobił kasę
– kto podejmie decyzje w jakiej odległości od osi jezdni sadzić drzewa aby było bezpiecznie ?
– jakie służby zajmą się potem sprzątaniem liści/ przycinaniem/ utylizacją odpadów- czy to ktoś przemyślał czy znowu szał; sadzimy !

justyna
Gość
justyna

No i świetnie. te ekrany wszystko szpecą. Nie chciałabym mieć czegoś takiego pod domem.

max
Gość
max

Ekrany w miastach są jak najbardziej potrzebne. Niewyobrażam sobie, mieszkać obecnie, bez ekranów akustycznych, gdy tysiące samochodów pedzi obok mnie. Mam nadzieję, że przepis ten zostanie dobrze zrozumiany przez wykonawców i znikną właśnie te durne ekrany przy drogach, autostardach w szczerym polu, w lasch i tych podobnych pustych miejscach, gdzie tu właśnie, budowa ekranów podraża inwestycje drogowe.

Markiz de Sade
Gość
Markiz de Sade

Ale drzewa prztdrożne są o wiele bardziej niebezpieczne niż ekrany.

Ole
Gość
Ole

O ironio. Dopiero co na Lubelskiej wycięto kilkadziesiąt starych drzew żeby postawić ekrany.
Teraz będą sadzić ponownie ?

Ambroży
Gość
Ambroży

Tak wygląda gospodarka :PRAWDZIWY STAN Państwa pod rządami Tuska na rok 2012!!! – 470 zł realna średnia renta netto. – 880 zł realna średnia emerytura netto. – 1.420 – zł – realna średnia płaca netto. – 1 700 000 – osób – nie objętych ubezpieczeniem medycznym. – 5 000 000 – bezrobotnych bez prawa do zasiłku – poza rejestrem. – 1 900 000 – bezrobotnych pobierających średni zasiłek 534 zł netto – 320 000 – bezdomnych. – 2 000 000 – emigrantów wyjazdy w latach – 2007 – 2012. – 370 000 – dzieci niedożywionych. -13 500 000 – osób… Czytaj więcej »

Kasprzak
Gość
Kasprzak

Może warto zaczekać z przebudową al.Rejtana, bo koszty ekranów i miejsca jakie trzeba pod nie zapewnić też kumulowały kosztu poszerzenia do 6 pasów ruchu. Tymczasem bez tych ceregieli budowa mogłaby być bardziej realna – tańsza do wykonania i bardziej przyjazna kierowcom -6pasów.