Od 1 marca udostępniona zostanie dla rzeszowian i przyjezdnych miejska część Rzeszowskiego Centrum Komunikacyjnego, które powstało przy stacji kolejowej Rzeszów-Główny. Jednak już dzisiaj władze miasta, regionu oraz m.in. przedstawiciele rządu i Europarlamentu otworzyli obiekt.
Niestety, jeszcze nie tak szybko oddany zostanie do użytku zmodernizowany budynek dworca PKP, bo prace tam wciąż trwają i zakończą się prawdopodobnie dopiero pod koniec tego roku. Rzeszowskie Centrum Komunikacyjne, które powstało obok stacji PKP zapewnia dostęp podróżnym do różnych form transportu – kolejowego, autobusowego, miejskiego i podmiejskiego. Dzisiaj oficjalnie otwarto część miejską RCK. W ramach tej inwestycji powstał m.in. parking podziemny dla ponad 100 samochodów wraz z miejscem postojowym dla taksówek i rowerów.
To dopiero pierwszy etap
To pierwszy etap RCK, wykonany w ramach części miejskiej inwestycji. Powstało centrum przesiadkowe transportu zbiorowego. Ma ono zostać połączone z budynkiem dworca kolejowego podziemnym przejściem. W poprzednich etapach przebudowano ulice: Grottgera, Asnyka i Bardowskiego. Powstało tam też rondo. Sam dworzec PKP, który obecnie jest modernizowany, ma uzyskać nowoczesny charakter z zachowaniem modernistycznego stylu. Nowy wygląd będzie miał też plac dworcowy, na którym wciąż trwają prace.
– To ważne dla miasta wydarzenie – powiedział dzisiaj Konrad Fijołek, prezydent Rzeszowa.
– Ta inwestycja ma zdecydowanie charakter nie tylko miejski, a regionalny, wojewódzki. Może nawet jeszcze większy z powodu strategicznego położenia naszego miasta. Trzeba powiedzieć, że oddajemy do użytku kolejny etap inwestycji – intermodalny element zbiorowego transportu: rowerowego, prywatnego i autobusowego. To model europejski zintegrowanego transportu samochodowo-kolejowego. RCK to wspólna inwestycja z samorządem wojewódzkim, które zorganizował Podkarpacką Kolej Aglomeracyjną – dodaje.
Prezydent dodał, że uroczystość otwarcia miejskiej części RCK odbywa się przy pantografie do ładowania prądu do autobusów. To element infrastruktury Rzeszowskiego Centrum Komunikacyjnego. Miasto Rzeszów stawia bowiem – jak podkreślił Konrad Fijołek – na ekologię, miejski transport zeroemisyjny, a ostatnio stara się o dofinansowanie z NFOŚiGW na zakup autobusów napędzanych wodorem.
Wschód musi nadrobić straty
Obecny na otwarciu RCK Jan Szyszko, sekretarz stanu Ministerstwa Funduszy i Polityki Regionalnej stwierdził, że 5 województw ściany wschodniej jest najbardziej wspieranych finansowo, co do budowy infrastruktury komunikacyjnej i mobilnosci. Te bowiem województwa muszą nadrobić straty w stosunku do pozostałej części kraju.
– W Rzeszowie w ostatnich latach na ten cel wydano 500 mln zł – mówił przedstawiciel resortu.
– Rzeszowskie Centrum Komunikacyjne to kolejny etap rozwoju komunikacyjnego miasta – dodał.
Rzeszowskie Centrum Komunikacyjne zostało zrealizowane w ramach projektu „Integracja różnych form publicznego transportu zbiorowego w Rzeszowie”, dofinansowanego ze środków Unii Europejskiej z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, w ramach Programu Operacyjnego Polska Wschodnia. Wartość projektu to aż 253 151 440,12 zł. Dofinansowanie wyniosło 179 140 253,93 zł. W ramach tego projektu wykonanych w Rzeszowie zostało kilka dużych zadań. Wartość projektu Rzeszowskie Centrum Komunikacyjne to 65 955 482,18 zł. Wydatki kwalifikowane: 53 721 405,78 zł. Dofinansowanie inwestycji wyniosło 85 proc. kosztów kwalifikowanych.