Zębaty problem

Na trwałość łańcucha rozrządu ogromny wpływ ma jakość oleju oraz regularny serwis. Fot. Autor

Łańcuch rozrządu może wystarczyć na całe “życie” silnika, ale są też przypadki, że trzeba go wymienić.

Łańcuch rozrządu powinien mieć trwałość taką jak cały silnik. Tak przynajmniej wynika z teoretycznych założeń konstruktorów. A jak jest w rzeczywistości? Jak zwykle, więc teoria rozmija się z rzeczywistością.

Dla części kierowców łańcuch rozrządu nie kojarzy się z czymś dobrym i trwałym. Takie doświadczenia miał każdy użytkownik malucha i dużego fiata. Łańcuchy w tych autach były bardzo kiepskiej jakości, więc trzeba było je wymieniać nawet co kilkanaście tys. km. Na szczęście łańcuchy rozrządu w nowoczesnych samochodach mają dużo większą trwałość. W wielu przypadkach jest tak dobry, że można zapomnieć o jego istnieniu. Niestety są również takie silniki, które muszą mieć wymieniany łańcuch tak często jak pasek rozrządu. I w tym miejscu pojawia się pytanie: lepszy jest pasek rozrządu, czy może łańcuch? Niestety nie można jednoznacznie odpowiedzieć na to pytanie, gdyż każdy rodzaj napędu ma swoje zalety i wady. Ponadto kupując samochód nie mamy możliwości wyboru rodzaju napędu. Obecnie u większości producentów można zauważyć tendencję do rezygnowania z paska na rzecz łańcucha.

Trwałość zależy od kierowcy
Większość firm samochodowych zakłada, że łańcuch wystarczy na całe “życie” silnika, ale niestety zdarza się, że łańcuchy ulegają przedwczesnemu zużyciu. Wina za taki stan może być obopólna, a więc i kierowcy i producenta. Kierowca ma wpływ na trwałość łańcucha nie tylko ze względu na swój styl jazdy, ale również i systematyczną obsługę serwisową. W silnikach z łańcuchowym rozrządem bardzo ważna jest jakość oleju, gdyż łańcuch do prawidłowej pracy potrzebuje odpowiedniego smarowania. Gdy jest ono nieprawidłowe następuje szybkie zużycie łańcucha, kół zębatych, prowadnic i napinacza.

Wymiana łańcucha
Koszt wymiany łańcucha jest z reguły większy niż paska rozrządu, ponieważ oprócz łańcucha koniecznie trzeba wymienić także inne elementy napędu. Do popularnych modeli można bez trudu kupić komplety naprawcze w cenie od 600 do 1000 zł. Natomiast jeśli wszystkie części trzeba będzie kupić w ASO, może to oznaczać wydatek rzędu 3500 do 4500 zł. Niektórzy przy naprawie stosują półśrodki i wymieniają tylko sam łańcuch. Niekiedy to się sprawdza, ale pod warunkiem, że pozostałe elementy napędu mieszczą się jeszcze w tolerancji producenta. W innym przypadku wymiana tylko samego łańcucha nie ma sensu. Jeśli zęby na kołach są wypracowane, ślizgi uszkodzone, a napinacz niesprawny nowy łańcuch będzie głośno pracował, a jego trwałość będzie bardzo mała.

Głośna praca objawem usterki
Pierwszym sygnałem informującym kierowcę o zużyciu łańcucha jest głośniejsza praca silnika. Stuki i szeleszczenia są typowe dla luźnego łańcucha uderzającego o obudowę. W skrajnych przypadkach może się to skończyć nawet zerwaniem łańcucha. Jeśli do tego dojdzie, to skutki mogą być jeszcze gorsze niż gdy urywa się pasek rozrządu, ponieważ oprócz zniszczenia tłoków i układu rozrządu, mogą jeszcze dojść uszkodzenia kadłuba lub obudowy łańcucha.

Grzegorz Burda

Skomentuj

Copyright © Super Nowości 2010-2016 Wszystkie prawa zastrzeżone.