W tym tygodniu nastąpi odbiór budowlany realizowanej przez miasto części Rzeszowskiego Centrum Komunikacyjnego. Kierowcy już korzystają z nowego ronda przy Asnyka, a niedługo przetestują podziemny parking przed dworcem PKP. Niestety, na oddanie do użytku samego budynku dworca, trzeba będzie poczekać jeszcze ponad rok.
Prace przy RCK rozpoczęły się na wiosnę 2022 r. Obecnie kończy się układanie granitowej kostki na placu przy dworcu oraz montaż przeszkleń, trwają też nasadzenia. Ta jedna z największych inwestycji w Rzeszowie zbliża się do finału.
Parking podziemny przy dworcu PKP na 100 aut
RCK to ważna inwestycja, której dwa elementy realizuje miasto Rzeszów. Pierwszy z nich to przebudowa placu przed głównym dworcem kolejowym. Najważniejszym elementem tej części było wybudowanie parkingu podziemnego. Jest w nim 110 miejsc postojowych dla samochodów osobowych, w tym także dla taksówek. Są tam też miejsca krótkiego postoju tzw. Kiss&Ride oraz postoju długoterminowego.
- ZOBACZ TEŻ: Parking przy dworcu PKP będzie gotowy w listopadzie. Weszliśmy na teren budowy [ZDJĘCIA]
W ramach tego zadania od nowa zaaranżowany został plac przed dworcem. Ułożono tam nową nawierzchnię, pojawiły się ławki i fontanna. Zamontowano też nowoczesne, przeszklone wiaty. Aktualnie trwają tam ostatnie prace wykończeniowe.
Nowy układ komunikacyjny w centrum Rzeszowa
Drugim elementem RCK, za który odpowiada miasto, jest przebudowa układu komunikacyjnego. Inwestycja objęła przebudowy ul. Grottgera i placu Kilińskiego na odcinku ok. 340 metrów, ul. Asnyka na odcinku ok. 60 metrów, ul. Bardowskiego na odcinku ok. 170 metrów wraz z przebudową ul. Batorego na odcinku ok. 50 m.
Na skrzyżowaniu ulic Asnyka i Grottgera powstało rondo oraz ścieżki rowerowe. Wybudowano nowe i przebudowano istniejące chodniki oraz oświetlenie. Inwestycja objęła też przebudowę pętli autobusowej przy ul. Bardowskiego, która pełni funkcję niewielkiego dworca autobusowego komunikacji lokalnej.
Problemy z budynkiem dworca
Niestety, choć mieszkańcy Rzeszowa i podróżni już niebawem będą mogli skorzystać z parkingu podziemnego i nowego układu dróg, to jeszcze muszą poczekać do 2025 r. na zakończenie prac przy trzecim elemencie RCK. Jest nim przebudowa budynku dworca kolejowego. Koszt ten wyniesie 23 mln zł.
Powodem opóźnienia tej inwestycji jest stwierdzenie przez wykonawcę – firmę Budimex – innego stanu konstrukcji obiektu w porównaniu do zapisów specyfikacji przetargowej. Dlatego przebudowa się opóźni. O tym jak ta sprawa się skończy, okaże się wtedy, gdy dojdzie do ustaleń między Budimexem, a PKP. Zmodernizowany dworzec miał być oddany do użytku pod koniec 2023 r. Teraz termin ten zmieniono na styczeń 2025 r.