Jeszcze w pierwszym półroczy tego roku ruszy budowa ponad 2-kilometrowego drogowego tunelu w Babicy na odcinku S19 Rzeszów – Południe. Taki oficjalny komunikat można znaleźć na stronie internetowej rzeszowskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.
Dopytujemy w tej instytucji o dokładny termin robót. Bartosz Wysocki z biura prasowego GDDKiA poinformował nas, że stanie się to w pierwszym półroczu tego roku. Tak więc została jeszcze jeszcze część kwietnia na rozpoczęcie prac, maj i czerwiec.
Tunel na odcinku powstającego 10-kilometrowego odcinka S19 Rzeszów Południe – Babica miał być drążony już we wrześniu ub. roku. Jednak prace nie ruszyły, bo pojawiła się nieprzewidziana przeszkoda w postaci metanu. Ten gaz wykryto w miejscu, gdzie miała być drążona ta podziemna budowla. Jeszcze w lipcu 2023 r. gaz pojawił się w 2 z 44 otworów studziennych, a później w kolejnych kilku. Wówczas zdecydowano, że prace przy tunelu z tego powodu nie rozpoczną się.
Konieczne było dozbrojenie maszyny TBM
W celu zapewnienia bezpieczeństwa personelowi pracującemu na budowie – firma Mostostal Warszawa – wstrzymała prace związane z próbnym pompowaniem oraz wierceniem pozostałych studni.
Określono plan działania w celu identyfikacji zagrożeń dla planowanych prac wiertniczych oraz drążeniowych. Miało to na celu rozpoznanie skali i określenie działań niezbędnych do przystosowania maszyny TBM o nazwie „Karpatka” do wiercenia w środowisku metanowym. W końcu wykryto gaz aż w 28 z 44 studzien.
Firma Herrnknecht, producent maszyny TBM, opracował projekt dozbrojenia maszyny umożliwiający bezpieczne drążenie w warunkach metanowych. To dozbrojenie jest już gotowe i najpóźniej w czerwcu mogą ruszyć prace przy budowie tunelu.
Trwają roboty na 10-kilometrowym odcinku S19
Mimo występowania gazu nie wstrzymano prac na S19 – od Rzeszowa Południe do Babicy. Wykonywane były i są wykopy i nasypy oraz układana nawierzchnia na trasie głównej. Trwają prace mostowe, w tym m.in. przy budowie estakad w Mogielnicy, Lutoryżu i Racławówce. W zakładzie prefabrykacji produkowano segmenty obudowy tunelu i wszystko jest gotowe.
TBM ” Karpatka” ma tarczę o średnicy 15,2 m
Maszyna do drążenia tunelu w Babicy ma potężne rozmiary. 112 m długości, tarcza o średnicy 15,2 m i całość waży 4 tysiące ton. Podziemny obiekt drogowy umożliwi poprowadzenie trasy pod wzgórzem Grochowiczna. Tunel będzie miał 2,2 km długości, a długość całego odcinka drogi ekspresowej S19 od węzła Rzeszów Południe do Babicy wyniesie 10,3 km. Na razie trudno powiedzieć, czy w związku z wielomiesięcznym opóźnieniem budowy tunelu, zostanie dotrzymany termin otwarcia tej drogi. Planowano, że będzie to w połowie 2026 roku.
Koszt budowy ponad 10-kilometrowej drogi S19 plus tunel to 2,2 mld zł.