W środę ma się wyjaśnić, kiedy ruszą prace przy drążeniu 2,2-kilometrowego tunelu w Babicy w ramach budowy odcinka S19 Rzeszów Południe – Babica. Roboty miały się rozpocząć we wrześniu ub. roku, jednak termin ten nie został dotrzymany, bowiem odkryto na terenie budowy metan, który bez odpowiedniego zabezpieczenia, uniemożliwiał prace. Teraz nic już nie stoi na przeszkodzie, by rozpocząć drążenie tunelu.
Już od dłuższego czasu trwają skomplikowane roboty przygotowujące do rozpoczęcia budowy tunelu w Babicy. Tunel będzie drążyła gigantyczna maszyna TBM Karpatka o długości 112 m, masie 4 tys. ton, z tarczą wiercącą o średnicy 15,2 m. T
en kolos został przetransportowany do Polski z Hiszpanii w częściach, zarówno statkami, jak i ciężarówkami. Karpatka została zamontowana na placu budowy, ale na rozpoczęcie prac, które były planowane już w 2029 roku, z uwagi na wykrycie metanu, trzeba było poczekać na połowę 2024 roku.
Trzeba było dozbroić maszynę
Producent Karpatki, firma Herrenknecht, musiała opracować projekt dozbrojenia maszyny, który umożliwi bezpieczne drążenie w warunkach metanowych. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad poinformowała, że zakończyły się testy TBM Karpatki przed rozpoczęciem drążenia tunelu na 10-kilometrowym odcinku S19 Rzeszów Południe – Babica. Oddział rzeszowski GDDKiA wyjaśnił, że uzyskano wszystkie wymagane zgody i dokumenty. Zamontowano też niezbędne urządzenia, które umożliwią maszynie pracę w środowisku metanowym.
– Kiedy ruszą więc prace przy drążeniu tunelu – zapytaliśmy miesiąc temu Joannę Rarus, rzecznik prasową GDDKiA w Rzeszowie. – Decyzję w tej sprawie podejmie wykonawca prac – firma Mostostal Warszawa, tam proszę pytać – wyjaśniła. – My tego nie wiemy.
Przez ostatnie trzy tygodnie, co tydzień pytaliśmy o to Pawła Kwietnia, rzecznika prasowego Mostostalu. Co tydzień informował nas, żeby zadzwonić w następnym tygodniu. Dzisiaj poinformował nas, że w środę będzie wydany komunikat przez Mostostal Warszawa i Acciona Construction, kiedy ruszą roboty przy budowie tunelu.
Jeśli dotrzymany zostanie termin (opóźnione jest o 9 miesięcy drążenie tunelu), to budowa ponad 10-kilometrowego odcinka S19 Rzeszów Południe – Babica na się zakończyć w 2025 roku), co na tę chwilę wydaje się być raczej nierealnym terminem.
Koszt całej inwestycji to 2,23 mld zł.