Połączenie ulic Warszawskiej i Krakowskiej będzie miało 6,5 km. Jego częścią będzie wiadukt nad ul. Warszawską i torami kolejowymi. Budowa ostatniego elementu północnej obwodnicy Rzeszowa zdobyła aż 250 mln zł dofinansowania.
Rzeszów otrzymał 250 mln zł z Rządowego Programu Inwestycji Strategicznych, dzięki którym powstanie strategiczne połączenie drogowe na północy Rzeszowa pomiędzy ulicą Warszawską a Rzeszowską Strefą Przemysłową Dworzysko.
Budowa tej drogi ma lepiej skomunikować strefę przemysłową i da możliwość jej intensywnej rozbudowy.
– Można powiedzieć, że w wyniku naszych działań ostatnio inwestorzy zaczynają wręcz wchodzić oknami, by zainwestować w Rzeszowie. To bardzo dobra wiadomość – cieszy się Konrad Fijołek, prezydent Rzeszowa.
Jak mówi, to perspektywa dalszego rozwoju miasta. Jednak aby do tego mogło dojść, kolejne tereny miejskie muszą zostać uzbrojone. – Trzeba budować chociażby odwodnienia i taką potężną inwestycję jak ta – dodaje.
Przypomina, że realizacja połączenia drogowego na północy Rzeszowa pomiędzy ulicą Warszawską a strefą przemysłową Dworzysko była planowana od lat. Wcześniej jednak nie było na nią pieniędzy.
– Dziś mamy konkret, potężne pieniądze, dzięki którym może powstać nawet kilkanaście tysięcy miejsc pracy wyjaśnia.
Zbudują 300-metrowy wiadukt
Trasa północna Rzeszowa docelowo będzie się składać z trzech odcinków. Dwa z nich są gotowe. Pierwszy połączył ul. Rzecha z Lubelską. Jego częścią jest most im. Tadeusza Mazowieckiego. Drugi odcinek to oddana w 2019 roku droga, która została wybudowana pomiędzy ul. Lubelską a Warszawską. Każda ma po dwa pasy ruchu w każdym kierunku, rozdzielone pasem zieleni, a także chodniki i ścieżki rowerowe. Tak samo będzie wyglądał ostatni odcinek, czyli połączenie ulic Warszawskiej z Krakowską o długości 6,5 km. Jego ważnym elementem będzie wiadukt nad ul. Warszawską oraz torami kolejowymi, który będzie miał ponad 300 metrów długości.
Następnie droga zostanie poprowadzona w kierunku zachodnim do terenów strefy przemysłowej Dworzysko, gdzie skręci w kierunku południowym i dojdzie do ul. Krakowskiej.
Program funkcjonalno-użytkowy trasy opracuje firma Sweco Polska z Poznania, która zwyciężyła w rozstrzygniętym 5 października przetargu. Koszt opracowania tego dokumentu to ponad 2,4 mln zł. Program ma być gotowy za osiem miesięcy.
Kolejnym krokiem będzie przetarg na wybór firmy, która zaprojektuje i wybuduje drogę od ul. Warszawskiej do Krakowskiej. Mamy nadzieję, że powstanie w ciągu trzech lat – mówi Andrzej Maciejko, dyrektor Miejskiego Zarządu Dróg w Rzeszowie.
250 mln dofinansowania
Przyszłe połączenie drogowe, częściowo będzie przebiegać poza granicami Rzeszowa, dlatego w jego realizację zaangażowane są zarówno władze Rzeszowa, jak i województwa podkarpackiego. Z pieniędzy miasta i województwa sfinansowany zostanie program funkcjonalno-użytkowy, czyli szczegółowe założenia przyszłej inwestycji.
To jest megaważna inwestycja nie tylko dla Rzeszowa, ale i dla całego regionu. 250 mln zł to prawie połowa kwoty, którą rząd przeznaczył na dojazdy dla stref ekonomicznych na całym Podkarpaciu – mówi poseł PiS Krzysztof Sobolewski.
Dzięki tej inwestycji strefa ekonomiczna otworzy się nie tylko na północ, ale i na zachód.
– Wiem że zainteresowanie inwestorów jest spore. O ten łącznik oprócz marszałka zabiegała Agencja Rozwoju Przemysłu, a także powiat rzeszowski, gmina Świlcza i Uniwersytet Rzeszowski, ponieważ niedaleko stąd będzie budowany szpital uniwersytecki – wylicza poseł.