Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad – Oddział Rzeszów podpisała umowę na poprawę bezpieczeństwa na 51 przejściach dla pieszych zlokalizowanych na DK84. To kolejne inwestycje z Programu Bezpiecznej Infrastruktury Drogowej, które w znaczący sposób wpłyną na poprawę bezpieczeństwa pieszych na Podkarpaciu.
Wykonawcą prac jest spółka TIOMAN GROUP z Ostaszewa. Wartość umowy wynosi 3 869 476,68 zł, a termin realizacji to 10 miesięcy. Do czasu realizacji robót budowlanych nie wlicza się okresów zimowych (tj. od 15 grudnia do 15 marca).
W ramach zamówienia przewiduje się zaprojektowanie i wykonanie robót budowlanych infrastruktury dla pieszych w postaci oświetlenia dedykowanego przejść dla pieszych ze strefami przejściowymi/bez stref przejściowych w ciągu DK84. W ramach tego zadania doświetlonych zostanie łącznie 51 przejść dla pieszych, które zlokalizowane są w: Sanoku (1 szt.), Zagórzu (7 szt.), Lesku (18 szt.), Uhercach Mineralnych (1 szt.), Olszanicy (3 szt.), Stefkowej (1 szt.), Ustjanowej Dolnej (1 szt.) i Ustrzykach Dolnych (19 szt.).
Program Bezpiecznej Infrastruktury Drogowej
Program Bezpiecznej Infrastruktury Drogowej (PBID) na lata 2021 – 2024 jest pierwszym samodzielnym programem wieloletnim z obszaru infrastruktury bezpieczeństwa ruchu drogowego na tak dużą skalę. Podejmowane w ramach Programu przez nas działania są ukierunkowane na zwiększenie ochrony uczestników ruchu oraz stworzenie bezpiecznej infrastruktury drogowej – a w efekcie zmniejszenie liczby wypadków i ich ofiar. Dlatego m.in. doświetlane są przejścia dla pieszych, budowane chodniki czy przebudowywane skrzyżowania.
PBID określa cele i priorytety inwestycyjne, wskazuje poziom i źródła finansowania oraz określa zakres rzeczowy zadań przewidywanych do realizacji. Głównym celem działań jest poprawa bezpieczeństwa ruchu drogowego na drogach krajowych zarządzanych przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad. Program jest spójny ze Strategią na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju oraz Strategią Zrównoważonego Rozwoju Transportu do 2030 roku a także komplementarny z działaniami realizowanymi w ramach Programu Budowy Dróg Krajowych. Na ten cel z Krajowego Funduszu Drogowego przeznaczonych jest 2,5 mld zł.