REKLAMA

Super Nowości - Wolne Media! Wiadomości z całego Podkarpacia. Rzeszów, Przemyśl, Krosno, Tarnobrzeg, Mielec, Stalowa Wola, Nisko, Dębica, Jarosław, Sanok, Bieszczady.

pt. 14 listopada 2025

Pożegnanie lutego w Filharmonii Podkarpackiej. Koncert symfoniczny i muzyka południowoamerykańska

Filharmonia Podkarpacka. (Fot. archiwum)

Jeszcze dwie muzyczne uczty przygotowała w lutym Filharmonia Podkarpacka. W najbliższy piątek (21.02) będzie można usłyszeć dzieła takich mistrzów jak Verdi, Mendelssohn oraz Brahms. W czwartkowym repertuarze (27.02) natomiast, królować będą: Nepomuceno, Guerra-Peixe, Braga i Villa-Lobos.

Piątkowy koncert symfoniczny rozpocznie o godz. 19.00 muzyka króla włoskiej opery – Verdiego. Uwertura do opery „Nabucco” przypomni m.in. słynną melodię Chóru Hebrajskich Niewolników. Solistą koncertu będzie jeden z najwybitniejszych amerykańskich skrzypków – Philippe Quint – autor unikalnych projektów multimedialnych,, m.in. „Chaplin’s Smile”, który owacyjnie przyjęła publiczność ubiegłorocznego Muzycznego Festiwalu w Łańcucie. Artysta powraca, ku radości rzeszowskiej publiczności, aby zaprezentować Koncert skrzypcowy e-moll (1838) Mendelssohna (1809 – 1847) – prawdziwy klejnot literatury Женские кроссовки adidas adi2000 черно белые — цена 2750 грн в каталоге Кроссовки ✓ Купить женские вещи по доступной цене на Шафе , wiolinistycznej epoki romantyzmu, który przede wszystkim stwarza okazję do zaprezentowania poetyckiego tonu skrzypiec.

David Giménez zadyryguje II Symfonią D-dur wybitnego niemieckiego symfonika – Brahmsa (1833 – 1897). Pierwsze wykonanie dzieła w 1877 w Wiedniu było ogromnym sukcesem, a zachwycona publiczność nazwała utwór „Symfonią wiedeńską”.

To pogodne dzieło zostało napisane w austriackiej miejscowości Pörtschach, nad jeziorem Wörthersee, w której wypoczywał Brahms podczas wakacji w 1877 r.. Sam kompozytor wyrażał się o swoim dziele w następujących słowach: „Symfonia brzmi wesoło i przyjemnie, jakby była napisana specjalnie dla świeżo zaślubionej pary”.

Obok radosnych tematów znajdziemy w II Symfonii także refleksyjne tony, szczególnie w przepięknej II części Adagio non troppo.

Pod batutą Giméneza

Urodzony w Barcelonie David Giménez studiował fortepian i kompozycję na Conservatori del Liceu w swoim rodzinnym mieście. Następnie odbył studia drugiego stopnia z dyrygentury na wiedeńskim uniwersytecie Hochschule für Musik u Karla Österreichera oraz na londyńskiej Royal Academy of Music pod kierunkiem Sir Colina Davisa.

David Giménez . (Fot. Mat. Filharmonii Podkarpackiej)

Od czasu swojego debiutu w 1994 r. z hanowerską Orkiestrą NDR występował na całym świecie, dyrygując najbardziej znane orkiestry i solistów w takich salach koncertowych jak Royal Albert Hall, Berlin Philharmonie, Salle Pleyel, Vienna Konzerthaus, tokijska Suntory Hall oraz w nowojorskich Carnegie Hall i Avery Fisher Hall. W trakcie swojej kariery David Giménez dyrygował orkiestrami takimi jak Vienna Philharmonic, London Symphony, Philharmonia, Münchner Philharmoniker, Orchestre de Paris oraz Filarmonica della Scala.

Współpraca z Carrerasem i Domingo

Opera odgrywa ważną rolę w kalendarzu występów Maestro Giméneza, który wykonuje szeroki wachlarz sztuk operowych w teatrach takich jak Teatro alla Scala, Vienna Staatsoper, Royal Opera House Covent Garden, Zurich Opera, Berlin Deutsche Oper, Théâtre du Champs Elysées, Washington Opera, barceloński Gran Teatre del Liceu, madrycki Teatro Real czy Sydney Opera House. Będąc obdarzonym wyjątkowym wyczuciem głosów Maestro Giménez regularnie współpracuje ze śpiewakami operowymi takimi jak José Carreras, Plácido Domingo, Anna Netrebko, Roberto Alagna, José Cura, Bryn Terfel, Joseph Calleja i Charles Castronovo.

Maestro Giménez był także członkiem jury podczas kilku konkursów, jak np. podczas Międzynarodowego Konkursu Śpiewaków Operowych wykonujących utwory Verdiego w Parmie, Operalia a także podczas konkursu dla kompozytorów odbywającym się w Reina Sofia w Madrycie. W 2022 r. został powołany na dyrektora artystycznego festiwalu Sounds of Oradea Festival w rumuńskim Oradea, a w 2024 r. mianowany głównym dyrygentem Filharmonii Podkarpackiej w Rzeszowie. W trakcie obecnego sezonu Maestro Giménez dyrygował m.in. Royal Philharmonic, National Orchestra of Belgium, Orchestra dell´Arena di Verona, Orchestra della Rai Torino, paryską Orchestre de l´Ille de France oraz Orquestra de Barcelona. Niedawno rozpoczął także sezon operowy barcelońskiego Opera House (Gran Teatre del Liceu) serią koncertów poświęconych Giuseppe Verdiemu, a także został wybrany na dyrektora muzycznego nowej opery El Juez, skomponowanej przez Christiana Kolonovitsa, której światowa premiera miała miejsce w Bilbao oraz podczas austriackiego festiwalu Erl Festival. Z tą operą Maestro Giménez debiutował w nowym Teatrze Maryjskim w St. Petersburgu oraz w Theater an der Wien.

Inne ważne wydarzenia z jego udziałem obejmują produkcje operowe takie jak Traviata, Lunatyczka oraz Carmen (Sofia Opera oraz Las Palmas Opera). Maestro Giménez prowadził również koncerty na całym świecie odbywające się w ramach tournee pożegnalnego Jose Carrerasa, a ostatnio podczas tournee Roberto Alagni po Francji i Belgii. Maestro Giménez dokonywał nagrań dla wytwórni a Decca, BMG Classics, Koch-Schwann, Erato oraz Discmedi.

Wirtuoz skrzypiec

Philippe Quint, ceniony za swoją przejmującą, poetycką liryczność (brytyjski Daily Telegraph) jest jednym z najwybitniejszych skrzypków amerykańskich, który oczarowuje publiczność swoją pasją oraz szeroką tonacją (New York Times).

Philippe Quint.(Fot. Mat. Filharmonii Podkarpackiej)

Quint, wielokrotnie nominowany za swoje nagrania do nagrody Grammy, jest niezmiennie ceniony za innowacyjne wykonania repertuaru klasycznego i popularyzowanie muzyki współczesnej. Dzięki swoim szerokim zainteresowaniom stworzył unikalne programy multimedialne, do których należą m.in. „Bach”, „Uśmiech Chaplina” oraz „Legend of Astor Piazzolla”. Philipe Quint występował z najlepszymi na świecie orkiestrami, w tym z London Philharmonic, Chicago Symphony, Los Angeles Philharmonic, a także Royal Scottish National Orchestra. Dowodem jego zaangażowania w muzykę współczesną są liczne premierowe wykonania utworów czołowych obecnie żyjących kompozytorów, takich jak Errollyn Wallen, Lera Auerbach czy John Corigliano.

Gra na skrzypcach z 1708 r.

Na początku 2024 r. Quint zagrał po raz pierwszy koncert skrzypcowy napisany dla niego przez pochodzącą z Belize, brytyjską kompozytorkę Errollyn Wallen. Premierowe wykonania tego, skomponowanego w 2001 r. i określonego przez londyńską gazetę The Times jako ekscytujący i zabawny utworu, dokonane przez Quinta ze stowarzyszeniem Calgary Philharmonic (Rune Bergmann), Kansas City Symphony (Matthias Pintscher), brytyjskiej Royal Scottish National Orchestra (Joana Carneiro), Brevard Festival Orchestra (Keith Lockhart), Cabrillo Festival(Cristian Macelaru) zostały bardzo wysoko ocenione przez krytyków.

Do najważniejszych spośród 17 płyt Quinta należą „Uśmiech Chaplina” z udziałem pianistki Marty Aznavoorian (wydany przez Warner Classics), opera „Breve” z udziałem Lily Maisky, a w szczególności wydane przez Naxos i nominowane do nagrody Grammy koncerty W. Schumana i Kerngolda, światowa premiera utworu „Red Violin Caprices” autorstwa Johna Corigliano oraz koncerty Brucha, Mendelsohna, Czajkowskiego, Chaczaturiana, Głazunowa wydane przez AvantiClassics.

Quint, który jest także aktywnym muzykiem kameralnym, występował na znaczących festiwalach w tym m.in. na Mostly Mozart, Verbier czy Ravinia oraz w takich salach koncertowych jak np. Kravis Center czy waszyngtońska National Gallery. Mieszkający od 1991 r. w Nowym Jorku Quint pobierał nauki w Special Music School u Andrieja Korsakowa, a także ukończył Juilliard School of Music pod okiem wybitnych mentorów, takich jak Dorothy DeLay, Itzhak Perlman oraz Cho-Liang Lin. Philippe Quint gra na skrzypcach Antonio Stradivariego „Ruby” z 1708 r., które zostały mu użyczone dzięki hojności The Stradivari Society®.

  • Gdzie i kiedy: sala koncertowa Filharmonii Podkarpackiej, 21 lutego – piątek, godz. 19.00
  • Wystąpią: Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Podkarpackiej, David Giménez – dyrygent; Philippe Quint – skrzypce
  • W programie: G. Verdi – Uwertura do opery „ Nabucco”; F. Mendelssohn – Koncert skrzypcowy e-moll op. 64; J. Brahms – II Symfonia D-dur op. 73
  • Szczegółowy repertuar oraz informacje o biletach znajdą Państwo TUTAJ!

BOOM: Koncert muzyki południowoamerykańskiej

Brawurowo, zmysłowo i tanecznie – tak można w trzech słowach oddać charakter czwartkowego (27.02.) koncertu, który rozpocznie się o godz. 19.00.

Evandro Matté, kapelmistrz który brazylijskie rytmy i melodie ma we krwi poprowadzi Orkiestrę Symfoniczną Filharmonii Podkarpackiej. Jest on dyrektorem artystycznym i dyrygentem Orkiestry Symfonicznej Porto Alegre, Orkiestry Kameralnej Theatro São Pedro i Międzynarodowego Festiwalu Muzycznego SESC z siedzibą w Pelotas.

I to on zabierze melomanów w egzotyczną podróż do świata brazylijskiej air jordan 5 el grito release date sept 2024 hf8833 muzyki różnych okresów i stylów.

Na dobry początek zabrzmi ogniste Batuque A. Nepomuceno, będzie też porywająca Suta Pernambucana nr 2 C. Guerra-Peixe, liryczne Episódio Sinfônico F. Bragi i zachwycający Chôros nr 6 H. Villa-Lobos.

Evandro Matté. (Fot. Mat. Filharmonii Podkarpackiej)

EVANDRO MATTÉ
Dyrektor artystyczny i dyrygent OSPA (Orkiestra Symfoniczna Porto Alegre), orkiestry Teatru São Pedro i Międzynarodowego Festiwalu Muzycznego „SESC”. Pierwszy kontakt Evandra z muzyką pojawił się poprzez naukę gry na trąbce, kiedy miał 7 lat, a w wieku 15 lat był już częścią Orkiestry Symfonicznej Caxias do Sul, w swoim mieście rodzinnym.
Studiował na Akademii Muzycznej OSPA (Orkiestra Symfoniczna Porto Alegre) i mając 19 lat objął stanowisko trębacza OSPA. Po ukończeniu studiów muzycznych na Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS – „Uniwersytet Federalny Rio Grande do Sul”), robił specjalizację na Uniwersytecie Georgia (USA) i w Conservatoire de Bordeaux (Francja). Przyciągnięty dyrygowaniem orkiestrą, w 2006 roku zaczął pełnić rolę dyrygenta.
Evandro współpracuje z wielkimi solistami ze scenariusza muzyki koncertowej. Jego repertuar jest dość szeroki i zróżnicowany, obejmujący barok, sacrum, muzykę klasyczną, muzykę nową, operę oraz programy muzyki rozrywkowej. Matté pracuje z orkiestrami w Brazylii, Argentynie, Portugalii, Chinach, Republice Czeskiej, Niemczech, we Włoszech i w Urugwaju.
Był dyrektorem muzycznym i dyrygentem płyty CD „Unisinos Anchieta Orchestra”, która zawierała utwory muzyczne Astora Piazzolli, Carlosa Gomesa i Edwarda Elgara. Od 2011 r. promuje w Pelotas jeden z największych festiwali muzyki koncertowej z Ameryki Łacińskiej, Międzynarodowy Festiwal Muzyczny SESC, którego jest dyrektorem artystycznym. Festiwal gromadzi ponad 50 nauczycieli z 12 różnych krajów, 350 studentów z Brazylii i Ameryki Łacińskiej. Niektórzy nauczyciele na festiwalu są pochodzenia francuskiego.
Evandro uczył „zarządzania kulturą” na studiach licencjackich na Uniwersytecie Unisinos (Uniwersytet w „Vale dos Sinos”) i był koordynatorem kursu w ramach specjalizacji zarządzanie kulturą. Oprócz szeroko zakrojonego szkolenia w zarządzaniu kulturą, znajomości ustawy o zachętach kulturalnych i administracji publicznej, ukończył również studia podyplomowe w zarządzaniu biznesem. Francuski rząd przyznał mu tytuł „Chevalier de Lódre des Arts et des Lettres”.

  • Gdzie i kiedy: sala koncertowa Filharmonii Podkarpackiej, 27 lutego – czwartek, godz. 19.00
  • Wystąpią: Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Podkarpackiej, Evandro Matte
  • W programie: A. Nepomuceno – Batuque, C. Guerra-Peixe – Suíte Pernambucana nr 2, F. Braga – Episódio Sinfônico, H. Villa-Lobos – Chôros nr 6
  • Szczegółowy repertuar oraz informacje o biletach znajdą Państwo TUTAJ!

Udostępnij

FacebookTwitter