REKLAMA

Super Nowości - Wolne Media! Wiadomości z całego Podkarpacia. Rzeszów, Przemyśl, Krosno, Tarnobrzeg, Mielec, Stalowa Wola, Nisko, Dębica, Jarosław, Sanok, Bieszczady.

pt. 22 listopada 2024

Zrezygnowano z likwidacji numeru 999

Z analiz wynika, że średni czas obsługi zgłoszenia, wpływającego bezpośrednio na numer alarmowy 999 wynosi 116,31 s, zaś łączny średni czas obsługi zgłoszeń trafiających do dyspozytorni medycznej za pośrednictwem nr 112 to 243,55 s. (Fot. arch).

Połączenia z numerem alarmowym 999 miały być przekierowywane do centrów powiadomienia ratunkowego, do których łączy numer 112. Jak jednak wykazały analizy – czas zgłoszenia wydłuża się wtedy dwukrotnie.

Z analiz wynika, że średni czas obsługi zgłoszenia wpływającego bezpośrednio na numer alarmowy 999 wynosi 116,31 s, zaś łączny średni czas obsługi zgłoszeń trafiających do dyspozytorni medycznej za pośrednictwem nr 112 to 243,55 s.

– Oznacza to ponad dwukrotne wydłużenie czasu obsługi zgłoszenia alarmowego w sytuacji przyjmowania go za pośrednictwem nr 112. Dlatego istnieje uzasadniona potrzeba utrzymania możliwości bezpośredniego dodzwonienia się do dyspozytorni medycznej dla osób wzywających pomocy na nr 999 – podkreślono w projekcie nowelizacji.

Będzie więcej zmian

Nowelizacja ustawy wprowadzić ma znacznie więcej zmian dotyczących Państwowego Ratownictwa Medycznego. M.in. przepis mówiący, iż jeden szpitalny oddział ratunkowy zabezpieczy obszar nie większy niż obszar zamieszkały przez 200 tys. mieszkańców, co ma pozwolić na dotarcie zespołu ratownictwa medycznego z miejsca zdarzenia do tego oddziału w czasie nie dłuższym niż 45 minut.

Numer 112 odsiewa plewy od ziarna

Numer Alarmowy 112, od lat stanowi pierwsze, podstawowe ogniwo systemu bezpieczeństwa. Służy do wzywania pomocy w sytuacjach zagrożenia życia, zdrowia, mienia lub środowiska. Niestety aż ponad 65 proc. wezwań nie spełnia tych kryteriów!

W 2023 roku na numer alarmowy 112 w Centrum Powiadamiania Ratunkowego w Rzeszowie wpłynęło ogółem 869 793 zgłoszeń, z czego 572 063 to zgłoszenia niezasadne (fałszywe i anulowane), czyli 65,77 proc. Najczęstsze przypadki połączeń niezasadnych to: zgłoszenia od osób „nudzących się” i chcących tylko porozmawiać, niejednokrotnie obrażających operatorów numerów alarmowych; zgłoszenia „głuche”, powstające na skutek przypadkowego włączenia telefonu przez jego właściciela (lub dziecko); prośby o podanie numeru telefonu np. do pomocy drogowej, prośby o odblokowanie telefonu komórkowego.

Najczęściej potrzebna pomoc ratowników i policjantów

Ogólna liczba zgłoszeń, która została przekazana do poszczególnych służb w 2023 roku wyniosła: dyspozytornia medyczna 118 550 zgłoszeń, policja – 116 179 zgłoszeń, Państwowa Straż Pożarna – 19 255 zgłoszeń, służby pomocnicze (pogotowie wodociągowe, pogotowie energetyczne, itp.) – 35 547 zgłoszeń.

Tylko w kwietniu 2024 roku numer 112 przekierował: wezwanie na policję – 10 919 razy, do Państwowego Ratownictwa Medycznego – 10 612 razy, do PSP – 1 386, do innych służb 2 103.

Udostępnij

FacebookTwitter

Super Nowości - Wolne Media!

Popularny dziennik w regionie. Znajdziesz tu najciekawsze, zawsze aktualne informacje z województwa podkarpackiego.

Reklama

@2024 – supernowosci24.pl Oficyna Wydawnicza „Press Media” ul. Wojska Polskiego 3 39-300 Mielec Super Nowości Wszelkie prawa zastrzeżone. All Rights Reserved. Polityka prywatności Regulamin