Zlikwidują mielecką kolej?

Dziś tereny kolejowe w Mielcu to obraz nędzy i rozpaczy. Fot. Paweł Galek

PODKARPACIE. Czy linia kolejowa nr 25 Dębica-Mielec-Ocice przestanie istnieć?

W ogólnopolskich mediach pojawiły się informacje o likwidacji linii kolejowej nr 25 Dębica-Mielec-Ocice. Te niepokojące sygnały w pewnym sensie podsycają Polskie Linie Kolejowe, które w komunikacie pytają o sens funkcjonowania nieużywanych albo nierentownych torowisk. – Dziś likwidują nam kolej, jutro lotnisko, a potem przeprawę drogowo-mostową przez Połaniec – alarmuje mielecki senator PiS, Władysław Ortyl.

O znaczeniu linii nr 25 dla północnej części Podkarpacia niech świadczy fakt, że łączy ona trzy strefy ekonomiczne, w Mielcu, Dębicy i Tarnobrzegu. Sęk w tym, że torowisko jest w fatalnym stanie, czego konsekwencją jest całkowity zanik ruchu pasażerskiego. Stąd PLK zastanawia się, czy utrzymywanie zdewastowanej i opustoszałej linii w ogóle ma sens.

Ortyl napisał do Tuska, bo “sytuacja jest skandaliczna”
Temat nagłośniły ogólnopolskie mediach, wywołując w regionie wielki poruszenie. Mielecki senator PiS, Władysław Ortyl skierował w tej sprawie oświadczenie do premiera Donalda Tuska. – Co prawda powinienem to pismo skierować do ministra transportu, pana Sławomira Nowaka, ale związku z tym, że sytuacja jest dość pilna i, co tu kryć, skandaliczna, postanowiłem powiadomić pana premiera. Czekamy na odpowiedź – mówi senator.

Władysław  Ortyl wspólnie z europosłem PiS Tomaszem Porębą wystosował również apel do Remigiusza Paszkiewicza, prezesa PLK. – W piśmie tym pytamy, na ile niepokojące sygnały o likwidacji tej linii są prawdziwe. Prosimy również o podanie rzeczywistych planów PLK i polskiego rządu, co do połączenia kolejowego nr 25 – zdradza Poręba.

Poręba: – Wielu przestaje na tej linii zależeć
- Udało się przygotować studium wykonalności dla modernizacji linii nr 25, w które zainwestowano pieniądze publiczne – zaznacza europoseł. – Dokument ten potwierdził opłacalność ekonomiczną i społeczną tego połączenia dla tej części województwa. Następnie zaapelowaliśmy do wszystkich sił politycznych w regionie o pomoc w ratowaniu tej linii.

- Skierowaliśmy również oficjalne pismo do marszałka podkarpackiego o wpisanie modernizacji linii do w regionalnym programie unijnym na lata 2014-20 – dodaje Tomasz Poręba. – Z zaskoczeniem musimy przyznać, że nikt tego nie zrobił przed nami, ani mieleccy radni wojewódzcy, których jest trzech, ani władze miasta, ani nikt z miejscowych posłów. To skłania nad do przekonania, że wielu ludziom w Mielcu przestaje na tej linii zależeć.

Komentarz autora
Odkąd pamiętam, a piszę o Mielcu już ładnych parę lat, o linii nr 25 mówiło się zawsze bardzo dużo. Urzędnicy i politycy różnej maści prześcigali się w zapewnieniach, że dla mieleckiej kolei zrobią to i to. No i co zrobili? Nic, albo prawie nic (jest studium wykonalności, ale tak naprawdę to tylko kawałek papieru). Efekt? Dziś tereny PKP Mielec to opustoszałe, zdewastowane, zachwaszczone i zasypane śniegiem torowisko.

Paweł Galek

do “Zlikwidują mielecką kolej?”

  1. ssdsc

    Pytanie czy rzeczywiści obłożenie pasażerów i przewóz towarów na tej linii byłby opłacalny a przynajmniej w bilansie zysk wynosiłby „0″

  2. Ambroży

    Senator ORTYL ma całkowitą rację . Raz zlikwidowanej linii kolejowej przez kolejne lata nie da się odtworzyć, jeśli dziś nie stać na jej modernizację?. Problem ten leży nie tyle w uzasadnieniu sensu likwidacji tej lini , co w mentalności innej posłanki d/s finansów K Skowrońskiej i jej sPÓłki bezlitośnie niszczącej wszystko co pięć lat temu objęli przez pomyłkę POLAKÓW w zarządzanie.

Skomentuj

Copyright © Super Nowości 2010-2016 Wszystkie prawa zastrzeżone.