Właściwa geometria kół w zimie – czemu jest to istotne?

Poprawnie ustawiona geometria kół przekłada się na lepszą kontrolę nad pojazdem, a także równomierne zużycie opon. Szczególnie zimą, kiedy na drogach panują niekorzystne warunki, rozbieżność kół przednich lub tylnych potrafi dać się we znaki podczas prowadzenia auta. Na czym polega właściwa geometria kół? Po czym rozpoznać, że nie jest prawidłowa? Dlaczego warto o nią zadbać szczególnie w okresie zimowym? Wyjaśniamy!

 

Na czym polega właściwa geometria kół?

Układ zawieszenia pojazdu, którego końcowym elementem są koła, stanowi swego rodzaju system naczyń połączonych. Na ustawienie kół wpływa bardzo wiele czynników. Wystarczy drobne odkształcenie jednego z elementów zawieszenia, aby koła straciły swoją pierwotną, założoną przez producenta pozycję. Na prawidłową geometrię kół wpływają trzy podstawowe czynniki:

  • Zbieżność kół – odnosi się do odchylenia kół względem pozycji równoległej. Chociaż nie widać tego gołym okiem, w większości aut koła nie są ustawione wobec siebie równolegle, a zwrócone ku sobie lub od siebie pod kątem sięgającym nawet 3 stopnie. O zbieżności lub rozbieżności kół decyduje długość drążka kierowniczego.

  • Skąd pochylenia – bywa zerowy lub ujemny (odwrócona litera V). Dzięki odpowiedniemu pochyleniu następuje redukcja tarcia kół o nawierzchnię w trakcie jazdy prosto, natomiast na zakrętach auto uzyskuje lepszą przyczepność.

  • Kąt pochylenia sworznia zwrotnicy – mierzony pomiędzy stworzeniem zwrotnicy a prostą pionową koła. Gdy jest dodatni, łożyska ulegają mniejszym obciążeniom w trakcie pokonywania zakrętów.

 

Dlaczego prawidłowa geometria jest szczególnie istotna zimą?

Zawieszenie pojazdu składa się z elementów eksploatacyjnych, między innymi tulei, łożysk, wahaczy i drążków, które z czasem ulegają mikrouszkodzeniom i odkształceniom. Taki stan rzeczy pogarsza geometrię kół, która zaczyna różnić się od optymalnych ustawień fabrycznych. Elementy zawieszenia mogą również zostać uszkodzone w sposób mechaniczny, na przykład po najechaniu na krawężnik.

Nieprawidłowa geometria kół przyspiesza zużycie opon, które w dodatku postępuje nierównomiernie, co potęguje negatywny efekt. Samochód z niepoprawnie ustawionymi kołami jest mniej stabilny w prowadzeniu i miewa tendencję do ściągania w prawo lub w lewo. Gdy na drodze panują dobre warunki, łatwo zbagatelizować te niedoskonałości.

Problem uwydatnia się dopiero zimą, kiedy ulice są pokryte błotem pośniegowym, lodem lub wodą. Trudności z prowadzeniem auta wydłużają czas reakcji kierowcy, a na wymagającej nawierzchni liczą się ułamki sekund. Ponadto zimą na pokrytej błotem drodze stosunkowo łatwo wjechać w dziurę i ostatecznie zniszczyć wyeksploatowane zawieszenie. Jazda z niepoprawnie ustawionymi kołami jest po prostu niebezpieczna dla kierowcy i pasażerów.

 

Jak rozpoznać nieprawidłową geometrię kół?

Dostrzegając problemy z prowadzeniem auta należy jak najszybciej udać się do serwisu, by zweryfikować geometrię kół. Objawy, który powinny zaniepokoić właściciela samochodu to:

  • znoszenie auta na jedną ze stron, 

  • ograniczona stabilność na prostych odcinkach ze względu na mniejszą zbieżność kół przednich, 

  • zauważalny spadek osiągów auta spowodowany nadmiernym tarciem,

  • przyspieszone i nierównomierne zużycie opon.

Planujesz naprawę zawieszenia i szukasz jakościowych, a przy tym niedrogich części samochodowych? Odwiedź sklep internetowy Aparts (https://aparts.pl/), w którym możesz liczyć na szeroki asortyment i błyskawiczną dostawę towaru!

 

Artykuł partnera