Trwa drążenie tunelu w Babicy w ciągu powstającej drogi S19 Rzeszów Południe – Babica, która będzie częścią szlaku Via Carpatia. Do tej pory wydrążono około 150 m tunelu, który docelowo ma mieć 2,2 km długości. Za kilka tygodni prace prowadzone będą w zagrożeniu metanowym. Co to oznacza dla całej inwestycji?
Od 11 lipca br. trwają prace przy drążeniu tunelu drogowego w Babicy. Inwestycję realizuje konsorcjum firm Mostostal Warszawa i Acciona Construccion. Do wydrążenia tunelu wykorzystywana jest maszyna TBM „Karpatka”.
Rok wcześniej roboty przerwano w wyniku wykrycia ulatniającego się metanu. Dlatego obawiano się, że nie uda się w tak trudnych warunkach wykonać podziemnej inwestycji pod wzgórzem Grochowiczna w Babicy.
„Zabawa” dopiero się zacznie
Jak się okazuje, obawy są bezpodstawne, o czym przekonuje prof. dr hab. inż. Marek Cała z Akademii Górniczo-Hutniczej w Krakowie
– W tej chwili, jeśli chodzi o tunel na S19, jesteśmy jeszcze w tych 120-150 metrach, kiedy zagrożenia metanowego nie ma – podkreślił Marek Cała, prof. dr hab. inż. AGH, w wywiadzie udzielonym Łukaszowi Madejowi z portalu inzynieria.com.
– Maszyna zostanie w ciągu najbliższych kilku tygodni całkowicie zanurzona w masywie skalnym. Zostanie dobudowany system wentylacji, który jest niezbędny dla zagrożenia metanowego. Dopiero wtedy wejdziemy w prawdziwe skały, które zawierają metan. To będzie dobra próba i dobry test dla tej maszyny – dodał profesor.
Czy prace będą niebezpieczne?
Jak przekonuje profesor z AGH, całe szczęście, że metan został wykryty w lipcu 2024 r. 14 września ub. roku miały się rozpocząć prace przy tunelu, więc sytuacja związana z gazem była znana wcześniej. Dlatego można było uzbroić tarczę jeszcze przed zanurzeniem jej w masywie skalnym.
Prof. Marek Cała zaznacza też, że duże nadzieje należy pokładać w umiejętnościach górników. To oni w warunkach zagrożenia metanowego od ponad 120 lat eksploatują kopalnie. Jak zapewnia pracownik naukowy z Krakowa, gdy połączy się siły górnicze i budowlane, to tunel w Babicy spokojnie może być wydrążony.
Źródło: inzynieria.com