ZUS będzie pytał czy go… lubimy

ZUS w dotychczasowych badaniach był oceniany jako jedna z najgorszych instytucji w kraju. Teraz za... 1,5 mln zł ma być przeprowadzona ankieta, dzięki której być może będzie wiadomo jak usprawnić obsługę klientów

PODKARPACIE. Zakład ubezpieczeń chce podnieść standard obsługi klientów.

Zakład Ubezpieczeń Społecznych jest źle postrzeganą instytucją przez Polaków. Choć to powszechnie wiadomo, dyrekcja ZUS-u postanowiła dokładnie zbadać satysfakcję swoich klientów. Będzie to kosztować… 1,5 mln zł i ankieterzy przepytają aż 83 tys. osób jak oceniają tę instytucję. Można przewidzieć, że badanie potwierdzi, iż Polacy nie lubią ZUS-u i sama nazwa instytucji kojarzy im się jak najgorzej.

W sumie przez trzy lata ankieterzy przepytają 70 tys. osób telefonicznie, a 13 tys. osób odwiedzą w domach.

- Ankieterzy zaczną działać w przyszłym tygodniu – mówi Waldemar Grzegorczyk, rzecznik prasowy ZUS w Warszawie. – Badanie będzie podzielone na siedem etapów. Na pierwszy rzut w skali kraju pójdzie 10 tysięcy osób. Będą oni pytani o to, czy w poszczególnych placówkach jest wystarczająca informacja na temat działalności ZUS-u. Dzięki temu będziemy wiedzieć co zmienić w obsłudze klientów. Takie badanie od II kwartału 2011 roku będzie powtarzane co pół roku i potrwa aż do IV kwartału 2013 roku.

O co będą pytać?

Z tych 10 tysięcy osób przepytanych, 3 tysiące to będą osoby ubezpieczone (wszyscy ci, których składki pracodawcy przesyłają do ZUS), 4 tysiące płatnicy składek (przedsiębiorcy) i 3 tysiące świadczeniobiorcy (emeryci i renciści).

Na razie nie wiadomo ile osób na Podkarpaciu zostanie przepytanych przez ankieterów. Takich informacji nie udało nam się uzyskać ani u Małgorzaty Bukały, rzecznika prasowego Oddziału ZUS w Rzeszowie, ani w centrali ZUS.

Jak będą brzmieć pytania ankieterów, które przygotował ZUS? Rzecznik prasowy nie chce ich zdradzić, ale nam udało się poznać trzy z nich. Są to: ” Jakie ma pan/pani oczekiwania w kontaktach z ZUS-em?”, „Co zdaniem pan/pani powinno się z w tych kontaktach zmienić?”, „Jakie czynniki wpływają na pana/pani ocenę działalności ZUS?”.

ZUS nowej generacji?

Po co ta cała akcja? Jak twierdzi Zbigniew Derdziuk, prezes ZUS, celem ankiety jest ustalenie strategii, która doprowadziłaby do zwiększenia satysfakcji klientów z usług świadczonych przez zakład ubezpieczeń. – Realizacja strategii doprowadzi do przekształcenia Zakładu Ubezpieczeń Społecznych w instytucję publiczną nowej generacji – twierdzi prezes. – Chcielibyśmy, aby zakład potrafił skutecznie zarządzać obsługą swoich klientów z jednoczesnym podniesieniem standardów gospodarowania środkami finansowymi.

ZUS-owi brakuje pieniędzy

Z tym gospodarowaniem pieniędzy w ZUS-ie nie jest najlepiej. Z roku na rok tej instytucji brakuje coraz więcej na wypłatę emerytom i rencistom. Braki trzeba uzupełniać z budżetu państwa. Dlatego zdumiewa fakt, że ZUS na ankietę chce wydać półtora miliona złotych. To zresztą nie wszystkie wydatki, bo kolejnym etapem będzie wdrażanie nowej strategii zakładu ubezpieczeń, co będzie kosztować… bagatela 200 mln zł (za te pieniądze m.in. powstanie nowy portal internetowy, zostanie rozbudowany call center, gdzie każdy będzie mógł uzyskać szczegółowe informacje o swojej emeryturze, czy odprowadzanych składkach).

Mariusz Andres

mandres@pressmedia.com.pl

Fot. Wojciech Preisner

Skomentuj

Copyright © Super Nowości 2010-2016 Wszystkie prawa zastrzeżone.