Pomiędzy liniami kolejowymi nr 106 Rzeszów – Jasło i nr 108 Stróże – Krościenko wybudowana zostanie łącznica kolejowa Jedlicze – Szebnie. Dzięki tej inwestycji wyeliminowana zostanie konieczność postoju na stacji Jasło dla zmiany kierunku jazdy, co umożliwi bezpośrednie połączenia na odcinku Rzeszów – Krosno – Nowy Zagórz. Właśnie w sprawie budowy łącznika PKP PLK podpisało z konsorcjum firm umowę za ponad 240 mln zł.
WEEKENDOWY PRZEGLĄD TYGODNIA to cykl, w którym prezentujemy najciekawsze i najchętniej czytane artykuły, jakie w ostatnich dniach ukazały się na supernowosci24.pl. Zapraszamy do lektury!
Finansowanie tego zadania zaplanowano przy wsparciu Funduszy Europejskich dla Polski Wschodniej. Budowa lącznicy kolejowej Jedlicze – Szebnie zapewni szybsze i łatwiejsze podróże do Krosna i dalej w Bieszczady. Czas przejazdu pociągów między stolicą Podkarpacia, a Krosnem, po realizacji tej inwestycji, skróci się o około 20 – 25 minut. Organizatorzy przewozów pasażerskich zyskają możliwości przygotowania lepszej oferty dla podróżnych.
Powstanie 500-metrowy tunel i trzy wiadukty drogowe
Efektem budowy łącznicy kolejowej Jedlicze – Szebnie będą też dogodniejsze warunki dla przewozów towarowych, co przelozy się również na korzyści gospodarcze. Planowane tory tej łącznicy o długości 3,4 km połączą linie kolejowe nr 106 i 108 między przystankami Szebnie i Wojaszówka. W ramach przedsięwzięcia powstanie także przystanek osobowy o roboczej nazwie Moderówka. Przewidziana jest również budowa dziewięciu obiektów inżynieryjnych, w tym tunelu o długości blisko 500 metrów, trzech wiaduktów drogowych i pięciu przepustów.
Zgodnie z podpisaną umową, zaprojektowanie i wykonanie robót dla budowy łącznicy kolejowej Jedlicze – Szebnie, zrealizuje konsorcjum firm w składzie: Track Tec Construction Wrocław (Lider) oraz INTOP Warszawa. Termin zakończenia prac przewidziany jest w połowie 2028 r.
Pieniądze z funduszy unijnych
Inwestycja została zaplanowana w ramach projektu „Rewitalizacja linii kolejowej nr 108 na odcinku Jasło – Nowy Zagórz wraz z budową łącznicy kolejowej Jedlicze – Szebnie”. Finansowanie przewidziane jest przy wsparciu Funduszy Unijnych dla Polski Wschodniej. Częścią tego projektu jest również rewitalizacja linii kolejowej nr 108 na odcinku Jasło – Nowy Zagórz. Obecnie dla tego zadania prowadzone jest postępowanie przetargowe.