Totemy reklamowe – jak powinny być projektowane, by spełniały swoje zadanie?

totemy-reklamowe

Totemy reklamowe to estetyczny i prestiżowy nośnik reklamowy, najczęściej eksponujący logo firmy. To także alternatywa do zwykłych banerów, plakatów na płotach i nieprzemyślanych słupów reklamowych. Atrakcyjny wizualny totem wpływa nie tylko na rozpoznawalność firmy czy marki, nie tylko na przejrzystość informacyjną, ale także na przejrzystość otaczającego firmę mikro krajobrazu. Ten często dyskredytowany aspekt, jakim jest uporządkowana przestrzeń reklamowa, niekiedy powinien być najważniejszym determinantem decyzji o postawieniu totemu na terenie przedsiębiorstwa.

Różnorodność totemów reklamowych

Totemy reklamowe to ogromna różnorodność: rur, wielkości, formy, kształtu i prezencji. Ta różnorodność sprawia, że istnieje wiele możliwości i wariantów tego, jak totem może wyglądać. Niestety wiele osób patrzy na tę kategorię reklamy bardzo wąsko, stąd większość pylonów i totemów reklamowych, która stoi i promuje dane firmy czy marki, wygląda bardzo podobnie.

Podczas procesu projektowania nie można ograniczać się do jednej i najbardziej powszechnej  formy. Aktualnie dostępne są takie zaawansowane technologie, które pozwalają uzyskać efekt wielu tworzyw i przeróżnych faktur. Technologiczny warsztat, jakim w większości dysponują profesjonalne firmy, otwierają drzwi przed klientami do szerokiego wachlarza totemów reklamowych.

Ogromna dostępność różnych form i wariantów, a także możliwość ich komponowania i łączenia wiąże się z pewnym niebezpieczeństwem tzw. przerostu formy nad treścią. Wysoki na 50 metrów rotowany słup z ledami oraz logo na jego szczycie to niekoniecznie dobry pomysł. Niezwykle ważna jest odpowiednia, dostosowana wysokość rury do wielkości kasetonu, a także takie powiązanie dostępnych rozwiązań, by nie przytłoczyć przekazu informacyjnego i promocyjnego upiększeniami i dodatkami.

totemy-reklamowe-graffico

Totemy reklamowe najczęściej prezentują logo firmy.

Wyjątkowość totemu kluczem do sukcesu

Znak rozpoznawczy, jakim jest totem reklamowy, by faktycznie w pełni sprawował funkcję rozpoznawczą, musi być wyjątkowy. Kreatywność i oryginalność to wyróżniki, którymi powinno się kierować przy projektowaniu totemów. W tej branży, tak jak każdej innej nie ma przyzwolenia na kopiowanie pomysłów i ślepe wzorowanie się na konkurencji. Imitacja nawet dobrego projektu to nadal plagiat. Ponadto, często wykorzystane rozwiązanie dla firmy A, kompletnie nie pasuje do firmy B. Warto więc wykorzystać cechy charakterystyczne dla danej branży, firmy i marki oraz zastosować je, oczywiście uprzednio właściwie je przetransformować na totem reklamowy. 

Niecodzienne zastosowanie totemów

Totemy reklamowe najczęściej wykorzystywane są przez duże przedsiębiorstwa i magazyny, gdzie stawiane są zaraz przy halach, najczęściej mają sporą wysokość i prezentują głównie same logo. Totemy to także dobre rozwiązanie dla centrów logistycznych, biznesowych, parków technologicznych, składów, gdzie w gąszczu budynków, magazynów wskazują drogę do konkretnej firmy. W takiej sytuacji, poza funkcją informacyjną i reklamową pełnią ważną rolę kierunkowskazu. Stąd totemy reklamowe to środek reklamowy doskonały dla dostawców, magazynów, hurtowni czy partnerów biznesowych i kontrahentów.

I nastał porządek wraz z postawieniem totemu reklamowego…

Chaos informacyjny i estetyczny, w którym niestety aktualnie funkcjonujemy, jest przytłaczający, dezorientujący i zwyczajnie nieprzyjemny dla oka, a zamiast chaosu, może być spójny, reklamowy porządek. Totem harmonizujący przestrzeń i informacje to przyszłość reklamy, w której przekazy i komunikaty nie giną, klienci nie są przebodźcowani nieudanymi reklamami, a otoczenie i mikro krajobraz są przemyślane, lekkie i estetyczne.