Dziś rano kursy rozpoczęła nowa rzeszowska linia autobusowa – numer 50. Połączy ona Dworzec Główny PKP z Dworcem Lokalnym przy ul. Towarnickiego. Linię obsługiwał będzie szczególny autobus – sześciometrowy elektryczny King Long SmartCity PEV6.
Ten autobus oraz dwa kolejne pojazdy elektryczne: Solaris Urbino 12 electric i Irizar ieBus 12 przebywają w Rzeszowie na testach. We wtorek zostały oficjalnie zaprezentowane na terenie bazy Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego przy ul. Lubelskiej.
– W Rzeszowie stawiamy na zeroemisyjne autobusy i zeroemisyjny system transportowy. Niedawno podpisywaliśmy porozumienie i umowę z Ministerstwem Klimatu i Środowiska dotyczącą dofinasowania zakupu autobusów wodorowych, pierwszych w historii naszego miasta. Kupimy 20 tego typu pojazdów, dostaliśmy na to aż blisko 70 mln zł dofinansowania z Krajowego Planu Odbudowy – przypomniał podczas wtorkowej konferencji prasowej Konrad Fijołek, prezydent Rzeszowa.
– Dzisiaj możemy zaprezentować oficjalnie trzy elektryczne autobusy które są na testach w Rzeszowie. Prosimy mieszkańców o zwrócenie na nie uwagi i zgłaszanie nam opinii. Wkrótce zaprezentujemy plan zrównoważonej mobilności miejskiej, a w ślad za tym projekt transportowy dla miasta Rzeszowa. W oparciu o nie będziemy pozyskiwali środki unijne na zakup kolejnych ekologicznych autobusów – dodał Konrad Fijołek, Prezydent Rzeszowa.
– Temperatura jest obecnie dosyć niska. Pierwszy raz w Rzeszowie w takich warunkach testujemy autobusy elektryczne, które z różnych powodów w okresie późnojesiennym i zimowym zasięg mają ograniczony, chociażby ze względu na ogrzewanie. Porę roku na testy wybraliśmy oczywiście nieprzypadkowo – mówił Maksym Bratko, prezes MPK w Rzeszowie.
– Te trzy pojazdy, które obecnie sprawdzamy na ulicach Rzeszowa, to autobusy nieco innej filozofii niż te, które aktualnie użytkuje nasza spółka. W większości autobusów, które można spotkać na naszych ulicach, ładowanie odbywa się przez pantograf. Mają one mniejsze baterie i w związku z tym muszą być często doładowywane. Testowany przez nas produkowany w Polsce Solaris Urbino 12 electric ma bardzo duży zasięg na jednym ładowaniu – ok. 450 km. Nie wymaga też ładowania przy pomocy pantografu. Irizar ieBus 12 – to nowość na polskim rynku – produkowany w Hiszpanii autobus elektryczny także o dużym zasięgu – ponad 400 km. Pojazdy posiadają innowacyjne rozwiązania – chociażby cyfrowe lusterka tak jak Irizar, czy bardzo wydajny system odzyskiwania energii tak jak Solaris. Z kolei sześciometrowy King Long będzie miał specjalne zadanie – pozwoli nam na uruchomienie specjalnej linii transportowej – dodał prezes MPK.
– Niech państwa nie zmyli wielkość naszego autobusu. Ten pojazd to nie tylko nowoczesne rozwiązania, ale także odpowiedź na potrzeby współczesnego transportu publicznego. To pojazd który łączy ekologię i wydajność – podkreślał Paweł Dzikowski, prezes EV Motors sp. z o. o. i King Long Polska. Zadanie specjalne, o którym wspomniał prezes MPK, a które będzie wypełniał sześciometrowy elektryczny King Long SmartCity PEV6, to obsługa pilotażowej linii nr 50, która zacznie kursować od środy (11 grudnia).
– Będzie ona łączyła dwa dworce tworzące Rzeszowskie Centrum Komunikacyjne, czyli Dworzec Lokalny i Dworzec Główny PKP. Trasa linii 50 będzie przebiegała z Dworca Lokalnego przez przystanki Piłsudskiego Urząd Marszałkowski, Piłsudskiego Urząd Wojewódzki i będzie kończyła się na Dworcu Głównym PKP. Taki sam przebieg będzie w drugim kierunku. Linia będzie kursowała co 30 minut. 37 kursów będzie rozpoczynało się na Dworcu Lokalnym, 38 natomiast na Dworcu Głównym PKP – poinformowała Agata Walawender, zastępca kierownika Działu Organizacji Przewozów w Zarządzie Transportu Miejskiego w Rzeszowie.
Odjazdy realizowane będą co 30 minut w wymiarze 37 kursów Dworzec Lokalny – Dworzec Główny (5:55-23:55) i 38 kursów Dworzec Główny – Dworzec Lokalny (5:35-24:05). Pojazd będzie kursował wahadłowo między lokalnym dworcem autobusowym a głównym dworcem PKP. Testy potrwają do 2 stycznia 2025 r.
– Ten krótki autobus, który na swój pokład może zabrać 23 pasażerów, będzie też sprawdzany pod kątem możliwości uruchomienia nowych linii, które wjeżdżałyby w głąb rzeszowskich osiedli – dodał prezydent Konrad Fijołek.