Po wybudowaniu Centralnego Portu Komunikacyjnego przez część Podkarpacia będą przejeżdżać superszybkie pociągi, zarówno międzyaglomeracyjne, jak i międzynarodowe. Będzie to związane z nową trasą kolejową z Przemyśla przez Rzeszów i dalej przez Kraków – GZM (czyli Górnośląska Zagłębiowska Metropolia) do Wrocławia i Berlina. Nowa linia kolejowa będzie miała małą liczbę postojów i umożliwi szybkie podróżowanie. Pociągi mają jeździć 300 km/h, ale nie wiadomo czy taką prędkość osiągną na Podkarpaciu.
Takie plany mają być uwzględnione w tzw. HRJ, czyli Horyzontalnym Rozkładzie Jazdy. To rozkład na dłuższy okres i na wzór rozwiązań, które są już stosowane w najbardziej rozwiniętych krajach Europy. Dzięki temu zapewniona byłaby stabilność i dałoby się uniknąć ciągłych zmian w rozkładzie jazdy, które są wprowadzane w Polsce, np. przed wakacjami.
Opracują Horyzontalny Rozkład Jazdy
Zgodnie z planami Ministerstwa Infrastruktury i spółki CPK, HRJ to cykliczny rozkład jazdy pociągów pasażerskich opartych na stałych liniach kolejowych. Możliwy będzie dostęp do krajowego systemu kolei dalekobieżnej z każdego powiatu. Dotyczyć to będzie bezpośredniego połączenia koleją regionalną czy dowozowym autobusem.
HRJ zostanie niezbędnym narzędziem do liberalizacji rynku przewozów kolejowych w naszym kraju. Tak więc w grudniu 2030 r. uruchomiony zostanie taki cykliczny rozklad jazdy, a dzięki temu zapewniona będzie większa dostępność pociągów i niższe ceny biletów.
Pociagi mają jeździć 300 km/h
Od 16 lipca br. rozpoczęła się realizacja projektu wypracowania siatki przyjaznej dla pasażera, opartej ma prognozach ruch osób, analizach przepustowości infrastruktury kolejowej i skonsultowanej że społeczeństwem i potencjanymi przewoźnikami. Za to odpowiada Ministerstwo Infrastruktury i spółka CPK. Będzie to podstawą dla opracowania nowego planu transportowego dla przewozów międzywojewódzkich i międzynarodowych na okres od grudnia 2030 r. do grudnia 2040 r.
W związku z planowaną budowa CPK, będzie wdrożona Kolej Dużych Prędkości, jeżdżących po kraju z prędkością 300-320 km/h. To pozwoli na skrócenie czasu potrzebnego na podróż pomiędzy wieloma miastami. To ma być projekt 100 minut. W takim czasie będziemy mogli dojechać z Warszawy do Katowic, Krakowa, Wrocławia i Poznania.
Czy do Rzeszowa i Przemyśla pociagi będą jeździć z prędkością 300 na godzinę? Nie wiadomo. Przynajmniej na razie te dwa miasta nie zostały uwzględnione w projekcie 100 minut.
Konsultacje konieczne
Obecnie trwa rejestracja na konsultacje z pot3ncjalnymi przewoźnikami i proces ten potrwa do 31 sierpnia br. Ponadto planowane są konsultacje publiczne z udziałem społeczeństwa oraz organizacji eksperckich, branżowych i naukowo-technicznych. To ma być podstawą do opracowania stałego Horyzontalnego Rozkładu Jazdy.