REKLAMA

Super Nowości - Wolne Media! Wiadomości z całego Podkarpacia. Rzeszów, Przemyśl, Krosno, Tarnobrzeg, Mielec, Stalowa Wola, Nisko, Dębica, Jarosław, Sanok, Bieszczady.

sob. 24 lutego 2024

Czy we wrześniu „Karpatka” zacznie drążyć tunel w Babicy?

Maszyna do drążenia tunelu w Babicy
Trwa montaż ostatnich elementów maszyny TBM, zwanej „Karpatką”. To ona która będzie drążyć tunel drogowy w Babicy. (Fot. GDDKiA Rzeszów)

Czy we wrześniu rozpocznie się drążenie tunelu drogowego w Babicy na budowanym przez Podkarpacie odcinku S19? Tak wynikałoby z harmonogramu i informacji rzeszowskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. Wciąż jednak nie ma potwierdzenia, że tak się stanie.

Jeszcze w lipcu Super Nowości otrzymały informację, że drążenie tunelu w Babicy rozpocznie się w trzecim kwartale br., a ostatnim miesiącem tego kwartału jest właśnie wrzesień. Zapytaliśmy o to Bartosza Wysockiego z biura prasowego GDDKiA w Rzeszowie, ale nie otrzymaliśmy żadnej konkretnej informacji.

– Na razie nie jest znany dokładny termin, kiedy rozpocznie się drążenie tunelu – powiedział Super Nowościom. – Ale kończy się składanie maszyny TBM.

Pewne jest jedynie to, że prace przy budowie długiego na ponad dwa kilometry tunelu rozpoczną się w tum roku. Ten obiekt, jako część drogi S19 na odcinku Via Carpatia Rzeszów Południe – Babica, ma być gotowy w drugiej połowie 2025 r.

Tunel wydrąży „Karpatka”. Maszyna jest prawie gotowa

Maszyna TBM, której mieszkańcy Podkarpacia nadali imię „Karpatka”, jest już prawie w całości złożona. To ona wydrąży podziemną trasę w Babicy.

W „Karpatce” zamontowano tarczę wiercąca, która waży 400 ton. Przy montażu tarczy wykorzystano dwa żurawie gąsienicowe o udźwigu 650 i 300 ton. Zainstalowano też 471 narzędzi służących do wiercenia. TBM będzie drążyć najdłuższy tunel drogowy na Podkarpaciu na głębokości ponad 100 metrów.

Jak poinformował Antonio de Barba, kierownik budowy powstającego w Babicy obiektu z firmy Mostostal Warszawa i Acciona Construccion, biorąc pod uwagę dane maszyny skala zadania jest ogromna. Średnica tarczy to 15,6 metra, a masa całkowita wynosi 4367 ton.

Przez ostatnie miesiące na placu budowy montowano suwnice tej maszyny oraz instalacje elektryczne i hydrauliczne. Prędkość wiercenia wyniesie maksymalnie 65 milimetrów na minutę. 11,5 dnia potrwa wydrążenie i zabezpieczenie prefabrykatami 100 metrów tunelu, a wykonanie kilometra trasy zajmie ok. czterech miesięcy. Dziennie maszyna będzie zużywać 87 KWh energii elektrycznej.

Budowa trasy S19 na Podkarpaciu
Na odcinku S19 w kierunku Babicy powstaje 10-kilometrowa droga ekspresowa. (Fot. GDDKiA Rzeszów)

To inwestycja za 2,2 mld zł

Tunel będzie miał dokładnie 2255 metrów długości. Dwie nawy połączy 15 przejść poprzecznych oraz dodatkowy przejazd awaryjny. Każda z nich będzie miała po dwa pasy ruchu oraz dodatkowy pas awaryjny. „Karpatka” drążąc podziemny obiekt będzie jednocześnie układać jego obudowę z pierścieni (tubingów), na które składają się prefabrykowane elementy żelbetowe.

W ramach tej inwestycji powstaje ponad 10-kilometrowy odcinek drogi ekspresowej, zlokalizowany w pobliżu skrzyżowania drogi krajowej nr 19 z drogą wojewódzką nr 988.

Oprócz tunelu powstanie sześć estakad, dwa wiadukty nad S19, bezkolizyjny przejazd nad linią kolejową i trzy przejścia dla zwierząt. Ponadto powstanie Centrum Zarządzania Tunelem i wybudowane zostaną dwa miejsca obsługi podróżnych oraz dwa lądowiska dla śmigłowców Lotniczego Pogotowia Ratunkowego. Koszt całej inwestycji wyniesie 2,2 mld zł. 

Czy jesteś za bezpłatnymi obiadami dla wszystkich dzieci w szkołach podstawowych?

Udostępnij

Super Nowości - Wolne Media!

Popularny dziennik w regionie. Znajdziesz tu najciekawsze, zawsze aktualne informacje z województwa podkarpackiego.

Reklama

@2008 – 2024 – supernowosci24.pl Gravamen Media sp. z o.o. Super Nowości Wszelkie prawa zastrzeżone. All Rights Reserved. Polityka prywatności Regulamin