Przestępcy nie odpuszczają i są ciągle aktywni, szczególnie w okresie przedświątecznym. Stosując popularne metody oparte na znanych legendach nie zawsze udaje im się oszukać rozmówców, a chęć szybkiego zysku skłania ich do modyfikacji swoich działań. Często kontaktują się nie tylko z osobami fizycznymi, ale także z sekretariatami biur, instytucji i urzędów.
Dzwoniąc podszywają się pod pracownika banku lub inną osobę godną zaufania (np. pracownika Urzędu Komisji Nadzoru Finansowego, pracownika Związku Banków Polskich, czy policjanta). Przestępcy najczęściej podszywają się pod członków rodziny, znajomych ale także pod osoby godne zaufania m.in. policjantów i prokuratorów, a także przedstawicieli banków. Osoby podające się za konsultanta początkowo informują potencjalne ofiary o nietypowej aktywności na ich kontach.
Wizja utraty zgromadzonych na rachunku środków finansowych wywołuje duże emocje, przy jednoczesnej potrzebie podjęcia natychmiastowych działań. Tego typu zdarzenie prowadzi do ślepego podążania za instrukcjami dzwoniącego. W takich sytuacjach, przestępcy modyfikują także swoje metody wprowadzając nowe elementy, które mają na celu wywrzeć tzw. presję czasu, nie pozostawiając chwili do namysłu. Dla uwiarygodnienia danej historii fałszywy konsultant podający się za policjanta, prokuratora lub pracownika banku, może także wykonać telefon do sekretariatu biura, urzędu lub jakiejkolwiek instytucji, w której pracuje potencjalna ofiara.
Jak reagować na telefony z banku czy innych instytucji?
* nie podejmuj żadnych pochopnych decyzji i nie działaj pod wpływem emocji
* rozłącz się i zweryfikuj rozmówcę, wybierz na klawiaturze numer instytucji, od której dostaliśmy wiadomość i zadzwoń, ewentualnie odwiedź jej oddział
* skontaktuj się z kimś zaufanym np. rodziną, przyjaciółmi i powiedz o niepokojącym telefonie
* zwracaj uwagę na wszelkie nieścisłości i niejasności w komunikatach lub pytania, które wydają się podejrzane, zawierają błędy językowe
* nigdy nie podawaj nikomu wrażliwych danych, loginów czy haseł lub kodów autoryzacyjnych
* nie pobieraj ani nie instaluj aplikacji lub oprogramowania za czyjąś namową
* nie wypłacaj pieniędzy ani nie zlecaj przelewów pod wpływem namowy osób dzwoniących