Wiosną ruszy budowa S19 na odcinku Rzeszów Południe – Babica

Budowa drogi S19 na odcinku Rzeszów Południe – Babica to m.in. realizacja ponad 2-kilometrowego tunelu. Fot. GDDKiA Rzeszów

Do Wojewody Podkarpackiego złożony został wniosek o wydanie decyzji zezwalającej na budowę 10-kilometrowej drogi S19 Rzeszów Południe – Babica. Jak informuje GDDKiA, rozpoczęcie robót budowlanych zaplanowano na wiosnę przyszłego roku.

Odcinek drogi ekspresowej S19 od węzła Rzeszów Południe (Kielanówka) do Babicy realizowany jest w systemie projektuj i buduj. Gotowa jest już dokumentacja techniczna zadania, która stanowiła podstawę do złożenia wniosku o ZRID (decyzja o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej). – Aktualnie trwa końcowy etap projektowania, opracowywanie dokumentacji wykonawczej, a rozpoczęcie robót budowlanych planowane jest wiosną przyszłego roku – informuje Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad. Budowa drogi potrwa 33 miesiące.
Jaki zakres prac przewidziano? W ramach inwestycji wybudowany zostanie nowy odcinek drogi ekspresowej o przekroju dwujezdniowym po dwa pasy ruchu w obu kierunkach. Powstaną także obiekty inżynierskie, w tym sześć estakad, dwa wiadukty nad S19, bezkolizyjny przejazd w ciągu obecnej DK19, trzy przejścia dla zwierząt i jeden przejazd pod S19. Co ważne, powstanie także tunel o długości około 2 km, który będzie jednym z najdłuższych tuneli w całej Polsce. W ramach umowy wybudowane zostanie również pierwsze na Podkarpaciu Centrum Zarządzania Tunelem oraz dwie pary Miejsc Obsługi Podróżnych (MOP): MOP II Lutoryż i MOP I Lutoryż oraz dwa lądowiska dla śmigłowców Lotniczego Pogotowia Ratunkowego.
– Największym wyzwaniem inżynieryjnym będzie budowa tunelu oraz estakad. Wynika to z pagórkowatego ukształtowania terenu, które wymusza wykonanie wysokich estakad i tunelu zlokalizowanego około 80 m pod powierzchnią ziemi. Nie bez znaczenia są także skomplikowane i złożone warunki gruntowo-wodne (flisz karpacki) – informuje Bartosz Wysocki z GDDKiA.
Budowa drogi S19 na Podkarpaciu to element większego projektu, jakim jest realizacja szlaku Via Carpatia. Idea przedsięwzięcia polega na stworzeniu szlaku drogowego prowadzącego m.in. przez: Litwę, Polskę, Słowację, Węgry i idącego docelowo na południe Europy. Dzięki trasie szybkiego ruchu państwa ze środka i wschodu Europy zostaną lepiej skomunikowane. Ponadto droga S19 na terenie Polski pozwoli wyprowadzić ruch tranzytowy z miejscowości w ciągu istniejącej drogi krajowej nr 19 oraz skrócić czas przejazdu na osi północ – południe.

Kamil Lech

3 2 votes
Article Rating
Subscribe
Powiadom o
guest
5 komentarzy
Newest
Oldest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
SAMBAYS
2 dni temu

Easy way to make money is through Emini S&P Trading Secret and it goes beyond expectation.

orwas
5 dni temu

Want an easy way to earn money? Do a search for „Emini S&P Trading Secret.

austriak z Polski
austriak z Polski
8 dni temu

A czy ten tunel jest tak naprawdepotrzebny ? Przeciez przez taki pagorek mozna latwo przejechac samochodami. To nie jest kolej gdzie nie moze sie budowac torow za stromo bo nie ma mozliwosci jadzy ze wzgledu na stromizne. Koszty budowy drogi a koszty budowy tunelu to sie ogromne roznice w kosztach. Widzialem w innych krajach gdzie drogi sa budowane W GORACH jak tam sie buduje drogi, a tutaj pagorek i nadklad nad tunelem kilkanascie metrow. Co to za straszne wzniesienie czyzby pod Rzeszowem mielismy Alpy i tunel buduja jak pod Mont Blank ?

Mietek
Mietek
8 dni temu

jakbyś się na tym znał to nie zadawałbyś głupich pytań

Rzuk
Rzuk
8 dni temu

No i pisze pismak kielanówka pojedź i zobacz gdzie jest koniec S19 i gdzie będą budować kolejny odcinek lub gdzie kaczor miał stał i myślał że to Rzeszów jest