Koniec z żużlem w Krośnie!

Mecze w tumanach kurzu na jedynej żużlowej nawierzchni w Polsce przeszły już do historii. Od przyszłego sezonu KSM Krosno będzie się ścigać na nowym, granitowym torze, nad którym prace ruszyły we wtorek. Fot. Wit Hadło
Od przyszłego sezonu krośnieńscy żużlowcy będą się ścigać na nowym, granitowym torze, nad którym prace ruszyły we wtorek. Fot. Wit Hadło

ŻUŻEL. PLŻ2. Do końca roku potrwają prace na krośnieńskim torze. Każdy będzie mógł kupić część dotychczasowej, jedynej w Polsce całkowicie czarnej nawierzchni żużlowej.

We wtorek na krośnieńskim torze rozpoczęły się prace, związane z wymianą dotychczasowej, jedynej w Polsce czarnej nawierzchni żużlowej. W przyszłym roku „Wilki” będą się już ścigać na granitowym torze. – Mamy nadzieję, że wymiana nawierzchni zapoczątkuje nową erę w krośnieńskim speedwaya – mówi Janusz Steliga, prezes KSM Krosno. – Dotychczasowa nawierzchnia toru przy ul. Legionów jest ostatnią w Polsce, która w całości składa się z żużla, czyli tzw. szlaki. To produkt odpadowy procesów hutniczych, stop zawierający zanieczyszczenia rud, topniki i pewną ilość tlenków metali lub pozostałość po spaleniu np. węgla, koksu, stanowiąca masę szklistego spieczonego popiołu. Od wielu lat była ona przekleństwem żużlowców oraz kibiców i mieszkańców Krosna. Ci pierwsi narzekali na trudności w dopasowaniu się do specyficznego toru, kibice i mieszkańcy okolic stadionu musieli sobie z kolei radzić z ogromnym zapyleniem i zanieczyszczeniem powietrza podczas meczów żużlowych. To wszystko przechodzi właśnie do historii. – Do końca roku powinny się zakończyć wszystkie prace – wyjaśnia sternik klubu w Krośnie.

2,5 tys. ton nowej nawierzchni!

O wymianę nawierzchni kilka tygodni temu apelowali w specjalnej petycji do władz miasta krośnieńscy kibice, którzy wreszcie doczekali się działań w tej sprawie. – Robimy to dzięki sponsorom. Gdyby nie zacni tego świata, którym się żużel podoba i użyczają nam sprzętu i poświęcają swój czas, to cała ta operacja nie byłaby realna do przeprowadzenia. Jeśli dokonamy pewnych zabiegów i ruchów w sensie prac, to także miasto nam pomoże w całej inwestycji – wyjaśnia Janusz Steliga, który przekonuje, że z pracami nie można było dłużej czekać. – Rozkopaliśmy część nawierzchni w tym miejscu, gdzie najbardziej się nam uszkadzała i podjęliśmy decyzję, że jednak trzeba wymienić wszystko. Na razie trwa wywózka dotychczasowego materiału. Nowy, który jest zgodny ze wszystkimi parametrami labolatoryjnymi  granitu, będzie pochodził z kamieniołomu w Lipowicy. Łącznie będzie to około 2,5 tys. ton plus inne materiały podsypkowe. Są to zatem ogromne ilości – wyjaśnia Steliga.

Pogoda raczej nie przeszkodzi

Wymiana nawierzchni to nie jedyne prace, jakie w najbliższym czasie zostaną przeprowadzone na krośnieńskim torze. – Będziemy też wymieniać kanalizację, która „siadła” na drugim łuku. Do tego dojdzie modyfikacja band, bo od przyszłego sezonu zmieniają się nieco przepisy w sposobnie ich montowania. Mam nadzieję, że po tych wszystkich pracach będziemy już torem ogólnoprzyjętym w świecie żużlowym. W pracach nie powinna nam przeszkodzić pogoda. Może ona nam zrobić tylko psikusa pod względem estetycznym, tzn. że zostaną bardziej zabrudzone ulice przylegające do stadionu i trzeba będzie więcej czasu poświęcić na ich czyszczenia. Generalnie aura nie powinna mieć większego wpływu na układanie nowej nawierzchni. Mówią nawet, że przy jej rozsypywaniu wilgoć jest wskazana, bowiem lepiej się ją wówczas ubija. Ewentualny mróz może nam tylko przeszkodzić układaniu krawężników na betonie – dodaje Janusz Steliga.

„Czarne cegiełki” dla kibiców

Dla wszystkich krośnieńskich kibiców i nie tylko, władze KSM przygotowały ciekawą propozycję. – Zostawiamy sobie 2 – 3 tony dotychczasowej, żużlowej nawierzchni, która następnie zostanie zapakowana i będziemy ją sprzedawać kibicom i hobbystom w postaci cegiełek, jak to mówimy „czarnych cegiełek”. Myślę, że to będzie fajna pamiątka dla fanów czarnego sportu – kończy prezes Steliga.

mj

Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments