
Uczniowie Liceum OgA?lnoksztaA�cA�cego SiA?str Prezentek w Rzeszowie odnieA�li ogromny sukces podczas RumuA�skich Mistrzostw MatematykA?w. Jan Fornal – uczeA� klasy drugiej zdobyA� zA�oty, a RadomiA� Baran z klasy trzeciej – brA�zowy medal. To nie pierwsze ich nagrody.
Obaj naleA?A� do grupy pasjonatA?w, ktA?rzy w szkole SiA?str Prezentek mogA� rozwijaA� swA?j talent. WA�rA?d nich sA� rA?wnieA? Aleksandra Kowalska (kl. 1), Karolina ZajA�cA� (kl. 3) czy Jan Dziuba (kl. 3) – ubiegA�oroczni finaliA�ci Olimpiady Matematycznej
Janek i Radek zabA�ysnA�li na MiA�dzynarodowych Mistrzostwach Rumunii. To bardzo prestiA?owe zawody, na ktA?re przyjeA?dA?ajA� tylko zaproszone reprezentacje. Tym razem wybrano 18 najlepszych z najlepszych. – Te zawody sA� uwaA?ane za jedne z najtrudniejszych na A�wiecie. Nie spodziewaA�em siA�, A?e uda mi siA� aA? tyle osiA�gnA�A� a�� mA?wi Janek, zA�oty medalista. Wraz z OlA� i Radkiem znalazA� siA� w roku ubiegA�ym wA�rA?d 10 najlepszych uczniA?w w Polsce – laureatA?w finaA�u Olimpiady Matematycznej. ChA�opcy reprezentowali PolskA� na Olimpiadzie MiA�dzynarodowej w Rio de Janeiro, zdobywajA�c brA�zowe medale. – To sA� pasjonaci, ktA?rzy spotykajA�c takiego nauczyciela, nie mogA� inaczej pracowaA�. MuszA� rozwijaA� swoje matematyczne umiejA�tnoA�ci a�� podkreA�la s. Krystyna DA�bowska, dyrektor szkoA�y. a�� Uczelnie wyA?sze juA? siA� nimi interesujA� a�� przyznaje.
Jak odnieA�A� sukces?
– Same predyspozycje nie wystarczyA�yby do tego, by odnosiA� takie efekty a�� zaznacza dr Mariusz Kraus, wychowawca matematycznych talentA?w. Jaka wiA�c jest recepta na sukces? MoA?liwoA�A� nauki w maA�ych w grupach, uczestnictwo w kA?A�kach matematycznym, ale nie tylko. DziA�ki moA?liwoA�ciom jakie daje im szkoA�a, a przede wszystkim zaangaA?owaniu nauczyciela, uczniowie mogA� braA� udziaA� w licznych projektach. MA�odzi matematycy jeA?dA?A� 5 – 6 razy w roku na tygodniowe warsztaty, organizowane wraz z innymi szkoA�ami – Od 10 lat uczestniczymy w warsztatach, ktA?re zapoczA�tkowali wybitni opiekunowie olimpijczykA?w panowie Tomasz Szymczyk z Bielska-BiaA�ej oraz PaweA� Kwiatkowski z Piotrkowa Trybunalskiego a�� informuje matematyk. – ZaprosiliA�my do wspA?A�pracy rA?wnieA? inne szkoA�y, bo uwaA?amy, A?e rA?A?norodnoA�A� jest cenna i nie boimy siA� konkurencji – dodaje.
SzansA� na rozwA?j jest takA?e udziaA� w warsztatach matematyczno-informatycznychA� prowadzonych przez pracownikA?w Uniwersytetu JagielloA�skiego. a�� To juA? poziom studiA?w wyA?szych i moA?emy poczuA� siA� jak prawdziwi studenci a�� mA?wi Radek. OprA?cz tego uczestniczA� w tzw. tutoringu. Na czym on polega? Podzieleni na kilkuosobowe grupy o podobnym poziomie umiejA�tnoA�ci pod okiem opiekuna naukowego zajmujA� siA� okreA�lonym problemem badawczym. Jak mA?wiA� uczniowie, moA?e to juA? byA� wstA�p do pracy badawczej. a�� Szkoda, A?e nie moA?emy liczyA� na podobne wsparcie ze strony rzeszowskich uczelni a�� mA?wi nauczyciel, wyrA?A?niony w tym roku nagrodA� MEN.
Czy tylko wymienieni uczniowie to miA�oA�nicy matematyki w tej szkole? Z pewnoA�ciA� nie! – 20 – 30 osA?b z gimnazjum i liceum systematycznie uczestniczy w kA?A�kach matematycznych. – TworzA� wspA?lnotA� o podobnych zainteresowaniach a�� mA?wi matematyk. A jak dodaje siostra dyrektor: szkoA�a pomaga im rozwinA�A� dar, jaki otrzymali.
Miałem matematykę z Mariuszem Krauzem jeszcze w IV LO i źle na tym nie wyszedłem. Nauczyciel jest zafiksowany na punkcie matematyki ale z perspektywy czasu mogę powiedzieć że był to jeden z lepszych moich nauczycieli. Pamiętam będąc w liceum jak koledzy ze studiów się dziwili skąd takie rzeczy w szkole średniej ale obok matematyki pamiętam był czas na ping ponga czy tez wycieczki po Bieszczadach. Patrząc się teraz z perspektywy wielu lat wstecz to myślę że Pan Kraus to nauczyciel z pogranicza szkoły średniej o profilu mocno matematycznym a studiami wyższymi gdzie podopieczni interesują się przedmiotem – pewnie niektórzy powiedzą… Czytaj więcej »
Zgadzam się z opinią przedmówcy.Ten nauczyciel powinien pracować tylko z wybitnie uzdolnionymi uczniami, bo reszta uczniów i ich postępy wogóle go nie interesują.
W szkole tej wymieniony nauczyciel faworyzuje tylko tych uczniów którzy mają lepsze wyniki w nauce natomiast w ogóle nie interesuje go uczeń dla którego matematyka jest trudniejsza w zrozumieniu. Na lekcjach zajęcia prowadzi pod tych najlepszych, stosując metodę skrótów myślowych . Kpi również z tych którzy mają trochę trudności w rozumieniu matematyki. Może ma osiągnięcia ale nie ma podejścia pedagogicznego do ucznia , i nie nadaje się do profilu szkoły ogólnokształcącej. Może byłby dobry na profilu matematycznym bądź na uczelni. Taki nauczyciel w ogólniaku to nie porozumienie. Wiem co piszę bo moje dziecko chodziło do tej szkoły.
Odpowiadam jako nauczyciel Mariusz Kraus – opiekun młodzieży i nauczyciel matematyki: Panie Bodo – po pierwsze nie „może ma osiągnięcia” – ale ma duże osiągnięcia – nie tylko w tej szkole, ale w każdej w której pracowałem – IV LO, LO WSI i Z i tutaj. Obecnie pracuję z grupami uczniów uzdolnionych matematycznie – kosztuje mnie to dużo czasu, kosztem wielu godzin przygotowań i przebywania z uczniami na zajęciach dodatkowych, wyjazdowych warsztatach i organizacji uczestnictwa uczniów w wielu konkursach. Na Podkarpaciu obecnie równie aktywny jest Pan Prof\. A Bysiewicz z Krosna! Co do braku podejścia pedagogicznego – opinia Pana jest… Czytaj więcej »
A co Pan widzi w tym złego ? Jak za wysoki poziom to proszę przenieść pociechę gdzie indziej. Szkoda czasu na podciąganie słabych, nieelegancko rzecz ujmując. Pan Dr matematyki realizuje zaszczytny i wspaniały cel, który uświęca środki. I trzeba to robić bo m.in. na uczelniach technicznych poziom matematyki schodzi na psy i przez to spada ich prestiż w rankingach. Kiedyś było inaczej, właśnie dzięki takim pasjonatom jak Pan Dr. Zadaniem pedagoga o takim poziomie jest praca z uzdolnioną i wybitną młodzieżą.