![Maszyna do drążenia tunelu w Babicy](https://supernowosci24.pl/wp-content/uploads/2023/08/babica_tunel_karpatka-1024x459.jpg)
Czy we wrześniu rozpocznie się drążenie tunelu drogowego w Babicy na budowanym przez Podkarpacie odcinku S19? Tak wynikałoby z harmonogramu i informacji rzeszowskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. Wciąż jednak nie ma potwierdzenia, że tak się stanie.
Jeszcze w lipcu Super Nowości otrzymały informację, że drążenie tunelu w Babicy rozpocznie się w trzecim kwartale br., a ostatnim miesiącem tego kwartału jest właśnie wrzesień. Zapytaliśmy o to Bartosza Wysockiego z biura prasowego GDDKiA w Rzeszowie, ale nie otrzymaliśmy żadnej konkretnej informacji.
– Na razie nie jest znany dokładny termin, kiedy rozpocznie się drążenie tunelu – powiedział Super Nowościom. – Ale kończy się składanie maszyny TBM.
Pewne jest jedynie to, że prace przy budowie długiego na ponad dwa kilometry tunelu rozpoczną się w tum roku. Ten obiekt, jako część drogi S19 na odcinku Via Carpatia Rzeszów Południe – Babica, ma być gotowy w drugiej połowie 2025 r.
Tunel wydrąży „Karpatka”. Maszyna jest prawie gotowa
Maszyna TBM, której mieszkańcy Podkarpacia nadali imię „Karpatka”, jest już prawie w całości złożona. To ona wydrąży podziemną trasę w Babicy.
W „Karpatce” zamontowano tarczę wiercąca, która waży 400 ton. Przy montażu tarczy wykorzystano dwa żurawie gąsienicowe o udźwigu 650 i 300 ton. Zainstalowano też 471 narzędzi służących do wiercenia. TBM będzie drążyć najdłuższy tunel drogowy na Podkarpaciu na głębokości ponad 100 metrów.
Jak poinformował Antonio de Barba, kierownik budowy powstającego w Babicy obiektu z firmy Mostostal Warszawa i Acciona Construccion, biorąc pod uwagę dane maszyny skala zadania jest ogromna. Średnica tarczy to 15,6 metra, a masa całkowita wynosi 4367 ton.
Przez ostatnie miesiące na placu budowy montowano suwnice tej maszyny oraz instalacje elektryczne i hydrauliczne. Prędkość wiercenia wyniesie maksymalnie 65 milimetrów na minutę. 11,5 dnia potrwa wydrążenie i zabezpieczenie prefabrykatami 100 metrów tunelu, a wykonanie kilometra trasy zajmie ok. czterech miesięcy. Dziennie maszyna będzie zużywać 87 KWh energii elektrycznej.
![Budowa trasy S19 na Podkarpaciu](https://supernowosci24.pl/wp-content/uploads/2023/08/babica_s19_podkarpacie-1024x576.jpg)
To inwestycja za 2,2 mld zł
Tunel będzie miał dokładnie 2255 metrów długości. Dwie nawy połączy 15 przejść poprzecznych oraz dodatkowy przejazd awaryjny. Każda z nich będzie miała po dwa pasy ruchu oraz dodatkowy pas awaryjny. „Karpatka” drążąc podziemny obiekt będzie jednocześnie układać jego obudowę z pierścieni (tubingów), na które składają się prefabrykowane elementy żelbetowe.
W ramach tej inwestycji powstaje ponad 10-kilometrowy odcinek drogi ekspresowej, zlokalizowany w pobliżu skrzyżowania drogi krajowej nr 19 z drogą wojewódzką nr 988.
Oprócz tunelu powstanie sześć estakad, dwa wiadukty nad S19, bezkolizyjny przejazd nad linią kolejową i trzy przejścia dla zwierząt. Ponadto powstanie Centrum Zarządzania Tunelem i wybudowane zostaną dwa miejsca obsługi podróżnych oraz dwa lądowiska dla śmigłowców Lotniczego Pogotowia Ratunkowego. Koszt całej inwestycji wyniesie 2,2 mld zł.