Picie surowych jajek na co pomaga – czy to zdrowe?

W rzeczywistości liczba popularnych przepisów i potraw zawierających surowe jajka może cię zaskoczyć! Na czym więc polega atrakcyjność spożywania surowych jaj i czy jedzenie surowych jaj jest dobre czy złe? Poniżej przedstawiamy kilka najważniejszych pytań dotyczących spożywania surowych jaj.

 

Czy surowe jajka mogą zaszkodzić ?

Największą obawą związaną z jedzeniem surowych jaj jest to, czy może to zaszkodzić twojemu zdrowiu. Jest to uzasadniona obawa, ponieważ surowe jajka mogą ci zaszkodzić, jeśli zawierają złe bakterie znane jako salmonella. Salmonella to grupa bakterii najczęściej odpowiedzialna za wywoływanie zatruć pokarmowych. Ta choroba przenoszona przez żywność pojawia się szybko i powoduje nieprzyjemne objawy, takie jak skurcze brzucha, biegunka i wymioty https://esomed.pl/jajka-czy-sa-zdrowe/

 

Czy surowe jajka są zdrowsze od gotowanych ?

Spożywanie surowych jaj może być atrakcyjne dla niektórych osób, ponieważ surowe jaja zawierają wiele niezbędnych witamin i minerałów. Jedno duże jajko zawiera następujące procenty zalecanego dziennego spożycia dla każdego składnika odżywczego:

  • Witamina A: 5%

  • Witamina B2: 14%

  • Witamina B5: 7%

  • Witamina B9: 6%

  • Witamina B12: 11%

  • Fosfor: 10%

  • Selen: 23%

  • Białko: 13%

 

Surowe jajka na żołądek

Oprócz tych standardowych witamin i minerałów, jajka są pełne innych korzystnych składników odżywczych, takich jak przeciwutleniacze, karotenoidy i zdrowe tłuszcze. Wiele jaj kurzych sprzedawanych w supermarketach jest nawet wzbogaconych o dodatkowe zdrowe tłuszcze, takie jak kwasy tłuszczowe omega-3. Te potężne składniki odżywcze pomagają różnym organom funkcjonować na najwyższych obrotach, w tym sercu i mózgowi.

Picie surowych białek może dostarczyć wielu zdrowych witamin, minerałów, antyoksydantów, karotenoidów i kwasów tłuszczowych omega-3. Po ugotowaniu jajka zazwyczaj wykazują zmniejszenie ilości zawartych w nich przeciwutleniaczy i kwasów tłuszczowych omega-3. W szczególności metody gotowania, które wykorzystują wysokie temperatury i długi czas gotowania, takie jak smażenie czy gotowanie na twardo, powodują, że więcej składników odżywczych ulega degradacji.

 

Czy surowe jajka są dobre dla budowania mięśni?

Gotowane jajko jest lepszym źródłem białka dla sportowców. Składniki odżywcze gotowanych jaj, w tym białko, są rozkładane w procesie gotowania, dzięki czemu są bardziej strawne niż składniki odżywcze w surowych jajach. Badania wykazały, że ciało może wchłonąć tylko około połowy białka zawartego w surowych jajkach w porównaniu z ilością przyswajalnego białka dostarczanego przez gotowane jajka. Konkretnie, ciało może wchłonąć tylko około 50%-60% białka zawartego w surowych jajkach, w porównaniu z 90% białka zawartego w gotowanych jajkach, więcej na esomed.

 

Artykuł partnera