To będzie jedna z największych inwestycji drogowych ostatnich lat. Miasto ogłosiło właśnie długo zapowiadany przetarg na budowę w Rzeszowie Wiłokostrady. Biegnąca wzdłuż rzeki trasa, która połączy ul. Rejtana z ul. Ciepłowniczą, ma przede wszystkim rozładować korki w centrum, być alternatywnym połączeniem z drogą S19, odciążyć rondo Pobitno i otworzyć na nowe inwestycje słabo skomunikowaną północno-wschodnią część miasta.
– Same walory – stwierdził podczas wczorajszej konferencji prasowej prezydent Konrad Fijołek, wymieniając cele stawiane przed nową drogą. – Mam nadzieję, że uda nam się ten przetarg w rozsądnej cenie rozstrzygnąć i ruszyć do realizacji.
Wisłokostradę nazwał niezwykle ważną i strategiczną dla Rzeszowa, drogową inwestycją.
– Ona nabiera szczególnego charakteru zwłaszcza teraz, w czasach, kiedy przybywa nam mieszkańców. Zarówno tych naszych, którzy sprowadzają się do Rzeszowa szukając cały czas dobrych miejsc do pracy i do życia, a także tych, którzy chronią się u nas przed wojną i szukają tu bezpieczeństwa oraz tych, którzy to bezpieczeństwo nam gwarantują. To kilkadziesiąt tysięcy nowych osób – mówił prezydent Konrad Fijołek.
Mamy mityczne 100 mln zł na Wisłokostradę!
Dodał, że w tej kadencji miasto stara się koncentrować przede wszystkim na projektowaniu i realizacji takich rozwiązań, które rozkładają ruch w Rzeszowie, a nie na zwiększaniu gabarytów dotychczasowych ulic, co tylko ten ruch kumuluje.
– Jednym z najważniejszych tego typu przedsięwzięć, zwłaszcza jeśli chodzi o odciążenie centrum, od lat była właśnie Wisłokostrada – powiedział Konrad Fijołek. – Dobrze pamiętam, ile było dyskusji na sesjach Rady Miasta o tym, jaka ma być ta droga, czy jest potrzebna i którędy powinna przebiegać. I wreszcie wielokrotne dyskusje, skąd wziąć pieniądze na tak dużą inwestycję.
Problemem było chociażby zdobycie funduszy unijnych, bo trasa wzdłuż Wisłoka nie wpisywała się w żadne uwarunkowania i wymogi. Miasto nie ustawało jednak w poszukiwaniu pieniędzy. Dzięki tym staraniom w ub. roku udało się zdobyć 65 mln zł z Polskiego Ładu, miesiąc temu do kasy wpadło kolejnych 30 mln z Rządowego Funduszu Budowy Dróg.
– Mamy więc niemal te mityczne 100 mln zł. Mityczne, bo tyle pierwotnie miała kosztować Wisłokostrada – mówił prezydent Rzeszowa. – W międzyczasie koszty realizacji tej drogi nieco wzrosły, ale na razie zabezpieczamy je środkami własnymi, nie rezygnując przy tym z pozyskiwania dodatkowych pieniędzy z zewnątrz. Najważniejsze, że ta kwota pozwoliła nam podjąć odważną decyzję i uruchomić przetarg.
271 metrów estakady nad linią kolejową Rzeszów – Przemyśl
W tej chwili rzeszowscy urzędnicy mają dokumentację inwestycji i pozwolenie na budowę, czas na wybór wykonawcy. Na oferty miasto czeka do końca marca, na rozstrzygnięcie przetargu daje sobie 4 miesiące. Przed zwycięzcą spore wyzwanie – budowa ponad dwóch kilometrów dróg, miejscami w dość trudnym terenie. O ile pierwszy etap zapowiada się dość prosto – to budowa drugiej jezdni na odcinku od al. Rejtana do targowiska przy ul. Dworaka – na kolejnym już tak łatwo nie będzie.
– To ok. 900-metrowy odcinek do skrzyżowania Siemieńskiego i Ciepłowniczej. Powstanie tu jeden z największych obiektów inżynieryjnych w Rzeszowie, czyli estakada nad linią kolejową Kraków – Medyka o długości 271 m, zabezpieczyć też trzeba będzie osuwiska w rejonie Kopca Konfederatów – wyjaśniał wiceprezydent Dariusz Urbanik.
Na myśl o estakadzie rozmarzył się prezydent Fijołek: – Ona będzie miała taki charakter nadrzeczny – mówił podziwiając wyświetlaną w tle wizualizację. – I może mieć taki widokowy, otwierający tę część miasta i rzeki do celów poznawczych, tak to nazwijmy. Mam nadzieję, że pozwoli nam lepiej skomunikować tę część miasta i uwypuklić te walory, które będziemy tam mieć. Otworzy te tereny na działania rekreacyjno-zielone, jakie chcemy realizować wokół Kopca Konfederatów.
Budowa Wisłokostrady obejmie:
- budowę dróg na odcinku od skrzyżowania al. Rejtana z ul. Lwowską do skrzyżowania ul. gen. Maczka z ul. Siemieńskiego o łącznej długości 2 040 m w tym: budowę drugiej jezdni na odcinku od al. Rejtana do targowiska o długości ok. 500 m, budowę dwóch jezdni od targowiska do skrzyżowania z ul. Ciepłowniczą o długości 909 m, rozbudowę ulicy Ciepłowniczej i Maczka na długości 631 m,
- budowę obustronnych chodników i ścieżek rowerowych łącznej długości ok. 3 286 m,
- budowę skrzyżowania z ul. Ciepłowniczą (skrzyżowanie typu rondo) o średnicy zewnętrznej ok. 75 m,
- budowę sześciu zatok autobusowych,
- budowę 13 przejść dla pieszych,
- budowę oraz przebudowę dróg wewnętrznych służących do obsługi przyległego terenu- ul. Chłędowskiego na odcinku 130 m,
- budowę mostu na rzece Młynówka długości ok. 18,8 m ,
- budowę mostu na rzece Wisłok długości ok. 81 m,
- budowę dwujezdniowej estakady nad linią kolejową Kraków-Medyka: jezdnia lewa o długości ok 374 m,,jezdnia prawa o długości ok. 271 m
- nasadzenia drzew i krzewów 4495 szt.,
- budowę oświetlenia ulicznego: słupy oświetleniowe – 102 szt., oprawy oświetl. LED – 122 szt.
- rozbiórkę 11 obiektów kubaturowych,
- zabezpieczenie osuwiska w rejonie ul. Konfederatów Barskich i ul. Chłędowskiego – ściana oporowa długości 72 mb, wysokości : 5,9-9,8 m, grubości: 0,4-1,2m.
- umocnienie rzeki Wisłok narzutem kamiennym oraz koszami kamienno siatkowymi na odcinku o długości 457,1 m.,
- przebudowę sieci wodno-kanalizacyjnej, sieci gazowej, sieci C.O. (wraz z przebudową komory cieplnej), urządzeń energetycznych i teletechnicznych nadziemnych i podziemnych