Młodzież chętnie poznaje historię najnowszą

Daria Soja z piątej klasy SP w Zgłobniu, jedna z uczennic nagrodzonych za udział w „żywym muzeum”, bardzo lubi lekcje historii. Fot. Autor
Daria Soja z piątej klasy SP w Zgłobniu, jedna z uczennic nagrodzonych za udział w „żywym muzeum”, bardzo lubi lekcje historii. Fot. Autor

RZESZÓW. Aż 730 uczniów przeszło przez „żywe muzeum Solidarności”.

Przez dwa dni uczniowie z 21 szkół wędrowali ulicami Rzeszowa w poszukiwaniu śladów przeszłości. Na mapie miasta musieli odnaleźć miejsca związane z powstaniem i działalnością „Solidarności”. Po drodze oglądali wystawy, dokumenty czy film ze starcia funkcjonariuszy z demonstrantami idącymi 31 sierpnia 1982 r. z kościoła fary przed pomnik Kościuszki. Młodzi ludzie mieli też okazję porozmawiać z tymi, którzy tworzyli NSZZ i byli też z tego powodu represjonowani.

– Dużo się dowiedzieliśmy. To były ciekawe zajęcia. Największe wrażenie zrobiła wizyta w rzeszowskim zamku Lubomirskich (gdzie mieściło się jedno z najcięższych komunistycznych więzień i nawiązująca do tego izba pamięci – przyp. red.) – ocenia Daria Soja ze SP w Zgłobniu.

– W podręcznikach szkolnych nie ma informacji z historii najnowszej. Aby wypełnić tę lukę, od kilku lat razem z Instytutem Pamięci Narodowej przygotowujemy „żywe muzeum”. Treścią zakończonej właśnie edycji była przypadająca w tym roku 35. rocznica powstania „Solidarności” – mówi Bogusława Buda, przewodnicząca RS OiW NSZZ „S”.

„Żywe muzeum Solidarności” funkcjonowało w Rzeszowie w dniach 21 – 22 września, a wśród jego uczestników zostały w ostatnią sobotę rozdane nagrody. IPN i „S” nagrodziły losowo wybranych uczniów, a także placówki, z których najwięcej wychowanków wzięło udział w niekonwencjonalnej inicjatywie. Były to: Zespół Szkół w Racławówce, z której aż 109 uczniów przeszło przez „żywe muzeum”,  oraz I LO w Rzeszowie – 104 uczniów.

bes

Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments