Rozrząd – ile kosztuje wymiana?

Rozrząd w samochodzie to jeden z najważniejszych elementów, jaki można znaleźć pod maską auta. Układ ten odpowiada za sterowanie zaworami ssącymi oraz wydechowymi, które dostarczają do cylindrów paliwa, a także zajmują się odprowadzaniem spalin. Synchronizacja z wałem korbowym sprawia, że rozrząd jest niezbędny do wprawienia samochodu w ruch, a jego awaria oznacza konieczność kosztownych napraw. Co warto wiedzieć o tym elemencie auta?

Czym jest i jak działa układ rozrządu?

Rozrząd to złożony mechanizm, którego zadaniem jest precyzyjne operowanie zaworami oraz napędzanie pompy wody. Układ wprawiany jest w ruch przez pasek lub łańcuch, który łączy wał korbowy z wałkiem rozrządu. Ta specjalnie wyprofilowana część obraca się dokładnie dwa razy wolniej od wału napędowego, by za pośrednictwem popychaczy poruszać zaworami, umieszczonymi w głowicy silnika. Bez poprawnie działającego układu rozrządu samochód nie tylko nie ruszy z miejsca, ale przy próbie zapłonu dojdzie do poważnych uszkodzeń jednostki napędowej, które w niektórych sytuacjach są tak poważne, że naprawa przestaje być opłacalna.

Dwoma najczęściej spotykanymi wariantami napędzania rozrządu jest pasek oraz łańcuch. Obydwa rozwiązania mają swoje zalety oraz wady, jednakże kluczowym parametrem jest żywotność. Pasek rozrządu uchodzi za mniej wytrzymałą opcję, ale zapewnia na ogół większy komfort jazdy ze względu na cichszą pracę oraz niższą wagę. Dodatkową zaletą pasków jest umiarkowana cena w porównaniu do alternatywy. Łańcuch rozrządu z kolei cieszy się opinią wyjątkowo żywotnego rozwiązania. Pomimo wyższej ceny oraz wagi niektórzy producenci nie podają informacji na temat wymiany łańcucha właśnie ze względu na jego wytrzymałość – fabryczny egzemplarz ma wystarczyć na całe „życie” samochodu. W innych przypadkach spotykamy się z szacunkami, które mówią, że łańcuch wystarczy na kilkaset tysięcy kilometrów.

Co ile wymieniać rozrząd?

Najważniejszą informacją dla kierowcy w przypadku rozrządu jest sposób, w jaki układ jest napędzany. W przypadku zerwania rozrządu może dojść do uszkodzenia cylindrów, zaworów oraz głowicy silnika – w przypadku tych dwóch ostatnich elementów wymiana jest niezwykle kosztowna. Z tego powodu znacznie rozsądniej jest zapobiegać, niż leczyć – zwłaszcza że w przypadku starszych aut rachunek za naprawę może przekraczać cenę samochodu.

Ze względu na ogromną różnorodność silników oraz wytrzymałość poszczególnych typów pasków i łańcuchów rozrządu nie da się podać uśrednionej liczby kilometrów, po przejechaniu której należy oddać auto do serwisu na wymianę. W tym wypadku należy zapoznać się z książką serwisową samochodu, aby uzyskać wszystkie niezbędne informacje na temat eksploatacji auta. Jeżeli nie mamy do niej dostępu, trzeba skorzystać z oficjalnych katalogów udostępnianych przez producenta w internecie. Warto przy tym pamiętać, że maksymalna ilość przejechanych kilometrów zazwyczaj dotyczy samochodów eksploatowanych w idealnych warunkach. Z tego powodu najbezpieczniej będzie udać się do serwisu po przejechaniu 80-90% podanego dystansu.

Jak poznać, że rozrząd wymaga uwagi serwisanta?

Objawy zużytego rozrządu są trudne do rozpoznania, toteż pierwszą linią obrony przed uszkodzeniami silnika powinny być regularne przeglądy, które pomogą ustalić stopień zużycia paska, łańcucha, napinaczy oraz rolek. Jeżeli podczas jazdy spod maski dochodzą hałasy, a silnik pracuje nierówno, to znak, że należy odstawić auto do serwisu. Objawy źle działającego układu rozrządu – oprócz zerwania paska lub łańcucha – są podobne do tych, które występują w przypadku awarii innych układów pod maską – na przykład rwana praca silnika może być związana z zabrudzonym przepływomierzem. Z tego powodu nie powinno się ignorować żadnych objawów źle działającego silnika.

Wymiana rozrządu cena

Koszt wymiany rozrządu uzależniony jest od zakresu wykonywanej pracy. Jeżeli w grę wchodzi tylko zamontowanie nowego paska, cała procedura zajmie dwie-trzy godziny, a koszt serwisu nie będzie zbyt wysoki. Jednakże, gdy zachodzi konieczność wymontowania silnika, aby przeprowadzić bardziej złożone prace nad rozrządem, musimy się liczyć nie tylko z dłuższym czasem oczekiwania, ale również ze znacznie wyższą opłatą za robociznę. Sam koszt części jest równie zróżnicowany, co samochody, które z nich korzystają. W przypadku paska rozrządu przyjdzie nam zapłacić od około 100 do 800 złotych za samą część, do której należy doliczyć koszt wymiany. Łańcuch to droższe rozwiązanie – nowy element kosztuje od 200 złotych wzwyż, przy czym za bardziej wyspecjalizowane typy możemy zapłacić nawet kilka tysięcy złotych.